Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Pressedekning. Still opp!

Startet av TorC, lørdag 23. mars 2013, klokken 03:15

« forrige - neste »

v-i-c

#30
Sitat fra: MortenRA på søndag 06. september 2015, klokken 21:52
I hverdagen er jeg aldri innom noe kjøpesenter, og et besøk på butikken er såpass kjapt unnagjort at å sette bilen på lading vil være uaktuelt. Mao er det ikke mange gangene dette ville vært aktuelt, for mitt vedkommende.

Jeg følger deg ikke helt her:
Man bruker da ofte ca 30 minuter i en butikk, det betyr at man med AC 22 kw får fyllt opp halve  tanken.

Et batteri på 22 kwh vil bruke en time på å lade fra "tomt" til "95% -- 100%" med AC 22 kw. dvs man fyller hele tanken på 60 minutter, dermed halve tanken på 30 minuter.

Dersom man er villig til å bruke i underkant av NOK 20.000 plus MVA på ladeboksen/wallbox så får en AC 43 kw.
Da vil man på 30 minutter fylle tanken på 22kwh fra "tom" til "95% -- 100%" på 30 min.

Er ikke ca 22 kwh en vanlig størrelse på energilageret i dagens småbiler.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#31
Sitat fra: MortenRA på søndag 06. september 2015, klokken 21:52
Jeg må si meg enig med jkirkebo om at det primært er langtidslading som er aktuelt og etterlyses. Per i dag er det 4stk. schuko-plasser i offentlig regi i Sandefjord. Dette er alt for lite etter min mening og burde vært doblet. Da de fleste til daglig trenger å lade mens de er på jobb, er det liten vits å bruke masse midler på type2-stolper.

Husk på at nå er det ingen ansvarlig person som installerer  schuko-plasser for lading av ELBIL idag.
Det er blitt "forbudt" nå.

Schuko-plasser er nå kun tillat som nødladning på 10A.

Type2 er den nye standard.

Ta deg en tur innom en stor parkeringsplass med mange  Schuko-plasser (Ja du må flytte deg vekk fra Sandefjord for å finne slike) så vil du se at svært mange eiere/brukere av elbiler som utviser meget slett forståelse hvordan den tunge klumpen på ledningen lager brannfeller. Ingen henger den opp. Alle ser og må forstå at Schuko ikke er designet for å bære en vekt på 2 til 3 kilo.
Ja jeg ser også eiere/brukere av elbiler som lar en type2-type2 kabel ligge i en kveil under full belastning.
Slik gjør man bare ikke det bør alle vite. 
Dette må da være pensum på ungdomskolen i grunnleggende / praktisk fysikk/elektro.

Har meget stor forståelse for at det nå er blitt et krav om TYPE2 som standard kontakt.
Vi må få alle eiere av elbiler til å forstå at man ikke skal la en kabel under belastning ligge i en kveil.
En kan ikke forvente at alle kan/vil lære teorien bak hvorfor, men opplæring må til.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA