Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering ladeplass uten å lade

Startet av Kito76, søndag 20. januar 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

Kito76

Fikk en lapp på frontruta "Dette er en lade plass, vennligst ikke parker her om du ikke skal lade".
Har opplevd selv at elbilplasser blir okkupert av elbiler som ikke lader, men har aldri vurdert å "kjefte/klage" med å skrive lapp. Det kan være mange årsaker til at en elbil står på en elbilplass uten å lade.
Jeg startet ikke denne tråden for å skape debatt, eller å si at jeg har 100%, men det er visse elbilsjåfører som skal slenge med etikk og moral, fordi de selv ikke finner en parkeringsplass. Hvis det blir lov bestemt med ladning, så er det ingen problem for meg å stappe inn ladekablen, men da er det sikkert noen som klager at det lyser kun gult på kladden :).

kjekk

#1
Sitat fra: Kito76 på søndag 20. januar 2013, klokken 21:43
Det kan være mange årsaker til at en elbil står på en elbilplass uten å lade.
...men ingen gode.  Hvorfor er dette så vanskelig å forholde seg til?  Er heldigvis mange elbilister der hvor jeg parkerer som skjønner dette, ellers måtte jeg kjørt bensinbil.

laumb

Dette handler om respekt for likesinnede og samfunnets behov.

Legger denne holdningen i samme kasse som de som ikke klarer å forholde seg til enkelte andre "normer" i samfunnet - f.eks. å ikke ta 2 parkeringsplasser.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rio

En av de offisielle fordelene med elbil er jo nettopp at man kan parkere gratis på ladeplasser over lengre tid enn de 2 timene som er standard på vanlig avgiftsparkering de fleste steder.

Det sagt, selvsagt bør man parkere et annet sted hvis det er praktisk, og hjelpe hverandre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bruisepristine

Det burde være opplagt at man ikke parkerer på en ladeplass hvis man ikke skal lade bilen (...) !
i-MiEV 2013
MG4 2023

Thomas Parsli

En dag du lade, men opplever at alle ladeplassene er opptatt av egoister som ikke gidder å gå 20 meter lenger til anngangsdøra på handlesenteret -eller parkere på den andre siden av veien hvor det er ledige plasser uten ladestolper.
Jeg håper den dagen kommer snarlig...

Jeg tror nok du har opplevd en medtraffikant som ikke har funnet ladeplass.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kito76

Klart jeg også har opplevd det samme,men det er mange som bruke moral,ego,samfunnsansvar etc mot de som bil som parkerer uten å lade. Ja enkelte pga latskap, men hva med de som må parkere lenger enn 2 timer og kanskje må gå 10-15 min for å flytte klokka? Har kjørt elbil i flere år med Reva og Imiev og det er alltid kjipt å ikke få ladet ved behov og nød, men det å stemple folk som ego og umoralsk blir feil. Jeg tror også at enkelte medlemmer her på forumet er enig.

Øyvind.h

Sitat fra: Kito76 på søndag 20. januar 2013, klokken 21:43
Fikk en lapp på frontruta "Dette er en lade plass, vennligst ikke parker her om du ikke skal lade".
Kanskje Elbilforeningen kan få trykket opp slike lapper? Jeg kunne absolutt tenkt meg å ha noen slike i bilen, i tilfelle jeg trenger ladeplass og blir hindret av en bil som opptar plassen uten å lade.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Det foresvever meg at det er nyttigere å kjempe for flere ladestasjoner. Man får ikke oppdratt tusenvis av bilister til å ikke parkere der det er lov, bare fordi noen andre kan trenge parkeringsplassen til å lade.

Selv om man gjorde det obligatorisk å lade, så ville det ført til at folk koblet til bilen, selv om de ikke trengte det.

Det sagt, selvsagt bør man parkere et annet sted hvis man ikke skal lade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lars C. Krogenæs

#9
Jeg er enig med "Kito76"

Det er nå på tide å innføre max ladetid og betaling, gjerne overpriset på ladeplasser. Da slipper vi at noen legger slike frekke lapper i rutene til late elbilister.

Da blir ladeplassene som er et knapphetsgode brukt til det de skal, og ikke til oppbevaring av elbiler som like godt kunne stått et helt annet sted.

Det er ikke nødvendig at samfunnet pøser ut med penger på ladeplasser, når behovet er et annet enn å lade.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

tomrh

Den eneste gangen det kanskje kan forsvares er hvis det er mange ledige ladeplasser. Som f.eks. hos Ikea Trondheim der det som regel står bare 1 eller 2 elbiler parkert på totalt 12 plasser. Men endel fossiler tenker også sånn, så det står gjerne 3-4 av dem der også. En gang konfronterte jeg en fossileier som stod der, og det viste seg at det var en Ikea-ansatt...!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kito76

Sammenligner med elbilister som kjører i kollektivfelt,selvom det ikke er kø... Det er jo lov,men kan forsinke taxier og busser. De er vel også umoralske og egoister?

Rasmus.B

Å sammenligne det å kjøre i kollektivfeltet med å stå på ladeplass uten å ha behov eller å lade mener jeg er feil. Problemet med å oppta en ladeplass er jo at noen virkelig trenger å lade, og da er det sørgelig å se at plassene er opptatt av noen som fint kunne ha stått en annen plass. Det er ofte såpass trangt om plassene at det burde ikke være vanskelig å se problemet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

foxy

det bør være påbudt å kjøre i kollektivfelt siden der er det som regel tilnærmet 0 trafikk. ellers er jeg enig med lars at det burde være betaling på ladeplasser, gjerne med overpris.
I-miev 2011
Asker

Kito76

Betaling på ladeplass kan være en løsning. Alternativt er at vanlige plasser får en lenger maks tid for elbiler. Å klistre en lapp på ruta gir ingen mening og man hadde klagd uansett om bilen sto og ladet eller ikke. Neste blir at man sjekker hvem som er fulladet. Sammenligning med kollektivtfelt var å tydeliggjøre at det er flere goder for elbilister som enkelte misbruker. Slik er verden og det må man bare akseptere. Moral politi er det mange av, men mange tenker til syvende og sist på hva som er mest praktisk for seg selv. Beklager hvis jeg provoserer og jeg vil uansett bruke elbil, om gratis plassene blir borte :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA