Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av TorC, torsdag 21. mars 2013, klokken 14:48

« forrige - neste »

TorC

#30
Kryss i taket og amen!

Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.

Jeg er i "mes-mes". Jeg kan faktisk ikke tro at Sandefjord Kommune (!) har etablert dette for egen regning. Jeg har vært nedom der to ganger idag bare for å sjekke at jeg ikke så syner.

Når jeg etter samtaler med Aurstad om Hvidtgården forrige uke ble gjort oppmerksom på at Hvidtgården skal oppgraderes til 4x 16amp. Så kan man jo ikke annet enn å sette flere kryss i taket og takke sin skaper (beklageligvis bor begge mine foreldre i Tønsberg, så de har ingenting med dette å gjøre) for endringen.


Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning  :-X


Dette er jeg uenig i. Jeg mener at alle bør ha elbil, men de kan ikke nødvendigvis basere seg på gratis eller offentlig tilgjengelig lading. Jeg vile ikke anbefalt noen uten "Hjemmelading" å kjøpe elbil, men det betyr ikke at de ikke har samme rett som alle andre. 

Jeg er en av de som har holdningen "det ordner seg". Jeg kjøpte elbil uten hjemmelading. Jeg visste på forhånd at det ville gi noen utfordringer, men satset på at venner og familie ville la meg kjøpe litt strøm.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil uten mulighet til å lade hjemme, men jeg vil ikke kritisere de som har gjort det.. For ting ordner seg som oftest.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

Sitat fra: TorC på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:05
Kryss i taket og amen!

Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.

Jeg er i "mes-mes". Jeg kan faktisk ikke tro at Sandefjord Kommune (!) har etablert dette for egen regning. Jeg har vært nedom der to ganger idag bare for å sjekke at jeg ikke så syner.

Når jeg etter samtaler med Aurstad om Hvidtgården forrige uke ble gjort oppmerksom på at Hvidtgården skal oppgraderes til 4x 16amp. Så kan man jo ikke annet enn å sette flere kryss i taket og takke sin skaper (beklageligvis bor begge mine foreldre i Tønsberg, så de har ingenting med dette å gjøre) for endringen.


Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning  :-X


Dette er jeg uenig i. Jeg mener at alle bør ha elbil, men de kan ikke nødvendigvis basere seg på gratis eller offentlig tilgjengelig lading. Jeg vile ikke anbefalt noen uten "Hjemmelading" å kjøpe elbil, men det betyr ikke at de ikke har samme rett som alle andre. 

Jeg er en av de som har holdningen "det ordner seg". Jeg kjøpte elbil uten hjemmelading. Jeg visste på forhånd at det ville gi noen utfordringer, men satset på at venner og familie ville la meg kjøpe litt strøm.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil uten mulighet til å lade hjemme, men jeg vil ikke kritisere de som har gjort det.. For ting ordner seg som oftest.

ja det ordner seg altid  å har man et ofentlig utak  i nærheten eller har mulighet til å hurtiglade så kjøp elbil  selv om en bor i blokk 
har man nokk elbiler kommer lade plassene

disse på tivoli tomten har hvert der  vel et par  eller nermere 3 måneder 

sven erik

når du parkerer ved tivoli tomten hvorfor stå da rett ved  lade plass å ikke på og lade ?  vi trenger fler biler på plassene så komunen kan se at det er i bruk

TorC

Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 15:43
når du parkerer ved tivoli tomten hvorfor stå da rett ved  lade plass å ikke på og lade ?  vi trenger fler biler på plassene så komunen kan se at det er i bruk

Av tre årsaker:
1) Jeg er prinsipiell motstander av å bruke ladeplasser til parkering.
2) Alle 4 plasser var opptatt av fossilbiler.
3) Jeg parkerte ved siden og strakk kabelen bort. Da jeg hadde ladet nok tok jeg bare ut kabelen, men lot bilen stå.

De ansatte i Parkeringsovervåkingen er veldig klar over problemene. Jeg snakket med en av dem idag, og hun sa at de nå hadde høy prioritet på å bøtelegge fossilbiler der. I tillegg snakket jeg med en fyr som hadde ringt dem for å få tauet bort fossiler.

Jeg har også snakket med elektriker som holdt på i Hvidtgården. Han satset på å være ferdig på onsdag. Da blir det 3x16 amp.



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

muggost

Var på tivolitomta i dag. To fossilbiler på elbilparkeringen. Kjekt med gratis parkering ellers, men steike så irriterende at ladeplassene blir opptatt!

TorC

Det er et kjempeproblem at fossilene okkuperer plassene.

På den positive siden bidrar de med et par tusenlapper til kommunekassen hver dag. På den negative siden blir fossilene sure og enda mer negative til elbiler fordi de selv ikke har lest skiltingen.

Mitt inntrykk fra samtale med en av parkeringsbetjentene var at hun ikke helt hadde noen forståelse for at det var lett å feilparkere.

Jeg synes selv at skiltingen er litt lite synlig, og er blitt en "felle".

Jeg vurderer derfor litt hærverk på offentlig eiendom... Jeg har lyst til å male asfalten på de 4 plassene blå.....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rilum

Sitat fra: TorC på mandag 07. juli 2014, klokken 22:17
Det er et kjempeproblem at fossilene okkuperer plassene.

På den positive siden bidrar de med et par tusenlapper til kommunekassen hver dag. På den negative siden blir fossilene sure og enda mer negative til elbiler fordi de selv ikke har lest skiltingen.

Mitt inntrykk fra samtale med en av parkeringsbetjentene var at hun ikke helt hadde noen forståelse for at det var lett å feilparkere.

Jeg synes selv at skiltingen er litt lite synlig, og er blitt en "felle".

Jeg vurderer derfor litt hærverk på offentlig eiendom... Jeg har lyst til å male asfalten på de 4 plassene blå.....

Er helt enig i at skiltingen er for dårlig. Jeg blir gjerne med å male, men syntes det bør males i grønt med hvit elbil symbol i :-)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

sven erik

komunen vil ikke  ha bedre skilting  har tilbutt  de skilter +++ men nei
men en løsning er å la oss ha en måned med parkering så lenge vi vill  og at vi da parkerer å viser at det er vår plass  tor c mener ikke at vi skal stå der hele tiden men må vise at vi bruker de for å få  fler  selv har  jeg ikke  brukt for en lade plas i sandefjord men  vil at  andre som kommer  skal kunne lade og om en skal få fler vil jeg ha type 2 med 32 A  men dere andre trenger vel 16A ennå

sven erik

takk Tor c for dagens  opslag i avisen   
nå kan vi glemme flere ladestasjoner  i sandefjord  jeg har hatt et vist press på de det har å fler  i elbil foreningen men  når en går ut med så  store ord i avisen  som å si at vi er blitt  et elbil paradis   når vi har 2 ofentlige lade stasjoner  og 2 private  en kan ikke regne utakene  men når en sier at dette er paradis  ja for deg  som har en bil å skal  få ladet natten over  og bor rett ved  de som er   men hva med de som skal  handle på  Ågårs plass   der er det ikke en  eller skal handle andre steder i sentrum 

vi har alle på ene siden av byen   vi har de så  tett  de som er  at vi trenger fler
se på mange andre byer der er det en  stolpe på omtrent vær  parkerings plasss  ja det er kunn for 2 biler men  er det fult der så kjr til neste   

men takk  får til 2 komunale steder å da er det så råbra 

TorC

Jo bare hyggelig. :-) Det er ofte man kommer lengre med hyggelige oppmuntringer og ros enn kjefting og smelling.

Vi to har ganske forskjellige tilnærminger og holdninger.

Jeg er av dem som ikke klarer å finne noen hjemmel til kreve ladeplasser på kommunens regning. Ladeplasser er ikke en del av kommunens oppgaver. Derfor kan man ikke kreve at kommunen skal bruke enorme ressurser på dette. Kommunen har nå brukt flere hundre tusen på å sette opp GRATIS kommunale ladepunkter.  Disse er IKKE parkeringsplasser, men ladeplasser. DU mener at man skal fylle opp disse plassene med biler som ikke trenger lading.

Lading bør etter min mening primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale.

Som politiker kan man gjerne stemme for slike gratis alternativer, men da er det for å oppnå et mål.

Du som elbilist kan oppfordre, og be om ladeplasser.

Vi har gått fra å ha ett eneste ladepunkt i byen til å ha totalt 12 i byen, hvorav 4 også har type 2.

Kommunen kan gi et basistilbud, så kan man la markedskreftene få opp hurtiglading og type 2. Slik det er nå har type 2 punktene i privat anlegg, noe som gir den private aktøren et markedsfortrinn.

For meg er det viktig å rose kommunen når de gjør noe bra. Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes. Jeg er takknemlig for det som er gjort. Når det etter hvert blir enda flere elbiler bør kommunen se på om man ikke bør etablere enda flere punkter. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

men å gå ut å i at det er et mekka +++
jeg har  ikke kranglet med komunen bare vist til behovet  å tatt det på en fin måte med list  men får de
som i det store opslaget i avisen  sier så mener de at det er gjort nokk  nå  er det fint  jeg leste ikke avisen fr jeg fikk en telefon fra en i komunen  som sa se nå kan du selv lese at vi har gjort byen til et mekka  for dere nå er du vel fornøyd  svaret  mitt hvar da at  ja det er blitt det for deg  men ikke ellers om en regner antal biler

TorC

Og da må man bruke dette for alt det det er verdt. Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.

Nå har vel ikke jeg blitt sitert på at det er et mekka, men at kommunen har virkelig satt fokus på elbil og går foran som en foregangskommune. Det er svært få kommuner i Norge som på 12 mnd har økt antall punkter med 1200%.

Det er nå vi må fortsette å skryte av kommunen og fortelle hvor flinke de er til å satse på elbil, og at vi gleder oss til at kommunen skal fortsette å være en foregangskommune. At Sandefjord kommune ikke bare trenger å være "blomsternbyen Sandefjord" og Sykkelbyen Sandefjord, men også Elbilbyen Sandefjord!

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

Sitat fra: TorC på tirsdag 15. juli 2014, klokken 15:14
Og da må man bruke dette for alt det det er verdt. Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.

Nå har vel ikke jeg blitt sitert på at det er et mekka, men at kommunen har virkelig satt fokus på elbil og går foran som en foregangskommune. Det er svært få kommuner i Norge som på 12 mnd har økt antall punkter med 1200%.

Det er nå vi må fortsette å skryte av kommunen og fortelle hvor flinke de er til å satse på elbil, og at vi gleder oss til at kommunen skal fortsette å være en foregangskommune. At Sandefjord kommune ikke bare trenger å være "blomsternbyen Sandefjord" og Sykkelbyen Sandefjord, men også Elbilbyen Sandefjord!
[/quote

du som har greie på hva som funker  må  nå overta for å få flere plasser   vi har av komunen fått hele 2 steder  de andre er private  som en og har jobbet en del med i åres vis jeg bynte å jobbe både med komune og   private alerede i 2009  så vet ikke  om det er  fort de har økt  komunen  har økt fra o til 2 steder ja   for de 2 andre er privat det er og  denne på torp  så de har økt med 100%

TorC

Jeg har faktisk vansker med å forstå hva du egentlig forsøker å formidle i det siste innlegget ditt. Korriger meg hvis jeg tar feil, men det du klager på er at du selv har brukt 5 år på å forsøke å påvirke kommunen til å etablere elbilplasser, men det først siste 12 mnd det har skjedd noe.

Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter. Eller du kan tolke det som har kommunen selv har forstått at det er i deres egen interesse at det er smart med elbilisme. Eller du kan være en surpomp som ikke ikke vil at kommunen etablerer ladeplasser uten at du selv får æren. Hvis det er noen som skal ha æren for å ha økt antall kommunale ladeplasser fra 0 til 7 i løpet av 12 månder (og masse masse penger), så er det ene og alene våre lokalpolitikere! Det er de som i gitt beskjed til administrasjonen om at elbil er veien videre. Du har ifølge deg selv forsøkt å påvirke politikerne siden 2009, jeg hadde første kontakt i 2013.  I 2014 ble 7 nye ladepunkter etablert. Jeg kan ikke forstå hvordan du kan være negativ til utviklingen.

Vårt felles mål bør vel være at vi får så mange ladepunkter som mulig?

Jeg synes ikke at type2 punkter er det viktigste. Det viktigste er at det er 16amp schuko på så mange steder som mulig, og de butikkene/parkeringsselskapene som ser en forretnigsmodell i å tilby type2 skal få lov til å lage sitt marked uten at kommunen skal være en konkurrent.

Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen. Jo lengre tid folk er i byen, jo mer penger legger dem igjen.  (Og som anekdotisk bevis kan jeg fortelle om 2 vennepar som  nå har valgt Sandefjord som stoppested istedenfor Tønsberg med sine LEAFer fra Oslo. For dem er det mye bedre å stoppe i Sandefjord fordi det er kortere fra E18 fra byen, og det er en hyggeligere by å være i. I Sandefjord er det lettere å sette bilen til lading de 4 timene de trenger mens de spiser og tusler rundt i byen enn det som Tønsberg kan tilby).

Jeg kan med min beste vilje ikke forstå hvorfor du mener dette er negativt.

Uansett er både 16 amp schuko og type2 bare i en overgangsperiode.  På sikt ønsker vi jo at alle lader hjemme, eller betaler for det selv på annen måte. Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm?

Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.

Deg og meg som fjordingen bør vel kun kunne forvente basistilbudet? Eller ønsker du å faktisk gjøre noe med det? Hvis du faktisk ønsker å gjøre en forskjell kan du jo registrere deg på ladekameratene, men der er du fraværende. Du som ønsker at kommunen skal bruke masse penger på type2 til din kommende Tesla bør i det minste ha registrert din type2 kontakt på ladekameratene.no. Men der er du jo ikke... Hvis du faktisk ønsket å gjøre en forskjell kunne du ha latt din stikkontakt være offentlig og registert på NOBIL.  Da ville jo kommunen virkelig sette behovet for flere punter....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

muggost


@TorC:
Amen! Du argumenterer bra og har mange gode og fornuftige poenger. Her er noen av dem:
Sitat
- Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter.
- Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen.
- Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
- Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes.

og ikke minst....

Sitat
Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm? Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.

Her har vi alle noe å lære av TorC; Man kommer mye lengre ved å utrykke sin glede over de tiltak som faktisk er gjort, enn å klage over de tingene som ikke er gjort. De tingene som ikke (enda) er gjort, kan man da jobbe videre med og gjøre en innsats for at de skal bli gjennomført på et senere tidspunkt.

Dette med gratis ladestrøm sammenlikner jeg med gratis bensin. Hvis man forventer at noen (kommunen, bedriften, etc) skal gi deg en liter gratis bensin hver gang du parkerer i byen hadde nok de fleste ledd av deg. Hvorfor skal det være annerledes med strøm? Det er kjekt med gratis strøm, men kom igjen'a, hvor mye koster det deg egentlig å betale for de 4 timene du står tilkoplet? 6-7 kroner? Jeg har ingen problemer med at kommunene og bedriftene etter hvert ønsker å ta betalt for strømmen de leverer (de har jo tross alt betalt for anlegget), så lenge det er på et fornuftig nivå (f.eks 2-3 kr/kWh). Da ville vi også bli kvitt de som bruker kommunale parkeringsplasser som privat parkeringsplass med gratis lading over natta. Kommunale ladepunkter er for å ta imot gjester, ikke "gjerrigknarker" som ser sitt snitt til å få gratis drivstoff, levert av kommunen, på daglig basis.

Jeg er helt enig i det TorC sier om at lading bør primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale. I stort sett alle andre sammenhenger er det slik at du må gjøre opp for deg etter å ha mottatt en vare eller tjeneste. I dette tilfellet strøm. Hvorfor skal egentlig det være annerledes? Jeg kan hvertfall ikke finne noen grunn til det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA