Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduksjon av batterikapasitet

Startet av bobakka, fredag 18. januar 2013, klokken 20:47

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55

Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.

Har du noe indikasjon på at cellespenningen økes over 4,1 volt? Jeg ser at min lader opp fast til 4,1 hver gang.
Ellers er jeg positivt overrasket over rekkevidden etter 113 000 km. Var i dag på Kongsberg og satt rekord i mengde rest-strøm både dit og tilbake til Oslo. Riktignok ligger jeg nå en del bak lastebiler for å strekke rekkevidden, men uansett imponerende. Det er også mulig at BMS'en lurer meg litt, men jeg tror ikke det.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Sitat fra: bobakka på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:48
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55
Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.

Har du noe indikasjon på at cellespenningen økes over 4,1 volt? Jeg ser at min lader opp fast til 4,1 hver gang.
Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rio

Den burde vel lade med høyere spenning når batteriet er kaldt? Det gjelder vel også for Li?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PionerThink


Sitat fra: tomrh på søndag 13. november 2016, klokken 12:15
Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.

Hvilken "duppeditt" er det du bruker for å sjekke batteritilstanden tomrh? Har i en periode rett før og etter at vinterdekka kom på fått følelsen av at kapasiteten har endret seg mtp at guessometeret aldri viser 100 km etter topplading :( Har ikke kjørt noe annerledes, og mener at lufttrykket på dekka skal heller være litt for mye enn for lite, så det hadde vært gøy å kunne sjekket om alt var i orden? ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Rav4_EV

Sitat fra: Rio på søndag 13. november 2016, klokken 22:42
Den burde vel lade med høyere spenning når batteriet er kaldt? Det gjelder vel også for Li?

Nei, det er ingen temperaturkompensering av ladespenning på li-ion.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PionerThink

Forstår jeg det riktig at det ikke er mulig å bruke IOS(Apple) mot disse OBD-2 adapterne?
Har jobbtelefon med eplelogo, så det blir kanskje litt drøyt å kjøpe Android tlf bare for å teste batteriet :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tomrh

Iflg hjemmesiden skal det være mulig å bruke OBD2 wifi-adapter for iOS, det er listet opp 4 stk der som skal virke, se http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PionerThink

Kjedelig >:( Enten sender de ikke til Norge, eller så tar de blodpris for det i.f.h.t. variantene for Android.
Nesten som man kan vurdere å kjøpe en tlf ekstra bare for å kunne bruke en litt mer tilgjengelig variant ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tomrh

Har faktisk vurdert å skaffe en gammel og brukt android-tlf ekstra for å ha i holder på dashbordet på Leafen, kun for Leafspy. Et ekstra display liksom.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kasara

Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?

pwb

Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?

Dette er vel egentlig ett kremeksempel på hvofor man ikke skal drive og tulle med når og hvor mye man lader. Hvis lademønster har noe som helst å si på levetiden på batteriet så ville jo dette batteriet da helt sikkert vært såpass dårlig at det hadde blitt byttet på garanti hvis man hadde ladet fult og latt den stå i kontakten så ofte og lenge som mulig. Skikkelig kjedelig å tenke på all bekymring og tidsforbruk man har kastet bort på å passe på å kjøre det tomt nok og ikke lade det fult.

SUNPWRD

Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?

Hmm.. Det er vel ikke så klokt å (tilsynelatende bevisst) la batteriet gå så langt ned før en lader. Det beste for li ion batteri er å holde de mellom 40%-80%, og heller over enn under. Når du er på 2 streker er du på ca 20%. Tiden spiller også inn her, å stå på 20% en hel helg er ille sammenliknet med 2 timer. Masse tilgjengelig info om dette på nettet. (Det samme rådet gjelder også andre ting som smarttelefoner, nettbrett, pc osv...)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

pwb

Sitat fra: Argi på fredag 24. februar 2017, klokken 22:43
Det beste for li ion batteri er å holde de mellom 40%-80%, og heller over enn under.

Og det vil vel da si at man trygt kan fylle det fult hver gang siden det er mye å gå på før det renner over. Jeg tror det beste man kan gjøre med disse batteriene er å ikke hurtiglade men heller la den stå tilkoblet saktelading så ofte man kan, tenkte å si så lenge man kan også, men når den har sluttet å lade så kobler den jo i fra så det spiller jo ingen rolle om ledningen står i 30 dager i strekk. Nærmer meg 80.000 med min nå og den står i stikkontaknten hele tiden, har kun testet hurtiglading helt til å begynne med 2-3 ganger, men fant ut at det er for dyrt og når jeg klarer å kjøre >25.000 i året kun på saktelading så er det mer enn nok, er jo ikke slik at man liksom ønsker å kjøre den bilen på en lengre tur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA