Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks

Startet av Maartensommer, lørdag 09. mars 2013, klokken 19:50

« forrige - neste »

Maartensommer

Da jeg så litt nærmere på taket på en MS på onsdag, så slo det meg at de bakerste stativfestene var veldig nærme bakluken da den var åpen.  Jeg ble dermed noe skeptisk til om det er mulig å få plassert en Skiguard el. liknende skiboks på taket.  Bakluken er stor og det er ikke nye "tak" igjen når den er åpen.

Er det noen som har et bilde av en MS med takboks?

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 09. mars 2013, klokken 19:50
Da jeg så litt nærmere på taket på en MS på onsdag, så slo det meg at de bakerste stativfestene var veldig nærme bakluken da den var åpen.  Jeg ble dermed noe skeptisk til om det er mulig å få plassert en Skiguard el. liknende skiboks på taket.  Bakluken er stor og det er ikke nye "tak" igjen når den er åpen.

Er det noen som har et bilde av en MS med takboks?

Nei, har søkt uten å finne dette. Husk at kan stille hvor høyt du ønsker at bakluken skal åpne seg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 09. mars 2013, klokken 19:50
Da jeg så litt nærmere på taket på en MS på onsdag, så slo det meg at de bakerste stativfestene var veldig nærme bakluken da den var åpen.  Jeg ble dermed noe skeptisk til om det er mulig å få plassert en Skiguard el. liknende skiboks på taket.  Bakluken er stor og det er ikke nye "tak" igjen når den er åpen.

Er det noen som har et bilde av en MS med takboks?

Du kan programmere hvor langt opp bakluken går, om den tar borti i helt åpen stilling. Krever dog tech-pakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Det er jeg klar over, men da jeg studerte luken gå opp/ned på onsdag så følger hele takspoileren med.  For meg så det ikke ut som om det var mange cm å spare ved å begrense åpningen.

Gleder meg til å få se første bildet av en skiboks (takbokser er vel generelt kortere).

Stig O

#4
Her får du kanskje et godt inntrykk av hvor lite du har å gå på, med tanke på at en takboks kommer både lengre med og lengre bak enn denne sykkelskinnen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Maartensommer

Sitat fra: Stig O på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:33
Her får du kanskje et godt inntrykk av hvor lite du har å gå på, med tanke på at en takboks kommer både lengre med og lengre bak enn denne sykkelskinnen.

Takk for bildet Stig O.  Jeg synes det bildet dessverre bekrefter mine antagelser - at det skal bli en stor utfordring å få montert på en normal skiboks (f.eks. Skiguard 850) uten å blokkere mer eller mindre helt for bakluken.

Maartensommer

Jeg ser det som usannsynlig å få en vanlig skiboks på taket når det bakerste festet er såpass langt bak.  Alternative er å bruke "gamle" takstativer med klype, men som en annen her nevnte, hvordan fungerer det med rammeløse dører?  Glass mot metall høres ikke bra ut.......

Havebigfun

Sitat fra: Maartensommer på fredag 15. mars 2013, klokken 14:43
Jeg ser det som usannsynlig å få en vanlig skiboks på taket når det bakerste festet er såpass langt bak.  Alternative er å bruke "gamle" takstativer med klype, men som en annen her nevnte, hvordan fungerer det med rammeløse dører?  Glass mot metall høres ikke bra ut.......
Det blir ikke bare glass mot metall men du skviser dørpakningen- det kan medføre at feste blir dårlig eller-hvis du drar for hardt til-skade på pakningen

kjølholdt

Jeg vil evt bruke takboks om sommeren på langtur over til østlandet. Ser at det kan være vanskelig med å få opp bakluka. Imidlertid skal jeg greie denne ulempen fra Bergen til Oslo , hvis jeg må ha takboks for å få med alt.Men  skal strekke meg langt for å unngå takboks
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Oreo

#9
Packline FX-Suv skal være en kortere boks:
http://www.packline.no/no/95/produkter/fx-serien
Med Techpakken kan en programere bakluka til å stoppe ved et gitt punkt.
Sier ikke dette er løsningen, men det kan være et alternativ. Må selv si jeg syntes det bakre festet var vel nærme bakluka.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Bjoris

Ja, det nærmer seg vinter, er det komme flere bokser på markedet siden forrige vinter som passer Tesla? Er det enighet om hva som er best? Vil jo gjerne ha en som gjør at vi kan åpne luka rimelig greit opp, har tech pakke så trenger ikke gå helt opp, men er jo redd det fort ender med at ungene kan fikle med innstillingene så den plutselig går helt opp...

Vel, håper noen har satt seg inn i dette så slipper jeg, har ikke tid og interesser til å pløye tråder og nett for å finne beste løsning...:)

Quintilian

Jeg hadde Thule Excellence på min forrige bil (Skoda Superb).

Jeg husker at den ble solgt som "SUV takboks" da selve festene kan slides frem og tilbake inne i boksen for å kunne flytte den lenger frem/tilbake...

Vet dog ikke om den passer på Tesla eller ikke... For øvrig en super boks som jeg gjerne kan tenke meg en gang til dersom det viser seg at den passer

http://www.thule.com/en/no/products/carriers-and-racks/boxes-and-baskets/roof-boxes/thule-excellence-xt-6119b-_-611906

19quiz76

Veldig fornøyd med min Skiguard 860 - fås både hos Dekkhallen på Jar (de lakkerer også) og Autoload (de lakkerer sikkert også). Kjøpte min hos Dekkhallen sammen med sommerfelger og vinterdekk + tpms og fikk veldig hyggelig pris.
Spør etter Christopher :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Sense

Jeg har en Packline FX Suv takboks på min TMS montert om vinteren. Mener å huske at den tar ski som er opptil 208 cm lange.
Har dessverre ingen bilder av boksen på bilen akkurat nå. Men jeg har aldri hatt problemer med å åpne takluken mer enn tilstrekkelig. Må regulere den litt ned, så den ikke tar oppi, men ikke mer enn at det er god tilgang til bagasjerommet bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA