Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Tin


jazzwheel

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

d386yv

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er jo ikke Tesla sin skyld at kundene opererer med fantasipriser i bruktmarkedet

jazzwheel

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er noe som ikke rimer. Tesla skal gjennom preownedprogrammet ha 601k for en 2014 P85 gått 25000km med alt unntatt pano.

Olemann

Ja, klart det stemmer, jeg droppet det og beholdt i3'en da jeg kom fram til at TMS ble for stor. Men som sagt ikke så gal pris synes jeg. Den manglet som jeg sa endel utstyr mange vil ha, bl.a. manglet pano, skinn, luft og Hifi, men hadde dobbeltlader og tror også det manglet vinterdekk. 

Tror også endel eiere av TMS, til nå på grunn av "flaks" med valutakurs og prisoppganger, regner med å unngå prisfall også i tiden som kommer.  Klarer man seg under 12.5% tap hvert år de første 2 årene, altså 25% eller ca. kr. 150.000.- i tap over 2 år så ligger man pent an ift. normal avskrivning.  Men som sagt virker det som endel sliter med å godta slike realiteter.

Sitat fra: d386yv på onsdag 25. november 2015, klokken 08:23
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er jo ikke Tesla sin skyld at kundene opererer med fantasipriser i bruktmarkedet

jazzwheel

"flaks" må du gjerne kalle det så mye du vil, men prosentforskjellen i pris er like reell likevel - og det er prisen en kjøper må forholde seg til uansett hva du mener om årsaken.

Det er like mye fantasipris på kjøpersiden, av de som ønsker en altfor lav pris, som av de som selger og vil ha for høy pris. At det finnes folk i begge kategorier er det ingen tvil om. At du som ikke eier en Tesla mener den er for dyr er heller ingen stor overraskelse. Så langt tyder det meste på at Tesla holder seg godt i pris og at man er et stykke unna 25% på 2 år foreløpig.

Poenget mitt var at det fortsatt ikke rimer at Tesla selger en 2015 (og da har den vel autopilot også) som knapt har kjørt ut døra for 30k lavere pris enn en 2014 som har gått 25000km. Jeg skulle tro at de har forhåndsdefinerte priser for preowned-segmentet.

Havebigfun

Hva som er "realitet" er relativt. Det er markedet som bestemmer prisen. En bruktbilkjøper vil som regel orientere seg på nypris av tilsvarende bil. Her kommer de valutarelaterte prisøkningene inn. Det er mange biler som selges brukt med relativt lite tap, vesentlig mindre enn 25% på to år. At det ikke kommer til å fortsette slik er opplagt- dollaren kommer ikke til å stige i det uendelige.
Dette rettferdiggjør ikke at det er en del rel dyre biler på finn. Tanken hos selgerne er vel denne: " Jeg er fornøyd med bilen men kunne tenke meg AWD og autopilot- jeg prøver- hvis jeg får en god pris kan jeg forsvare stuntet overfor kona også". Folk må ikke selge og priser deretter- så får de evt ikke solgt...

Tesla er litt mere nøktern- de vat hva bilene koster dem og synes det er viktigere å ha omsettning enn å skvise ut den siste kronen. Dette bekreftes også av prisnivået på nybiler- hvor marginen i Norge er vesentlig mindre enn andre steder. Vi er altså dobbeld heldige- verdens beste insentivordning og en bilprodusent som har Norge som fremvisningsland for hva som er mulig... med dertil lave nybilpriser

Olemann


Jeg sa den ble for stor, ikke at den ble for dyr.  Derfor beholdt vi heller i3'en. Men stor er på samme måte som dyr et subjektivt begrep. Selvsagt.
Etter å ha fulgt markedet og diskusjoner her har jeg også observert at pga de hyppige prisøkninger har endel eiere vent seg til at bilen ikke skal avskrives som andre biler.  Og det er jo greit nok.  Det betyr jo ikke annet enn at FINN tjener mye på biler som annonseres uten at de finner en kjøper.  Jeg tror derfor som endel andre her at det ligger endel biler på FINN der eier bare "tester markedet", men ikke har svettet seg fram til aksept for tapet som må tas dersom kjøper finnes.  Og det er også helt greit. Til nå ar jo mange også sluppet et stort tap.
For all del; hyggelig for de som allerede har kjøpt at kronen stadig svekkes, i og med at Tesla normalt reagerer med å sette prisen opp når USD styrkes (til forskjell fra f.eks. BMW/Mercedes når Euroen styrkes).

Og jeg synes Tesla ga en OK pris på den demo (tror de kalte den servicebil) som vi fikk et tilbud på. 

Men som diskutert annet sted på Forum ifm. at D kom, skulle jeg handlet brukt TMS nå ville jeg ventet til leveranser av X starter, da vil nok utbudet av D versjoner av TMS bli hyggelig (for kjøpere).

Bjoris

#668
Det er klart at valutastigningen er grunnen til Tesla holder seg veldig bra i pris, det er jo helt åpenbart, uansett biltype kjøper jo ingen en brukt bil til nesten samme pris som ny, bare 2 år mer garanti, nye dekk, mulighet til å spekke bilen akkurat slik en ønsker etc er grunn god nok for å betale vesentlig mer for en ny og på toppen kommer på Tesla mange endringer

Jeg tror også det er vesentlig i dette bildet at det er svært mange flere som kan forsvare kjøp av en bil til 500-550 enn de som kan kjøpe en til 750.

Jeg tror jeg er svært "gjennomsnitlig" når jeg kom fra en A6 til 450 og regnet lett at det ble iallefall ikke ble dyrere totalt sett å legge 600 i en topp utstyrt Tesla vs å kjøpe en tilsvarende brukt A6. Vipps så spratt investeringen opp fra 450 til 600, men nå er bilen solgt og det er rett og slett latterlig hvor mye rimeligere denne bilen har vært enn A6en. Det er ikke bare verdifallet selvsagt, men premiumbilene er drit dyre å holde i drift også, 12.000 for 60.000 km service og så en tlf fra Møller om at alle skivene var utslitt, 10.000 til takk, 22.000 for en nesten ny bil i service. Så 30.000 i diesel pr år alt dette før insentivene...

At jeg nå selvsagt brenner av enda mer på en ny Tesla gjør jeg da selvsagt fult klar over at med styrking i NOK vil verdien fall tilsvarende mer, men veldig mange av oss har jo da ganske mange km og år til å fordele tapet på så det skal ekstremt mye til at total kostnad overskrider en typisk premiumbil når en tar med alt av kostnad og ikke bare verdifallet.


JO

Det er ingen tvil om at MS holder seg svært bra i Pris.
i går reiste min MS avgårde 1år og 8 måneder 50k kilometer. S85 med techpakke og skinninteriør og parksensorer som eneste utstyr.
fikk 15000 mindre enn jeg selv ga for bilen. Meget fornøyd.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Epleskreller

Sitat fra: JO på torsdag 26. november 2015, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at MS holder seg svært bra i Pris.
i går reiste min MS avgårde 1år og 8 måneder 50k kilometer. S85 med techpakke og skinninteriør og parksensorer som eneste utstyr.
fikk 15000 mindre enn jeg selv ga for bilen. Meget fornøyd.

Det har med andre ord vært billigere for deg å eie din 85 enn det ville vært å låne en fossilbil gratis i den perioden pga drivstoffbesparelsen....  Herlig!

Jeg havnet på -30k kr på 1 år 10mnd og 51k km på min 85 som ble solgt i juli.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sjøhyene

Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Torpedo Ted

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. november 2015, klokken 20:57
Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.

Tja, det er det tallet Tesla har oppgitt til selgeren, så han har sitt på det rene og kan dytte reklamasjonen tilbake til tidligere salgsledd (Tesla).

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 00:57
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. november 2015, klokken 20:57
Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.

Tja, det er det tallet Tesla har oppgitt til selgeren, så han har sitt på det rene og kan dytte reklamasjonen tilbake til tidligere salgsledd (Tesla).
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon. At det blir "pushet" videre til fabrikant fordi det er garanti er feil.
Blir litt som at du ikke har hørt om id for å dra utenlands i disse tider, det blir ganske vanskelig og ikke ha fått det med seg. Tesla annonserer ikke bilen med 700hk lenger så da står man og reklamerer for noe som produsent ikke er villig til å stå bak.

lunitiks

#674
*Pssst* Han skrev jo bare at dette kan bli mye advokatmat  ;) 

Det er kanskje ikke så veldig kontroversielt å hevde at hvis du som bruktbilselger får info X fra ditt salgsledd (Tesla), men selv markedsfører Y til bruktbilkjøper, så vil du muligens ha et forklaringsproblem?

På den annen side, så er jo denne "HP-gate" ("rollout-gate"?) saken tatt helt av i mediene så jeg betviler at en norsk tesla-interessent verken kjenner eller burde kjenne til - eller i alle fall hørt rykter om - debatten rundt Teslas 700 galopp-galopp-galopp. I så fall burde han kanskje utføre den bestrebelsen å GOOGLE emnet hvis det er uklart for ham hva som er the big fuzz. (For så vidt et interessant juridisk kunundrum om kjøpsloven i et slikt tilfelle krever at man bruker innternætt'n når mediene herjer slik med dette.)

Tipper de som kjøpte og fikk informasjonen i første hånd stiller hakket sterkere. De har jo også forbrukerloven på sin side. Hva som blir enden på den visa er imidlertid fortsatt uavklart
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA