Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av TorC, torsdag 21. mars 2013, klokken 14:48

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Synes du skal lese deg litt opp på hva monopol er for noe.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sven erik

monopol hvar bare tull da  det er mer for at  det ikke kommer noen andre og fortum  er for dyr  selv  behøver jeg ikke  noe av delene

men det hvar en som ødla  sandefjord  og sto fram og sa at ben hvar blitt  et mekka  for elbil     men hvet komunen jobber med saken men nå er det noen lover om vanlig kontakt  så det blir nytt system om det ikke koster for mye   det er ikke parkerings overvokningen som har med  ne ladere og gjøre

TorC

Sitat fra: sven erik på lørdag 30. mai 2015, klokken 23:47
monopol hvar bare tull da  det er mer for at  det ikke kommer noen andre og fortum  er for dyr  selv  behøver jeg ikke  noe av delene

men det hvar en som ødla  sandefjord  og sto fram og sa at ben hvar blitt  et mekka  for elbil     men hvet komunen jobber med saken men nå er det noen lover om vanlig kontakt  så det blir nytt system om det ikke koster for mye   det er ikke parkerings overvokningen som har med  ne ladere og gjøre

Sven Erik, jeg skjønner du fortsatt er sur fordi jeg skrøt av at kommunen satte opp ladepunkter. Og jeg har aldri påstått at Sandefjord er noe mekka for elbil. Sandefjord kommune har gjort mye for å få opp ladepunkter, og det bør de ha skryt for. Du har en annen strategi, noe som jeg ikke har sett har bidratt med så veldig mye annet enn at du er sur på meg. Det å påstå at jeg har "ødelagt Sandefjord" synes jeg er en påstand som er litt for drøy.

Jeg skulle gjerne også sett at kommunen brukte massevis av penger på å sette opp 22kw ladepunkter over hele byen. MEN, det betyr at kommunen må bruke mindre penger på andre gode formål som barnehage, skole, eldre osv. Dessuten synes jeg ikke at kommunen skal være en konkurrent for næringslivet. Strøm er et produkt på lik linje med alle andre varer. Hvis kommunen gir ut strøm gratis er det ikke mulig for andre aktører å selge samme produkt. Da er det ingen som gidder å bruke penger på å sette opp ladepunkter, og det blir ingen konkurranse om kundene. Derfor synes jeg at kommunen ikke skal bruke penger på å sette opp noe bedre enn 16 amp, kanskje maks 32 amp på timesparkering. Hurtigere lading enn dette bør næringslivet stå for. Og det er kanskje der du og elbilforeningen bør fokusere litt mer slik at parkeringsselskapene kan se økonomien i å sette opp ladepunkter med litt hurtigere lading.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

komunen får ikke lov å sette opp mer vanlige  kontakter  da dette er et eu forbud nå
hva det blir komunen setter opp  hvet bare de   men hvet ikke om du vil betale 2,5kr min for å lade  som de snakker om  komunen skal og bytte de som er satt opp i løpet av et år   mulig det ikke  blir gratis  fra komunen i hele tatt 
dette med å tjene noe  på 22 kw   det løpet er kjørt da en kan lade gratis på dette på valtorget
ja det koster 15 kr timen å parkere der men  jeg har hvert i kontakt med andre og  de er ikke intresert det er gitt støtte til en 22 kw lader på brygga 11 men ikke sikkert den kommer heller og den blir dyr

det blir å max tid på 4 eller 5 timer  er det snakk om desverre

TorC

Sven Erik. Her er det forhåpentligvis noe du har misforstått. 2,50 kr per minutt for treglading hos kommunen er nok helt uaktuelt. Det gir et timepris på 150,- som forøvrig er lik det man betaler for QC.

Dette med Hvaltorvet illustrerer jo bare mitt poeng. Der har Hvaltorget nå skaffet seg et fortrinn ved å anlegge 22kw ladepunkter. Selv om det er relativt billig (1 time gratis hvis man handler for mer enn 100 kr på Ica) så er nok ikke selve parkeringen eller ladingen det de tjener penger på. Ved at folk parkerer/lader der vil folk handle mer på kjøpesenteret. Enhver annen butikk kan gjøre det samme. Med såpass høy ladefart som 22kw er det meget billig å lade der. Fortum tar 1 kr per minutt altså 60 kr timen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg har ikke misforstått  men komunen vet ikke ennå hva de gjør  men vi er i dialog  og  er og i dialog med fortum angående at  en må heller ha  fastpris  på lading altså et abonomang  der en betaler ca 500 per måned og lad så mye du vil eller noe sånt
mye som skjer  snart  men hva er snart  det er et relativft begrep 


TorC

Sitat fra: sven erik på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:49
jeg har ikke misforstått  men komunen vet ikke ennå hva de gjør  men vi er i dialog  og  er og i dialog med fortum angående at  en må heller ha  fastpris  på lading altså et abonomang  der en betaler ca 500 per måned og lad så mye du vil eller noe sånt
mye som skjer  snart  men hva er snart  det er et relativft begrep

Hvem er det du refererer til som "vi"? Er det deg eller elbilforeningen, eller noen andre?

Før du foreslår fastpriser og abonnementer bør du kanskje ta en titt på hva som er blitt skrevet om slike løsninger tidligere. Det er noe de færreste vil ha, og det gir dårligere tilgjengelighet.

Så hvis jeg forstår deg rett, så er din løsning at kommunen skal ta seg grådig betalt for ladingen? Ikke det å sette opp nye punkter, men bare ta seg betalt for de som allerede er der.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

det er  nye løsninger på ade plasene vi har  og  mulig nye plasser

dette med fast betaling er noe noen ikke ønsker for de mener det blir mer kø  men  den dagen de ser hva det koster å lade en del  vil de si noe annet   

når jeg sier vi er vi noen som jobber med ting  det kommer etter hvert hva som skjer

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 05. juni 2015, klokken 01:15
det er  nye løsninger på ade plasene vi har  og  mulig nye plasser

dette med fast betaling er noe noen ikke ønsker for de mener det blir mer kø  men  den dagen de ser hva det koster å lade en del  vil de si noe annet   

når jeg sier vi er vi noen som jobber med ting  det kommer etter hvert hva som skjer

Igjen: hvem er "vi". Er det du og konen din, eller er det elbilforeningen eller hvem er det?

Hvis du har samtaler med kommunen som privatperson er det helt fint. Taler du derimot på vegne av elbilforeningen synes jeg det er uryddig å gå inn for en slik løsning når det finnes så mye motstand mot det. Jeg har aldri hørt om at dette har blitt tatt opp til debatt i foreningen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg er ikke for at det blir betaling  eller noe  men følger du med  så ser du at det nå blir forbud mot å sette opp  chuko kontakter  og akurat nå skal de hvere max 10A men  det kommer om det ikke er kommet regler  på   at det min skal hvære industri kontakt

TorC

Sitat fra: sven erik på lørdag 06. juni 2015, klokken 02:54
jeg er ikke for at det blir betaling  eller noe  men følger du med  så ser du at det nå blir forbud mot å sette opp  chuko kontakter  og akurat nå skal de hvere max 10A men  det kommer om det ikke er kommet regler  på   at det min skal hvære industri kontakt


Hva som er gjeldene krav for nye punkter har da ingenting med dette å gjøre. Poenget er å få opp flere. Schuko kontra type 2 har betyr lite kostnadsmessig i det totale regnskap for å etablere et ladepunkt.

Men igjen, for tredje gang: hvem er "vi"? Driver du å kommuniserer med kommunen på vegne av elbilforeningen eller deg selv? 

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

HenrikRH

Jeg tenker,

Dette bør jo være valgmat for partiene som snart skal ha kommunevalg?
Er det noen av dem som har gitt løfte til ladestasjoner?

Synes det er kjipt om folk kommer til byen på sommeren med sin el-bil, men ikke får ladet...

Her bør kommunen absolutt gå fremfor og opprette kommunale ladepunkter!
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

TorC

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23
Jeg tenker,

Dette bør jo være valgmat for partiene som snart skal ha kommunevalg?
Er det noen av dem som har gitt løfte til ladestasjoner?

Synes det er kjipt om folk kommer til byen på sommeren med sin el-bil, men ikke får ladet...

Her bør kommunen absolutt gå fremfor og opprette kommunale ladepunkter!

Såvidt meg bekjent har ingen partier slike konkrete tiltak i sine program. Det er mer generelt formulert. De eneste som jeg tipper ville gått til valg på et slikt tiltak er MDG, men de har "brent" seg litt i Sandefjord etter at lokallaggslederen gikk ut og sa at han ikke trodde på klimaendringene var menneskeskapt... Det klinger litt dårlig for resten av partiet... Han ble eksludert...

Venstre hadde for noen år siden Aina Dahl som var veldig "på" med elbil. Så der kanskje det er noe å hente.

H/FRP/AP tror jeg har mer enn nok med kommunesammenslåingen og å rakke ned på Tønsberg.

Jeg har i flere år argumentert med at med mange nok ladepunkter på 16 amp har man en "grunndekning". Da kan folk være trygge på at Sandefjord kan man stoppe for å lade mens man nyter byen, og legger igjen godt med kroner i butikkene og restaurantene. Dette tilbudet bør ikke primært være rettet mot egne beboere/jobbpendlere, men besøkende. Da bør man ha en begrensning i ladetiden. Maks 4 timer på dagtid.

Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

HenrikRH

Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23

Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!

Har akkurat flyttet hit, så jeg har ikke rukket det.. Håper dette blir litt blest om  i avisen, da hiver jeg meg på !
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

TorC

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 20:51
Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23

Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!

Har akkurat flyttet hit, så jeg har ikke rukket det.. Håper dette blir litt blest om  i avisen, da hiver jeg meg på !

Da får jeg vel først ønske hjertelig velkommen til fjorden!

Kjennskap&vennskapets høyborg. Eller korrupsjon som de ofte kaller det i mindre utviklede samfunn. Det er fint lite man kan få til hvis man ikke "kjenner noen". Det er ikke uten grunn at Bjerrgata har intet mindre ett to parkeringssoner, og søndre delen er ekslusive parkeringsplasser for de som bor der. Det er klart det at de også må ha ekslusive parkeringsplasser når de allerede har nærmest gratis leie av garager på kommunens eiendom. Vi andre sentrumsbeboere bør jo bare være glade for å kunne betale 9000,- i året, mot Bjerrgatabeboeres 500,- i året. . Pussig nok bor tidligere gruppeleder for byens styyrende parti akkurat der, og er vellagsleder.

Eneste måten vi andre kan påvirke på er å sende e-poster til partiene hvor vi etterspør hva de vil gjøre med elbillading. Får de mange nok e-poster kan det jo hende de gjør noe med det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA