Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks

Startet av Maartensommer, lørdag 09. mars 2013, klokken 19:50

« forrige - neste »

Øggen

@Sense: Jeg er forvirret. Er det snakk om TAKluke eller BAKluke?? Hvordan justerer du evt ned takluken??

Sense

Nei, beklager. Mente bakluke.

sondell

Har kört en del med takbox.
Några inlägg på bloggen min som har bilder på det.
http://tesla.sondell.biz/?p=339
http://tesla.sondell.biz/?p=1033
http://tesla.sondell.biz/?p=1167
Det är en Thule dynamic 900. Tycker den passar bra. Som tidigare nämnt så stoppar man bara bakluckan precis innan den tar i boxen första gången man öppnar och sen håller man inne knappen tills den piper. Då stannar den alltid där när man öppnar framöver. Man måste ju då böja sig lite för att packa in i bilen, men inte mycket (är 185 cm lång). Har funkat väldigt bra tycker jag. Men det är markant vindbrus med panotak när man kommer upp i 100 km/h och över det. Står väl också på det senaste inlägget där att jag hade 17 % ökning i förbrukning på en sträcka jag kör ofta med nästan alltid samma förbrukning.


peskareta

Hei Maarten! Har også en Thule Dynamic 900 på Whispbar . Brukt hele vinteren med godt resultat. Jeg kom godt til bak.
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

Bjoris

#19
Hmm. Tror jeg vil ha en lavere enn Thule varianten, så står vel igjen med Packline FX 210/SUV, Skiguard og Calix, men mine langrennski er 210 (tror jeg, står på fjellet) så det er blir knapt med Packline, selv om jeg mistenker denne for å være den som gir minst trøbbel med bakluka.

Av disse er det vel bare Calix som åpner sideveis, det har vi hatt før og jeg syns det har vært praktisk og spesielt blir det greit nå siden bakluka er så langt unna og fruen er kun 160 cm...

Ser det ligger en ny ubrukt Skiguard med striper på toppen i Sandnes, kunne jo kjøpt denne og fått den lakkert og fortsatt havnet på 10-11.000,-... Ser ut til at denne iallefall har plass til langrennskiene mine... MEN, jeg syns det viser på dette bildet at den går litt langt bak, hmmm, kanskje jeg bare skal skjære litt av langrennskiene istedenfor:) og gå for Packline SUV... (bildet er av en Skiguard, selv om jeg har lagret bildet som Packline)

Sense

Sitat fra: bjoris på tirsdag 12. august 2014, klokken 20:06
Hmm. Tror jeg vil ha en lavere enn Thule varianten, så står vel igjen med Packline FX 210/SUV, Skiguard og Calix, men mine langrennski er 210 (tror jeg, står på fjellet) så det er blir knapt med Packline, selv om jeg mistenker denne for å være den som gir minst trøbbel med bakluka.

Av disse er det vel bare Calix som åpner sideveis, det har vi hatt før og jeg syns det har vært praktisk og spesielt blir det greit nå siden bakluka er så langt unna og fruen er kun 160 cm...

Ser det ligger en ny ubrukt Skiguard med striper på toppen i Sandnes, kunne jo kjøpt denne og fått den lakkert og fortsatt havnet på 10-11.000,-... Ser ut til at denne iallefall har plass til langrennskiene mine... MEN, jeg syns det viser på dette bildet at den går litt langt bak, hmmm, kanskje jeg bare skal skjære litt av langrennskiene istedenfor:) og gå for Packline SUV... (bildet er av en Skiguard, selv om jeg har lagret bildet som Packline)

Min bakluke går høyere opp enn eksemplet på bildet med takboks på - garantert.
Det bildet får jeg vondt i ryggen av...

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Leaf_2014

Med FX-suv går 210-ski akkurat inn, diagonalt. Ingen superidé hvis du har tenkt å ha mange andre par oppi der.

Største begrensningen, slik jeg ser det, med korte bokser, er at man for mindre plass å skyfle slalomski fremover eller bakover. Da ender man opp med at alle bindingene blir liggende i "klinsj" i samme del av boksen.
Leaf 2014

Sense

Det beste med Packline FX Suv, er dens aerodynamiske egenskaper. En viktig fordel for en elbilist på jakt etter lavt forbruk en kald vinterdag, på langtur utenfor Superlader-områder.
I tillegg slipper du ulyder på motorvei.

De smale linjene til tross; jeg får plass til 4 par slalomski, 4 par langrennski, og 8 par staver. Og noen sko, hvis plassen kniper.


Bjoris

Heller mot Packline da vi har alle skiene på fjellet så vi trenger ikke ta med alle i boksen til enhver tid...

19quiz76

#25
Her er min (Skiguard 860) på max åpning:

Er 185 cm høy og kommer fint til, null problem å laste og losse
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bjoris

Ja, det så jo betydelig bedre ut enn på bildet jeg hadde funnet, det er litt kjiipt med så kort boks at det ikke er plass på langs, ser for meg litt kaos inn i der da... hmmm

Har du gjort noe spesielt for å få den så langt frem?

19quiz76

Nei, den er ikke justerbar i lengderetning, så dette er en "fixed position". Er som sagt veldig fornøyd med åpningen, ville ikke vært bekymret :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bernt

Vel, min 860 kan hvertfall justeres i lengderetning. Så kan man finne det man måtte mene er den optimale posisjon mellom baklukeåpning og det estetiske. Ser ikke helt bra ut med boksen for langt frem heller.

19quiz76

Vet du - ved nærmere ettertanke så har du helt rett. Det går en slisse i lengderetning som er tettet med en slags elektrikertape, og den penetreres av t-festet undenfra. Så ja, Bernt har rett!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA