Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt å misbruke kollektivfeltet!

Startet av Balrog, søndag 03. mars 2013, klokken 02:18

« forrige - neste »

Balrog

Elbiler hører hjemme i kollektivfeltet. Det betyr ikke at elbiler alltid skal kjøre i kollektivfeltet. Et kollektivfelt er et ekspressfelt for kollektivtransport. Jeg har som MC-fører lenge ergret meg over folk som luser av gårde langt under fartsgrensa i kollektivfeltet, eller når trafikken går normalt i høyre felt på motorveien ligger og blokkerer ved å kjøre i samme hastighet mil etter mil. Endatil finnes det noen idioter blant oss som skal "straffe" MC-førere ved å presse dem slik at de ikke kan kjøre forbi. Jeg har selv opplevd flere "nær-døden-opplevelser" som følge av denne borgervernsmentaliteten mot MC-førere. (Vær klar over at det er tillatt for MC å kjøre forbi i samme felt/mellom felt - men at dette selvsagt er noe som er farlig og krever høy aktsomhet både fra MC-fører og trafikanter for øvrig). Som fersk elbilist irriterer jeg meg over det samme også i elbil: Uvettig og unødvendig bruk av kollektivfeltet.

Ønsker vi å unngå "folk flest" som motstandere av elbiler i kollektivfeltet må man følge enkle prinsipper:

Går trafikken normalt: Bruk høyre felt, IKKE kollektivfeltet, med mindre du holder høyere hastighet.

Slipp de bak deg forbi om du lager "hale".

Kollektivfeltet er IKKE krabbefelt.

La ALLTID bussene slippe fram.

Husk at MC er myke trafikanter. Det betyr at om du skal vise hvem som er sjef ved å presse og vingle i 70 kmt for å hindre en MC i å kjøre forbi i 100kmt risikerer du å måtte leve resten av livet som trafikkdrapsmann eller årsaken til at en stakkars MC-fører tilbringer resten av livet i rullestol eller respirator. Mange tror MC-førere er noen grisete halvaper uten livets rett, men det er faktisk helt vanlige mennesker som deg selv. Og ja- det finnes sikkert noen drittsekker blant dem også. Det er likevel ikke grunn nok til å bruke elbilen som eksekusjonspelotong for en tilfeldig medtrafikant. Noen MC-førere kjører også elbil. Det blir faktisk mindre kø av at MC-førere "tråkler seg fram" i stedet for å fylle opp hver sin bilplass i køfart.

Bruk speilene! Kjøring i kollektivfelt krever at du har solid overblikk rundt deg hele tiden og god trafikkforståelse.

Eneste unntaket fra dette er de som forviller seg ut i 80-90-100-sone med Reva eller Hammerhead Eagle iThrust

... da er det vanskelig å finne gode løsninger.

Det blir neppe færre elbiler av at folk ser at marsjfarten i kollektivfeltet alltid er høy! Jeg tror misunnelsen er en av de største drivkreftene blant nordmenn flest, og ser de at det går så det suser med elbil i kollektivfeltet vil de også ønske å kjøre elbil i kollektivfeltet.

Med ovennevnte unntak er ikke elbiler mopedbiler og behøver heller ikke kjøres som det annet enn i ekstreme unntakstilfeller.

Dessverre er nok målgruppen for dette hissige innlegget neppe på dette forumet, men kanskje enkelte av dere er gift eller samboer med en av av dem og kan videreformidle?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Elbil fundamentalist

Har selv kjørt en del mc, så det er nok mange elbilsjåfører som har kjørt mc også. Kollektivfelt kjøring er vanedannende :-)
Uansett elbil eller fossilbil må vi være ekstra oppmerksomme nå som mc'ene kommer frem med vårsola.

Nå kjører jeg psa elbil og da bruker jeg kollektivfeltet som "krabbefelt" dersom det er ingen kø og kjørebane har høyere fart enn jeg kan oppnå. Legger meg ut i kjørebanen hvis det kommer busser eller "trekker en hale" imteressant trma det med kjørekultur i kollektivfeltet. Viktig å ikke pådra seg unødvendig irritasjon fra bussjåfører om vi skal beholde kollektivfelt godet.

Når det er sagt er heller ikke kollektivfeltet en autostrada for mc førere heller. Det er helt greit at mc'er, som er så lettmanøverbare, å kjøre forbi sakteregående trafikk i kollektivfeltet ved å skifte ut til kjørebanen, dersom det går fortere der. Kollektivfeltet er en kjørebane for bedre fremkommelighet og ikke ett "ekspressfelt" for høye hastigheter forbi saktegående kø. Det er alltid en overhengende fare for at en stressa irriterte jævlel med dårlig tid som plutselig brekker inn i kollektivfeltet. Da gjelder det hvertfall for egen helse å ha merginer til åkunne bremse om man kjører liten elbil eller mc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 06. mars 2013, klokken 10:43
Nå kjører jeg psa elbil og da bruker jeg kollektivfeltet som "krabbefelt" dersom det er ingen kø og kjørebane har høyere fart enn jeg kan oppnå. Legger meg ut i kjørebanen hvis det kommer busser eller "trekker en hale" imteressant trma det med kjørekultur i kollektivfeltet.
Samme her :-)

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 06. mars 2013, klokken 10:43
Det er alltid en overhengende fare for at en stressa irriterte jævlel med dårlig tid som plutselig brekker inn i kollektivfeltet. Da gjelder det hvertfall for egen helse å ha marginer til å kunne bremse om man kjører liten elbil eller mc.
Det kan jeg skrive under på. BTDT - men jeg hadde ikke nok margin :-(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Limodriver

Jeg har kjørt både MC, buss i studietiden og nå elbil. Ettersom jeg har kjørt langt og lenge har jeg også fått et bevisst forhold til risiko. I denne sammenhengen er det viktig å være innforstått med den økende risikoen for store skader ved stor fartsdifferanse mellom biler i to parallelle felt. Når køen står stille eller er saktegående og det kommer kjøretøy i stor hastighet i kollektivfeltet er det betydelig risiko for store skader dersom to kjøretøy støter sammen. Jeg har sett kollissjoner som har fått alvorlige utfall r en drosje har lagt seg ut i kollektivfeltet der det kom en buss i stor hastighet. Følgelig må jeg vedgå at jeg oppfatter trafikanter somholder betydelig høyere hastighet i kollektivfeltet enn køen beveger seg i øvrig felt kjører uansvarlig. Dette gjelder buss, drosje, mc såvel som elbil.

Personlig tror jeg det er like stor risiko for at elbiler mister retten til å ferdes i kollektivfeltet som følge av uansvarlig og farlig kjøring i kollektivfeltet. Hver eneste dag observerer jeg elbiler på vei inn mot Oslo fra Lysaker som kjører som bøller og pendler mellom alle feltene for å komme en bil lenger frem (flere oppfører seg mer bøllete enn audiførere). Kjære elbilførere kjør trygt, harmonisk og vennlig. For de som oppfatter kollektivfeltet som et ekspressfelt er det viktig å minne om at fartsgrensen også gjelder i kollektivfeltet og for alle trafikanter. Optimalt sett burde fartsgrensen i kollektivfeltet hatt varierende fartsgrense regulert av en maksimal fartsdifferanse mellom parallelle felt i tilleg burde kollektivfeltet være åpent for alle dersom trafikken har høyere hastighet enn en angitt terskelverdi (dette gjelder flerefelts vei som f eks E18 inn mot Oslo).

Jeg er klar over at jeg kommer til å få mange kritiske svar, men innlegget er alvorlig ment og for å få elbilførere til å ferdes aktsomt og hensynsfulle i trafikken.

Thomas Parsli

Jeg er helt enig i det du skriver Limodriver, med to forbehold:

1) Busser og drosjer er langt værre enn elbiler, ihvertfall når man ser på hele strekningen Asker-Oslo.
Når jeg ligger i 80km/t fra Sandvika og innover blir jeg ofte innhentet av busser som holder langt høyere hastighet. Drosjene har roet set litt, det var en periode de lå på støtfangeren til alle som kjørte under 100km/t...

2) Fra Lysaker og innover er fartsgrensen 80km/t, men det mange som kommer på E18 og kaster seg inn i høyre felt i 60km/t. Dette gjør at det spretter biler både til venstre og til høyre ved påkjøringen under Lysakerlokket.
Problemet her er i utgangspunktet de som kommer på: de overholder ikke vikeplikten og tilpasser ikke farten til trafikken.

Når det gjelder fartsgrensen i kollektivfeltet er "fasit" Vegtrafikkloven § 6:

§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret.


(Dette gjelder også de som slenger seg inn på E18 i 50-60km/t når trafikken går i 80km/t)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

peik

Det er helt klart mye uvettig kjøring i kollektivfelt. Noe av det farligste er personbiler (bensin/diesel) som legger ut for tidlig før avkjøringsfelt og som ikke er oppmerksomme nok på motorsykler. Viktig å merke seg at det ikke er tillatt å kjøre el-bil i "bussfelt", kun i "buss-og taxifelt". Motorsykkel og mopeder har anledning til å kjøre i begge typer kollektivfelt.
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Elmo

Sitat fra: peik på søndag 21. september 2014, klokken 10:11
Viktig å merke seg at det ikke er tillatt å kjøre el-bil i "bussfelt", kun i "buss-og taxifelt".
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Der tar du feil.
Det står jo på siden du selv linket til (under busskiltet) at bussfeltet er tilgjengelig for: "Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ebe

Maksimal fart er en ting, men regelen om at man alltid skal avpasse farta etter forholdene gjelder foran skiltet fartsgrense. Å ligge i 60-80 km/t i kollektivfeltet når nabofelter står nærmest stille er ikke forsvarlig spør du meg. Det samme gjelder å ligge i 80-100 når køen går i 20km/t. Da kjører jeg heller saktere og avpasser etter forholda. Så kan de som presser meg heller bli liggende bak der. Jeg anser det som enda farligere å bremse ned til 20 km/t for å slippe inn i normalfelta og slippe forbi i kollektivfeltet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Vind

Sitat fra: Balrog på søndag 03. mars 2013, klokken 02:18
Endatil finnes det noen idioter blant oss som skal "straffe" MC-førere ved å presse dem slik at de ikke kan kjøre forbi. Jeg har selv opplevd flere "nær-døden-opplevelser" som følge av denne borgervernsmentaliteten mot MC-førere. (Vær klar over at det er tillatt for MC å kjøre forbi i samme felt/mellom felt - men at dette selvsagt er noe som er farlig og krever høy aktsomhet både fra MC-fører og trafikanter for øvrig).
Det jeg ikke forstår er at en del MC kjørere skal benytte denne retten i påkjøringsfelt, der hvor det er sakte kø og biler bytter filer.  Det oppleves ofte litt suicidalt.  Dette skjer daglig, typisk på E18 påkjøring som ved Blommenholm og Høvik.  El og fosilbiler fletter sammen fosilbiler blinker til høyre, og MC presser seg imellom.   Om man må ha høy risiko kan man ikke begynne med basehopping, så påvirker det ikke oss vanlige bilister.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

peik

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 06. mars 2013, klokken 10:43
Nå kjører jeg psa elbil og da bruker jeg kollektivfeltet som "krabbefelt" dersom det er ingen kø og kjørebane har høyere fart enn jeg kan oppnå. Legger meg ut i kjørebanen hvis det kommer busser eller "trekker en hale" imteressant trma det med kjørekultur i kollektivfeltet. Viktig å ikke pådra seg unødvendig irritasjon fra bussjåfører om vi skal beholde kollektivfelt godet.
Burde kanskje finne en alternativ kjørerute om man har tenkt å ligge langt under fartsgrensen?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Sigurd

Sitat fra: peik på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:14
Burde kanskje finne en alternativ kjørerute om man har tenkt å ligge langt under fartsgrensen?
Mange steder (eks. E18 vest for Oslo) finnes ingen alternative kjøreruter som ikke er så mye lenger enn motorveien at du like gjerne ikke kommer dit du skal pga. det, som pga. farten på motorveien. Spestelt om du kjører PSA eller Think Classic med begrenset rekkevidde.
Er det lite trafikk og 3 kjørefelter i din retning, bør det ikke være noe problem å ligge godt under fartsgrensen. De som vil forbi kommer seg forbi, selv om enkelte ikke vil gi fra seg sjansen til å la seg irritere...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

peik

Finnes både buss og tog på den strekningen.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Sigurd

Sitat fra: peik på torsdag 12. mars 2015, klokken 18:01
Finnes både buss og tog på den strekningen.
Men nå var det ikke buss og tog som var temaet i denne tråden, men bruk av kollektivfelt framfor å kjøre i de øvrige feltene, og svaret mitt gjaldt muligheten for å kjøre alternative ruter for å unngå å være en "sinke" på motorveien.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

peik

Hvis man har så forbasket god tid er buss et utmerket alternativ.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA