Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerering på Kewet

Startet av ilmarw, torsdag 14. februar 2008, klokken 09:31

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Er det noen som vet om det er flere nivåer for regenerering av strøm under oppbremsing, eller kun et? Eller, for å omformulere spørsmålet: når jeg bremser litt, hører jeg at regeneratoren slår inn. Dersom jeg bremser litt hardere, er det da kun bremseklossene som retarderer bil i tillegg ti regeneratoren, eller vil jeg regenere mer strøm jo hardere jeg bremser i noen nivåer? Om dere forstår spørsmålet mitt.

ilmar
Polestar i bestilling

Rav4_EV

Regenerering er koblet til bremselyset med ett trinn når pedalen trykkes lett inn. Ytterligere trykk gir friksjonsbrems.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ilmarw

Polestar i bestilling

eljet

Hvilke keweter er det som har regenerering ?
Tror ikke min gamle kewet har det.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

bosonic

Hei eljet

Jeg er temmelig sikker på at din ikke har det.
Min model 5 (72V) er levert med begge typer etter hva jeg har hørt.

På Kewet'er med regenerering er både motor og controller forskjellig fra de som ikke har.
Motorene benevnes ofte SEPEXsom er forkortelse for "separatley exited"

Denne motortypen gir flere fordeler enn den vanlige seriemotoren, som for eksempel:
- større dreiemoment opp i turtallsområdet.
- slipper å bruke ryggekontaktorer som må tåle hele motorstrømmen.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Manna

Går det an å koble regenereringa ut?
Litt knot å bremse med bakhjulene først når det er hålkeføre.
Man blir fort svimmel ;) ;D

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Rav4_EV

Den kan kobles ut, permanent, eller over en bryter.

Den skal ikke være så kraftig at du får problemer på glatta.
Kontakt ElbilNorge i så fall.

Bare Buddy'er har regenerering. Ikke Eljet, Cityjet 1-5.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ilmarw

Har kjørt en del på holke, og det er ikke noe problem som Arne Magnus sier. For min del skulle jeg ønske regenereringen var hakket kraftigere, slik at man fikk tilbakeført mer strøm ved bykjøring, det blir en del bremsing foran trafikklys selv om man prøver å planlegge kjøringen.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Har også kjørt på is og snø i nedoverbakke og aldri kjent at bakhjulene har mistet grepet først. Har faktisk ikke tenkt på at det var mulig heller.

Jeg ville gjerne hatt samme system i Buddyen som i Thinken; at den bremser lett ved et lite trykk på bremsen og kraftigere når bremsen holdes litt inne, men da også med en mulighet for å koble den fort ut med en knapp. (Det har faktisk hendt at jeg har koblet ut regenerering i fart i nedoverbakke for å få styring  :-\)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Det er vel da fordi Think har forhjulsdrift? Hvordan mistet du kontrollen? Det høres farlig ut. Kewet har bakhjulsdrift.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Ja Thinken har forhjulsdrift og jeg mistet kontrollen på våt is i en nedoverbakke da regenereringen slo inn noe som medførte at jeg mistet styringen. Det gikk greit da farten i utgangspunktet var lav og jeg har kjørt ned samme bakke på samme føre med bensinbil med ABS bremser som også låste seg og ikke ville slippe opp igjen pga for lite friksjon ! (Må forøvrig kjøre denne bakken for å komme meg hjem.)
Ved hjelp av håndbrekk (på bakhjul) og litt gassing (med forhjul) og utkobling av regenerering er det utrolig hvordan man kan holde seg på veien når det gjelder (og ingen kommer imot)  ;)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Manna

De gangene jeg har begynt å snurre har jeg kjørt i ca. 10 Km/h, og i det jeg lett trykker på bremsen for å sakke ned mens jeg ser om det er biler på hovedveien, slår regenereringa inn, og jeg snurrer.
Kan selvfølgelig legge om til piggdekk, men det vil jo være et aldri så lite nederlag ;)
For så vidt er det ikke mange dagene i året det er slike forhold her jeg bor, og ikke er det stor risiko heller, men med mitt kjøremønster (mest landevei), er det lite nytte i regenereringa likevel.
Skal kontakte Elbilnorge om det der.

Hilsen Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

El rayo

Bare en tanke: kan regenerering på Kewet kobles ut ved å skru av tenninga? Sjekk på en sikker plass, ikke ute i trafikken. Sjekk også om det er mulig å få den igang igjen uten å stoppe helt.

Ellers kan man sannsynligvis koble på en av-bryter på ledningen mellom bremselysbryteren og motorstyringen uten å bryte ledningen til bremselyset.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Paal

Hvilken effekt har denne regenereringen?

cra

Sitat fra: Paal på fredag 09. mai 2008, klokken 22:39
Hvilken effekt har denne regenereringen?

Den bremser bilen og lader batteriet. Man kjører på en måte hele "systemet" i revers. Motoren brukes som dynamo som lader batteriet, o ghvis du har syklet med dynamo (spesielt en gammel en) så vet du sikkert hvor mye tyngre det er å sykle da. Akkurat slik fungerer regenereringa.

En genial måte å tyne enda litt mer rekkevidde på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA