Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bergen-Egersund i Leaf

Startet av Ingebrigt, fredag 15. mars 2013, klokken 08:10

« forrige - neste »

Ingebrigt

Skal til Egersund på jobb i morgen og har tenkt å ta Leafen nedover. Da det er første 'langturen' vil jeg gjerne ha litt input fra drevne langkjørere.

Planlegger å hurtiglade på Aksdal senter og på Sandnes på vei nedover. Forhåpentligvis får jeg plugget inn i Egersund og kan forlate byen med full tank lørdag kveld eller søndag formiddag. I så tilfelle håper jeg å komme meg til Aksdal på første etappe og evt lade noen minutter på Os om nødvendig.

Gjennomførbart?
Noen innsigelser?

elektrolux

Ville toppet opp litt i Lærdal også, og tatt med slepetau og smøring.

Ellers burde dette kunne gå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingebrigt

Leirvik mener du vel   ;)

Den kommer nok til å være i bakhodet ja, nullstiller snittforbruket før jeg spinner avgårde, så får jeg en ekstra indikasjon underveis. Smøring, som i en god flaske whiskey mener du?

Ingebrigt

Da var de første 41km unnagjort med 6,6km/kwh i snitt, estimert forbruk 6,2kwh. Sitter nå på første fergen. 31 km til leirvik og 81 til aksdal når jeg kommer i land. Kommer til å forsøke å motstå fristelsen  til å stoppe på leivik, tunnelen undet bømlafjorden trekker nok ikke -så- mye mer (håper jeg).

elektrolux

Interresant.

Blir det knapt med strøm har jeg praktisert sleping gjennom de 2 siste tunellene, med regenerering ned tunellene, og forsiktig pådrag opp tunellen så slepebilen ikke sliter for hardt.

Spør gjerne varebilsjåfører, eller eiere av store amerikanske 4 hjuls trekkere. Begge har et ubekymret forhold til den ekstra lasten og forbruket et slep medfører, og setter stor pris på en en god boks øl. Gjerne import øl. Whiskey blir vel råflått.

Det er også mulig å lade ombord i fergen fra Årsvågen. Enten fra verkstedsrommet eller fra støvsugerkontakt. Spør mannskapet så får du sikkert god hjelp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingebrigt

Var tøff (dum) nok til å kjøre forbi leirvik og gikk tom etter 112km. Dette uten varmeapperat i 270-275kelvin, våt asfalt og tidvis lett slapseføre. Farten var da hovedsaklig cruisecontrol på fartsgrensen.


Fikk raskt slep de siste 12km til aksdal og fullader nå her før jeg kjører videre.

BE

Du kan bare glemme å kjøre fra Egersund til Aksdal i en etappe. Men du kan kjøre fra Egersund til Randaberg, og hurtiglade der. Dersom det er forferdelig vær, kan du lade i Sandnes, fra Sandnes kommer du deg greit til Aksdal.

Nå på vei nedover ville jeg ladet på Sandnes, derfra kommer du til Egersund på en lading dersom du kjører fint.

Når du nå kommer til Sandnes, vil nok batteriene ha en ok temperatur, så ladingen vil ikke ta så alt for lang tid :-)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingebrigt

Ja jeg ser jo at bilen lyver så det renner når det gjelder km/kwh, så da får jeg heller forholde meg til virkeligheten. Seriehybrid er ikke så kjekt at det gjør noe, spesielt ikke når koblingen motor-batteri er en slepestropp :P

Ser at jeg må ha 2 ladestopp Stavanger-Bergen (eller motsatt vei) uansett på vinterstid, da Aksdal er for langt hjemmefra og Leirvik er for langt fra Stavanger.

Jærbuen

Du må nok belage deg på å lade i Sandnes eller Randaberg, så på Aksdal, så Stord, og da kommer du deg sikkert hjem, spørs hvor du bor da.

Kjører du ytre veien fra Egersund, har du jo en hurtiglader på Klepp om det skulle røyne på.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA