Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av TorC, torsdag 21. mars 2013, klokken 14:48

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: muggost på fredag 18. juli 2014, klokken 17:38

@TorC:
Amen! Du argumenterer bra og har mange gode og fornuftige poenger. Her er noen av dem:
Sitat
- Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter.
- Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen.
- Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
- Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes.

og ikke minst....

Sitat
Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm? Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.

Her har vi alle noe å lære av TorC; Man kommer mye lengre ved å utrykke sin glede over de tiltak som faktisk er gjort, enn å klage over de tingene som ikke er gjort. De tingene som ikke (enda) er gjort, kan man da jobbe videre med og gjøre en innsats for at de skal bli gjennomført på et senere tidspunkt.

Dette med gratis ladestrøm sammenlikner jeg med gratis bensin. Hvis man forventer at noen (kommunen, bedriften, etc) skal gi deg en liter gratis bensin hver gang du parkerer i byen hadde nok de fleste ledd av deg. Hvorfor skal det være annerledes med strøm? Det er kjekt med gratis strøm, men kom igjen'a, hvor mye koster det deg egentlig å betale for de 4 timene du står tilkoplet? 6-7 kroner? Jeg har ingen problemer med at kommunene og bedriftene etter hvert ønsker å ta betalt for strømmen de leverer (de har jo tross alt betalt for anlegget), så lenge det er på et fornuftig nivå (f.eks 2-3 kr/kWh). Da ville vi også bli kvitt de som bruker kommunale parkeringsplasser som privat parkeringsplass med gratis lading over natta. Kommunale ladepunkter er for å ta imot gjester, ikke "gjerrigknarker" som ser sitt snitt til å få gratis drivstoff, levert av kommunen, på daglig basis.

Jeg er helt enig i det TorC sier om at lading bør primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale. I stort sett alle andre sammenhenger er det slik at du må gjøre opp for deg etter å ha mottatt en vare eller tjeneste. I dette tilfellet strøm. Hvorfor skal egentlig det være annerledes? Jeg kan hvertfall ikke finne noen grunn til det.

tor c sier mye han har selv ikke mulighet til å lade privat

men selv har jeg det å bruker skjelden disse i sandefjord   men  han sier det er 7 plaser det er bare blitt 2 komunale men  4 plasser det ene stedet  og  det andre  er det 3
men han har  tidligere kommet ut med diverse i aviser +++  om sandefjord komune  mens nå hvar det ut i avisen med at vi  hae blitt  beste stedet å elbil mekka   men er langt fra det  om en 5 del av elbilene i byen skulle lade  mer  en time   ville vi trenge   4 ganger så mye  men min jobb  med komunen er over  jeg driter i om jeg får skryt eller ikke  men hadde fått komunen til å tenke å de  ville om de så det var brukt for flere lade plasser  sette opp fler men når  brukerne sier det er så bra  med lade plasser i byen ville de legge dette på is  en må noen ganger tenke  på andre  men det er vist ikke bra da blir jeg beskylt  for å ville ha skryten selv  jeg mente at en  ikke skulle skryte    av 2 lade steder  vi trenger minst  10 til   for å få mer besøk av elbiler    men visse kan  med sin holdning  gleme å lade hos meg å få støtte   fra en i  styret i elbilforeningen i vestfold

TorC

@sven erik

For å ta din første påstand først:
Sitat fra: sven erik på mandag 21. juli 2014, klokken 01:33
tor c sier mye han har selv ikke mulighet til å lade privat [...]

Dette må bero på en misforståelse fra din side. Jeg har flere muligheter til å lade privat. Det jeg imidlertid ikke har er lademulighet hjemme. Jeg har avtaler med flere venner og familiemedlemmer om å lade hjemme hos dem fast. Siden du bor nærmere meg enn dem spurte jeg i vinter om å få lade hos deg de gangene jeg kom sliten, trøtt og lei hjem til fjorden og ikke orket å traske gjennom sludd og drit. Jeg overførte også forskuddsbetaling for 100 kwt til deg for 200,- kroner. Jeg brukte kontakten din 3 ganger hvor jeg totalt ladet 54 kwt.

Jeg mener fortsatt at lading primært bør foregå i privat regi, og siden vi begge er privatpersoner så var jo faktisk også den ladingen jeg gjorde hos deg privat.

Sitat fra: sven erik på mandag 21. juli 2014, klokken 01:33

[...]  men  han sier det er 7 plaser det er bare blitt 2 komunale men  4 plasser det ene stedet  og  det andre  er det 3
men han har  tidligere kommet ut med diverse i aviser +++  om sandefjord komune  mens nå hvar det ut i avisen med at vi  hae blitt  beste stedet å elbil mekka   men er langt fra det  om en 5 del av elbilene i byen skulle lade  mer  en time   ville vi trenge   4 ganger så mye  men min jobb  med komunen er over  jeg driter i om jeg får skryt eller ikke  men hadde fått komunen til å tenke å de  ville om de så det var brukt for flere lade plasser  sette opp fler men når  brukerne sier det er så bra  med lade plasser i byen ville de legge dette på is  en må noen ganger tenke  på andre  men det er vist ikke bra da blir jeg beskylt  for å ville ha skryten selv  jeg mente at en  ikke skulle skryte    av 2 lade steder  vi trenger minst  10 til   for å få mer besøk av elbiler    men visse kan  med sin holdning  gleme å lade hos meg å få støtte   fra en i  styret i elbilforeningen i vestfold

Setningene dine gikk litt for mye i ett til at jeg helt klarte å forstå innholdet skikkelig.

Slik jeg forstår deg så mener du at hvis 1/5 av byens elbiler skal lade samtidig, så har vi et problem. Jeg mener fortsatt at det er ikke primært "lokale" biler dette tilbudet er laget for men de fra omkringliggende og andre tilreisende. Uansett så er ikke 20% dekning så veldig dårlig. Jeg tror imidlertid dette tallet er riv ruskende galt siden det betyr at det kun er 5x12 = 60 elbiler i kommunen. Hvis ditt argument skulle være gyldig må du se på hva slags dekning andre byer vi liker å sammenlikne oss med har. Og sammenlikner du oss med Larvik og Tønsberg ligger vi langt foran (iallefall om du ser bort i fra de 18 private plassene Sykehuset har reservert til sine ansatte).

Vi har bruk for flere ladeplasser, og det er derfor vi nå må bruke eksempelets makt til vise at det kan gå ann. Som pedagog har jeg innsett at kommuneadministrasjonen er ansatte som ofte trenger positiv oppmuntring for å gjøre positive ting. De har vist over flere år at det ikke holder med å komme med argumenter og opplysninger. Det som må til er helt annet lut.

Vi må også huske på at Vestfold ikke bare er Sandefjord. I u-landsbyen Larvik har de bare 2 punkter i kommunal regi. Larvik har grei økonomi, og da bør Larvik "look to Sandefjord". Tønsberg er på ROBEK, så de har valgt å prioritere litt annerledes enn oss.

En annen ting du bør huske på er at kommunen selv har begynt å utvide sin elbilpark. Dette medfører i sin tur til at de både har behov for lading for egne biler når de er på tur, men også at elbilisme blir en mer naturlig del av hele administasjonen. Du skal ikke se bortifra at man om ikke lang tid kan få krav til nybygg om antall ladepunkter.

Jeg synes det er trist at du opplever at jeg forsøker å underminere din innsats. Det var ikke min hensikt. Min hensikt var kun å få deg til å ikke være en surpomp.

Jeg synes at vi skal glede oss over at kommunen har gjort en innsats, og så må vi være flinke til å snakke med politikere, i en hyggelig tone, om våre ønsker om flere ladepunkter.

Jeg tror at veien videre er å få kommunen til å begynne å ta seg betalt for lading. Da tror jeg mye av motstanden forsvinnner. Jeg tror at mange er irritert over at elbilistene får gratis strøm. Jeg tror ikke dette handler om pengebeløpene, men prinsippet. Jeg tror at mange vil akseptere millioninvesteringer, så lenge man betaler for strømmen sjøl.

Jeg har vært i samtaler med de som leverer programvaren til p-automatene, og de kan levere fiks ferdig oppgraderinger for en relativt beskjeden sum. Dette er noe jeg ønsker å presentere for kommunen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sofus

Sitat fra: TorC på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:05
Kryss i taket og amen!

Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.

Testet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).

Den ene stolpen var ikke mulig å lukke og den andre var veldig trang - så begge trenger en justering av låsen.

Har lagt merke til at flere av plassene nesten alltid er opptatt av ICE biler. Selv om de tydligvis er veldig "flinke" til å bøtelegge dem, hadde det vel vært mye bedre å merke plassene litt bedre slik man gjør med HC plasser (f.eks EL i store bokstaver på bakken).

Skal sende en mail til kommunen og først og fremst skryte veldig av dem for å satse på lading til våre elbilvenner som besøker byen vår, og nevne at det er rom for forbedringer. Og at dette bare er en begynnelse - vi forventer en eksplosjon av antall elbiler og ladbare hybrider i årene som kommer.

En stor takk til sven erik og TorC for jobben dere gjør for å påvirke politikerne!

Model S

Rav4_EV

SitatTestet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).
Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 28. juli 2014, klokken 08:23
SitatTestet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).
Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A.

Det er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatDet er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.

Hva mener du egentlig?
Ladestolpene i Sandefjord er sikret med 10A. Dette er i tråd med siste endringer i regelverket. Hva er feil og hva er generelt med dette?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 29. juli 2014, klokken 23:29
SitatDet er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.

Hva mener du egentlig?
Ladestolpene i Sandefjord er sikret med 10A. Dette er i tråd med siste endringer i regelverket. Hva er feil og hva er generelt med dette?

Jeg svarte på påstanden "Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A."

Det er jo beviselig feil, i nye boliginstallasjoner sikres schuko som regel med 13A. 10A begrensningen gjelder kun dedikerte ladeuttak, ikke schuko generelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Ha, ha, Festlig  ;D
Nå er ikke dette et husbyggerforum, men et elbilforum.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:03
Ha, ha, Festlig  ;D
Nå er ikke dette et husbyggerforum, men et elbilforum.

Og med ganske mange brukere som lader bilene sine hjemme. Da er det greit å være korrekt mhp. forskrifter synes jeg, så ikke noen plutselig tror at elektrikeren har gjort feil som har installert schuko på en 13A kurs hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

en burde jo ha min  13A  da både tvillingene og tesla trekker dette 
disse på  tivoli tomten  hvar sikret med 16A men har ikke hvert der i det siste
men det som ødelegger er dissse leafene  som trekker 16A når de har  16A lader
men at en krever  at alle må ned på 9A dette blir for dumt da kan en ikke lade  det vil si at de fleste må kjøpe ny lader ca 6000 kr + at en må stå mye lenger  for å komme seg dit en skal etter på
å det å belaste en 10A på fult  betyr fort  at den går varm å går og en har til slutt samme resultat som  med  en 16 A som blir  belastet fult    det er det at man er nøtt  til å belaste mindre en sikringen er på   å en må ha kontakter som er i orden  det er det som gjelder ikke antalet A  en kjører uanset 230 wolt   dålig kontakt  smeller gott selv med 7A   har selv en kontakt som hvar blitt dålig   men trakk bare 6A men  den smeltet  å måtte ha ny

sven erik

merkung sandefjord komune  fikk mulighet til å få større og mer synlige skilt men nei det ville de ikke ha  for de har sin standar 

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:52
en burde jo ha min  13A  da både tvillingene og tesla trekker dette 

Det spiller liten rolle hva man "burde" så lenge det ikke er lov lengre. 10A maks på schuko på dedikerte ladestolper. Trilling leveres vel standard med 10A kabel og på Tesla kan du justere akkurat som du vil på skjermen.

Vil man ha mer enn 10A bruker man en Type 2 kabel isteden. Fair deal det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55
Sitat fra: sven erik på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:52
en burde jo ha min  13A  da både tvillingene og tesla trekker dette 

Det spiller liten rolle hva man "burde" så lenge det ikke er lov lengre. 10A maks på schuko på dedikerte ladestolper. Trilling leveres vel standard med 10A kabel og på Tesla kan du justere akkurat som du vil på skjermen.

Vil man ha mer enn 10A bruker man en Type 2 kabel isteden. Fair deal det.

har selv en i miev å den ble levert  med 16A  men selv med 10A er det for mye for 10A sikring  har å tesla  men ikke altid den vil holde seg under 10A testa  det i dag  den vil mer over på 13A

sven erik

jeg mener at  i stede for 10A vanlig må en  da heller bruke  de samme boksene å gjøre de for type 2  det er mer sikkert og  9A  det er som å  ikke ha noe  da er det ikke vert for komunen å sette opp ladere

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på lørdag 02. august 2014, klokken 00:13
har selv en i miev å den ble levert  med 16A  men selv med 10A er det for mye for 10A sikring  har å tesla  men ikke altid den vil holde seg under 10A testa  det i dag  den vil mer over på 13A

Klarer ikke en 10A sikring 10A kontinuerlig er det feil på den (eller tilkoblingen, slik at noe går varmt). Tvert imot bør den fint klare 11A kontinuerlig. Om Teslaen din hopper opp på 13A når du stiller den inn på 10A er det nok noe feil på den også. Min holder seg på det jeg stiller inn, kan innimellom i kort tid hoppe 1A opp eller ned. Aldri mer, og aldri over lengre tid. Og jeg stiller OFTE ned ladestrømmen, slik at den er ferdig akkurat når jeg skal dra. Dermed lader jeg ofte på f.eks 7A eller 12A og ser lett at den holder seg på innstilt verdi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA