Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 eller 2 ladere? Avstemming

Startet av Lanber, tirsdag 29. januar 2013, klokken 08:03

« forrige - neste »

jkirkebo

#45
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:57
Det er flere som frafaller 2 ladere- kanskje vi skulle startet avstemningen på nytt?

Bare å starte en ny det. Jeg skal fortsatt ha dobbeltladeren. Satser på endel 22kW ladepunkter omkring på steder der jeg uansett skal tilbringe en time eller noe sånt.

CHAdeMO-adapter er jeg derimot ikke sikker på om jeg kjøper, kommer an på pris og evt. hvor nye ladere havner og hvordan evt. begrensninger blir. Den eneste som står halvveis fornuftig plassert mhp. å handle på vei til hytta er Maxi Hamar men hvem orker å starte den på nytt hvert 15.minutt :(

Da bruker jeg heller et 22kW ladepunkt utenfor en butikk, uten tidsbegrensning.

Forøvrig bør kanskje teksten på avstemningen endres ? Vi vet ikke om enkeltlader kan ta 32A inn i det hele tatt. Det kan godt være at enkeltlader = maks 16A og dobbeltlader = maks 32A. Uavhengig av 1/3-fase og 230/400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gladtrd

Sitat fra: RunarBT på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:15
Blir kun ein på oss og... Så prøver eg å forsvare at de 10.000 spart går til oppgradering til performance.;-)

Leste på tela forumet at standard føles som en sportsbil, men performance er om en rakett.. Da vil eg ha rakett;)

Ta en standard å legg til alt som en Performance har så finner du fort ut at det er verdt de små tusenlappene å investere i Performance istedenfor. Jeg har tatt det valget, og valgt bare enkellader.
Var svært lite informasjon rundt dette med enkellader vs. dobbellader her tidligere også.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

glaserud

Denne lenka her kan kanskje stimulere diskusjonen. :)

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades

Vet ikke hvor offisielt de Tesla-arket på slutten der er, men om det er riktig, så vil dobbellader kun være relevant for hjemmelading på 230/32/3-fas eller offentlige stasjoner. Jeg har 3-fas 16A i dag, og lurer på oppgradering til 32A. Det at jeg må ha en egen ladestasjon i tillegg gjør at jeg er noe mer usikker på det.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

leafster

Anbefaler alle å bestille med dobbeltlader slik at det blir lett å få bruktbiler med dette om et par år. Eller vent; spec opp bilene med "full pakke" dere :D

Cirion

Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 11:31
Anbefaler alle å bestille med dobbeltlader slik at det blir lett å få bruktbiler med dette om et par år. Eller vent; spec opp bilene med "full pakke" dere :D
Jeg har gjort mitt... Honda'en selger jeg kansje i år, Model S beholder jeg nok litt lenger...
Så den er nok tilgjengelig på markedet om 15 år.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Noen som har revurdert sitt valg etter at Elon antydet minst fire superladere i Norge bare i år?
Jeg hadde håpet på en, kanskje to i høst. Og deretter et par neste år. Men med fire allerede i år føler jeg behovet for dobbeltlader sank.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2013, klokken 08:49
Noen som har revurdert sitt valg etter at Elon antydet minst fire superladere i Norge bare i år?
Jeg hadde håpet på en, kanskje to i høst. Og deretter et par neste år. Men med fire allerede i år føler jeg behovet for dobbeltlader sank.

For meg fyller de to forskjellige behov. SC for langturer, dobbeltlader for når jeg har kommet frem og trenger å lade opp over natta. Antar at det ikke på kort- og mellomlang sikt kommer til å være SC eller andre DC-ladere i nærheten, så da vil dobbeltlader være greia.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

RunarBT

Blir kun en på oss. Holder til fullading over natta. Så blir det Chademo som backup, og SC på langtur. Bør holde det, så går 10k spart til performance oppgradering.;-)

Øyvind.h

Sitat fra: RunarBT på fredag 15. mars 2013, klokken 09:12
Blir kun en på oss. Holder til fullading over natta. Så blir det Chademo som backup, og SC på langtur. Bør holde det, så går 10k spart til performance oppgradering.;-)
Må si jeg er spent på hva slags løsning de eventuelt kommer med for CHAdeMO. Vil den fungere over alt? Hva blir prisen? Når er den klar?

Tesla har tidligere avvist CHAdeMO, og det er slik jeg forstår det vesentlige utfordringer ved å få godkjent et slikt adapter i Norge. Må vi bruke utstyr som ikke er CE merket eller godkjent? Blir adapteret så dyrt at det kan være hensiktsmessig å gå sammen flere og dele på ett?

Mange spørsmål :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gbzdoc

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?

Svarer i denne tråden for å unngå å gå off topic. :)

Svaret er enkelt, det har med mitt daglige behov å gjøre, samt utbrdelsen av hurtigladere (ChaDeMo og CCS) og superladere.

For mitt dgalige behov er en lader mer enn nok. Klarer meg med 16A lading med god margin i dag med de daglige behovene på jobbkjøring (ca. 30 km t/r) + aktiviterer for ungene m.m. Bilen er stort sett fulladet igjen før jeg legger meg for kvelden, og Teslaen vil i så fall kunne slurpe i seg strøm i rundt 8 timer til hver natt om det trengs.

På langtur vil nok uansett hurtiglading og superlading være det naturlige valget. Det ser jo veldig lyst ut for utbyggingen av begge typer, og Tesla har lovet støtte for både ChaDeMo og CCS.

Dessuten kommer jeg bare veldig sjelden til å trenge noe annen lading enn over natten på 16A når jeg ser på all kjøring gjennom året. Men kan tenkes det blir aktuelt å dra på elektrisk langtur med Teslaen oppover norskekysten om bilen er så behagelig å kjøre som prøvekjrøngen har gitt inntrykk av. Med Avensisen er det HELT uaktuelt med å mange timer i bil... Da vil like fullt hurtiglading og 10 KW lading være tilstrekkelig. (Må jo stoppe og sove uansett, og campingplasser pleier å ha tilgang til passe med strøm.)

Å kjøre elbil til alt vil kreve litt planlegging før man legger ut på langtur, men med Model S vil det i vårt tilfelle kun være i svært få tilfeller.

DonPedro

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 12:24
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?

Svarer i denne tråden for å unngå å gå off topic. :)

Svaret er enkelt, det har med mitt daglige behov å gjøre, samt utbrdelsen av hurtigladere (ChaDeMo og CCS) og superladere.

For mitt dgalige behov er en lader mer enn nok. Klarer meg med 16A lading med god margin i dag med de daglige behovene på jobbkjøring (ca. 30 km t/r) + aktiviterer for ungene m.m. Bilen er stort sett fulladet igjen før jeg legger meg for kvelden, og Teslaen vil i så fall kunne slurpe i seg strøm i rundt 8 timer til hver natt om det trengs.

På langtur vil nok uansett hurtiglading og superlading være det naturlige valget. Det ser jo veldig lyst ut for utbyggingen av begge typer, og Tesla har lovet støtte for både ChaDeMo og CCS.

Dessuten kommer jeg bare veldig sjelden til å trenge noe annen lading enn over natten på 16A når jeg ser på all kjøring gjennom året. Men kan tenkes det blir aktuelt å dra på elektrisk langtur med Teslaen oppover norskekysten om bilen er så behagelig å kjøre som prøvekjrøngen har gitt inntrykk av. Med Avensisen er det HELT uaktuelt med å mange timer i bil... Da vil like fullt hurtiglading og 10 KW lading være tilstrekkelig. (Må jo stoppe og sove uansett, og campingplasser pleier å ha tilgang til passe med strøm.)

Å kjøre elbil til alt vil kreve litt planlegging før man legger ut på langtur, men med Model S vil det i vårt tilfelle kun være i svært få tilfeller.

Høres fornuftig ut. Tusen takk for svaret!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

takktakk

Sitat

For meg fyller de to forskjellige behov. SC for langturer, dobbeltlader for når jeg har kommet frem og trenger å lade opp over natta. Antar at det ikke på kort- og mellomlang sikt kommer til å være SC eller andre DC-ladere i nærheten, så da vil dobbeltlader være greia.

Om jeg har forstått det rett må du ha tilgang på mer enn 11KW strøm for å ha glede av dobbel lader. De fleste hus har vel 22 i alt, så med mindre du skal ha varmekabler, ovner, vaskemaskiner etc i knestående holder det vel med èn akkurat blant hus, hytter og hjem?

Eller har jeg misforstått...?
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

heimabrygg

Jeg oppfatter ekstra lader til å gi verdi dersom det dukker opp kraftige strømuttak langs veien som kan benyttes som alternativ hurtiglading (altså vekselsstrøm slik vi får i strømnettet i motsetning til likestrøm som er mest effektiv hurtiglading, slik som chademo eller Teslas superchargere).

For å utnytte to ladere snakker en gjerne trefase strøm og 32 ampere, noe jeg ikke regner med å finne mye av og i alle fall ikke i nærheten av mitt hjem. Vanlig 10A og 16A vil for mange holde dersom en kan lade bilen om kveld natt over tid, og ikke kjører batteriet tomt hver dag (300+ km)?
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA