Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Småbarn i Tesla Model S

Startet av Gikken, fredag 15. mars 2013, klokken 22:56

« forrige - neste »

Quintilian

Støtter kjøp av 7-seter om mulig. Helt fantastisk følelse å kunne kvitte seg med barnesetene på andre rad og bruke de helt bakerst. Får mer plass for fører og passasjer, og slipper å ta ut barnesetene hver gang man skal ha med en voksen i baksetet. Barna elsker også å sitte bakerst! :-)

hakotand

Vi vurderer helt klart 7-seter. Det som imidlertid gjør meg litt skeptisk er at barna da må sitte mot kjøreretning i tillegg til at man mister mye bagasjeplass på langturer.

Vi får rett og slett teste det ut, både i bilene med 3 isofix og de med 2.


Kristian O

Sitat fra: hakotand på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:28
Vi vurderer helt klart 7-seter. Det som imidlertid gjør meg litt skeptisk er at barna da må sitte mot kjøreretning i tillegg til at man mister mye bagasjeplass på langturer.

Vi får rett og slett teste det ut, både i bilene med 3 isofix og de med 2.
Vi har 7- seter. Sant at man mister bagasjeplass, men vi bruker å plassere litt av bagasjen i baksetet når vi har barna heilt bakerst.
At dei blir sittende mot kjøreretningen er vel ingen bakdel, men heller positivt?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Quintilian

Sitat fra: hakotand på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:28
Vi vurderer helt klart 7-seter. Det som imidlertid gjør meg litt skeptisk er at barna da må sitte mot kjøreretning i tillegg til at man mister mye bagasjeplass på langturer.

Vi får rett og slett teste det ut, både i bilene med 3 isofix og de med 2.

Mot kjøreretningen er veldig bra rent sikkerhetsmessig! Nakken får ikke sleng, og de havner langt bak i de typiske kollisjonsscenarioene vi har her i Norge (mye mer vanlig å komme over i motsatt kjørebane / kjøre ut av veien og treffe noe, enn å bli "T-boned" eller påkjørt veldig hardt bakfra)...

Dersom man vil kan man også la barnesetene ligge nedfelt og benytte bagasjerommet som vanlig. Man mister da "fotbrønnen" til tredje seterad som lagring (setene ligger jo nedfelt der), men man har latterlig mye plass uansett... Og... 3-seterad kan fjernes på noen minutter og så settes inn igjen på like lang tid... Kun en (eller to?) gjennomgående bolter som må fjernes....


hakotand

Takk for hjelp - vi testet en bil hos Tesla på Rud i går, og tre barneseter er rimelig vanskelig. I tillegg ser jeg at setene ikke er helt flate ut til hver dør noe som fort kan føre til misdannelser på setet dersom man presser barnesetene helt bort i kanten. Tror løsningen er å droppe firehjulsdrift, og dermed også ha bedre plass i front. Da har man meget god plass med 7 seter. Alternativ 2 er jo bare å handle nå, og heller bytte ut i en X neste år. Er ikke de store avskrivningene å snakke om slik det ser ut nå. Kona er ikke gravid enda så vidt meg bekjent ;)

Helt korrekt at det er sikrere om barna sitter i motsatt kjøreretning, eneste problemet er at vår eldste mann på 5 år fort blir kvalm når vi kjører bil og da er det bedre å sitte "riktig" vei  :) I alle fall når man skal kjøre svingete europaveier på vinterstid opp til fjellet.




petersv

Hvis du skal ha X er det kanskje lurt å se det an litt. Det har aldri vært høyere priser på Tesla, jeg tror det bare kommer til å gå en vei heretter. Vi har vært ekstremt heldige hittil pga. Valutasvingningene (vi som sitter/satt på bil.)

S-Max er en praktisk skranglekasse det og ;)

Gerry

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 26. januar 2014, klokken 18:33
Sendte en mail til en industridesigner jeg kjenner nå - kanskje han kan komme opp med et produkt som sikrer disse på en god måte mtp de ukrante nakkestøttene :)

Tuxedo

Sitat fra: Quintilian på lørdag 28. mai 2016, klokken 18:30
Mot kjøreretningen er veldig bra rent sikkerhetsmessig! Nakken får ikke sleng, og de havner langt bak i de typiske kollisjonsscenarioene vi har her i Norge (mye mer vanlig å komme over i motsatt kjørebane / kjøre ut av veien og treffe noe, enn å bli "T-boned" eller påkjørt veldig hardt bakfra).
Dette gjelder kun ulykker med drepte.  Når det gjelder ulykker med skadde, så troner påkjørsler bakfra nest høyest, kun slått av utforkjøringer.

Data:
http://ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar/2016-05-31?fane=tabell&sort=nummer&tabell=267792

Øyvind.h

Så det er altså best å sitte bakovervendt både ift skader og dødsfall?
Ettersom utforkjøring er på toppen ift årsak ved skader?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

#279
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:05
Så det er altså best å sitte bakovervendt både ift skader og dødsfall?
Ettersom utforkjøring er på toppen ift årsak ved skader?
Lange data fra USA viser at det beste er å sitte i baksetet når ulykken er ute (gjelder både voksne og barn), og at den vesentlige forskjellen er om man er sikret eller usikret.  Aller best var det å sitte sikret midt i baksetet (sannsynligvis fordi man da har størst avstand til bilens ytterflater i alle retninger).  Akkurat hvordan barn var sikret (forover, bakover) hadde liten signifikans når det gjaldt skader.

Muffinman

Har vondt for å tro at forovervendt vs bakovervendt har liten betydning for skader. Her må det være en eller annen faktor i statistikken som maskerer. Store/små barn, type ulykke osv.

cstromme

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. juni 2016, klokken 05:08
Har vondt for å tro at forovervendt vs bakovervendt har liten betydning for skader. Her må det være en eller annen faktor i statistikken som maskerer. Store/små barn, type ulykke osv.

Av det jeg har sett så gjelder kun tallene som Tuxedo snakker om over en gitt alder.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. juni 2016, klokken 05:08
Har vondt for å tro at forovervendt vs bakovervendt har liten betydning for skader. Her må det være en eller annen faktor i statistikken som maskerer. Store/små barn, type ulykke osv.
Kollisjonstester viser jo at belastningen på nakke blir mindre med bakovervendte seter i frontkollisjon, men det kan være mange årsaker til at denne effekten er vanskeligere å finne i statistikk over faktiske ulykker.

Muffinman

Kort spm: trille fra 10mnd som passer i frunken på rwd bil, tips?

Øyvind.h

#284
MacLaren XT.  God trille som er solid.

Testet XT selv, men klarte å kjøpe XLR. Den er bittelitt større. Får også XLR nedi, men den må stroppes sammen og presses nedi.

I D'en går det naturligvis ikke. Snakker s85 med den største frunken (før frunk ble kortet noe ned).

Trilla går for øvrig også nedi rommet under gulv i bagasjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA