Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Cato76

Har nå hatt bilen i godt over to år og kjørt 69.000 km på denne tiden. Ikke hatt rekkeviddeangst, UTENOM når jeg reiser til Stavanger.

Stavanger ligger langt bak alle når det gjelder tilrettelegging for elbiler. Problemet er når en kommer til Stavanger fra sør og skal tilbake. Eneste mulighet jeg hadde til å lade var på Tesla butikken på Forus. Her har de ett 22kW uttak, men da jeg ikke har dobbeltlader så får jeg ikke mer enn 11kW på denne. Det skal nå sies at det finnes noen Shulcho kontakter på parkeringshusene i Stavanger, men dette går tregt.

Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Skjøteledning

Du får bare bite i det sure eplet og kjøpe deg et chademoadapter.
Det er chademo på Kiwi Ålgård og Sola. Samt to på McDonald's mariero.
Fortum står for alle sammen. Ladehastighet ca. 1/2 parten av superlader.

Har chademo selv og det er stor forskjell på det og type 2 med enkeltlader.


Siggen

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har nå hatt bilen i godt over to år og kjørt 69.000 km på denne tiden. Ikke hatt rekkeviddeangst, UTENOM når jeg reiser til Stavanger.

Stavanger ligger langt bak alle når det gjelder tilrettelegging for elbiler. Problemet er når en kommer til Stavanger fra sør og skal tilbake. Eneste mulighet jeg hadde til å lade var på Tesla butikken på Forus. Her har de ett 22kW uttak, men da jeg ikke har dobbeltlader så får jeg ikke mer enn 11kW på denne. Det skal nå sies at det finnes noen Shulcho kontakter på parkeringshusene i Stavanger, men dette går tregt.

Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Skjønner jo du får rekkevideangst når du ikke vil betale for drivstoff...

Lyse(Randaberg,Åsen, Luravikå, Klepp og Bryne b.la) og Fortum har på Kiwi Sola, Kiwi Ålgård og McD Mariero. Statoil har ladestasjon på Forus. Overnatt på Scandic i Verksgata så har dem 22kw bokser i kjelleren.


Eivind Arre som skriver draktbloggen til Schibsted har 3 av Bjørns ChaDeMo adaptere til utlån i Stavangerområdet

Eip

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har nå hatt bilen i godt over to år og kjørt 69.000 km på denne tiden. Ikke hatt rekkeviddeangst, UTENOM når jeg reiser til Stavanger.

Stavanger ligger langt bak alle når det gjelder tilrettelegging for elbiler. Problemet er når en kommer til Stavanger fra sør og skal tilbake. Eneste mulighet jeg hadde til å lade var på Tesla butikken på Forus. Her har de ett 22kW uttak, men da jeg ikke har dobbeltlader så får jeg ikke mer enn 11kW på denne. Det skal nå sies at det finnes noen Shulcho kontakter på parkeringshusene i Stavanger, men dette går tregt.

Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Prøv og kjør fra Skaidi til Kirkenes på E6. Finnes 2 stk shuko uttak...
VIN: 509XX PD

Cato76

Nå handler vel denne tråden om ønsker og forslag om Tesla SC... Ikke om hvor jeg kan låne ChaDeMo adaptere, hvor mange chuko-stikk det finnes på vei til Kirkenes eller hvor en ellers kan lade i Stavanger...  ???

Men uansett, takk for tipsene. Kunne ikke finne noen av disse ladestasjonene via min lade-app...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

sindreut

Sitat fra: Avh på fredag 18. desember 2015, klokken 14:19
E134 blir ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet meldes det nå

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil satse på E134 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Riksvei 7 over Hardangervidda og riksvei 52 over Hemsedal vil bli vurdert videre som den andre hovedveien.

Da kan  SC-lokasjoner og falle fortere på plass?

Har Tesla selv meldt om at dette vil komme på plass så snart ny hovedtrassè er valgt?

Uansett viktig å snarlig få på plass ett eller annet for samtlige som benytter denne forbindelsen øst-vest, men også for de mange Tesla eierne som drar til/fra hytter og på dagsturer til blant annet Seljestad, Røldal, Vågslid og Hovden.

nyttblad

Erfarte nå i jula at avstanden Lier-Vegglifjell-Lier var litt drøyt i mellom -5 til -10 og snø og slaps samt at bilen skulle stå i 4 dager.
Ble reddet av å låne et stikk på fjellet.
På denne strekningen er eneste hurtiglademulighet Chademo i Kongsberg. Har ikke lademulighet på hytta på fjellet.

Det er dårlig med lademuligheter mellom Kongsberg og Rødberg (noe som er feil vei for vårt vedkommende).

Hadde håpet på bedre lademuligheter i Numedal eller Kongsberg.


Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Kimpala

X
3

My2cents


THE

Nå er det et par år til jeg må bestemme meg for om jeg skal benytte Model 3 reservasjonen min.

Utbygging av SC + mulighet for å velge større batteripakke blir nok de viktigste kriteriene for å legge inn bestilling når det blir mulig.

Med mange Model 3 på vegene må det bli større kapasitet på SC nettverket. Jeg ønsker meg i tillegg SC på viktige trafikknutepunkt selv om det er andre SC i nærheten.

Med 300 km reell sommerrekkevidde vil det si at det er behov for SC med max. avstand på ca 150 km. (Både vinter og tilhenger gir betydelig kortere rekkevidde, og man ønsker å lade til max 80-85% på SC)

Da vil jeg ønske meg SC på Skei (Jølster), Håbakken (Lærdal), Fagernes, Otta, Lom, (Voss kanskje unødvendig pga Eidfjord og Aurland, men kjekk i forhold til Vikafjellet og Hardanger ellers) som de viktigste lokalt for meg.

Utbygging i Nord Norge (inkludert Finnmark) og Nord Sverige + utbygging i Finland er også et kriterium for meg. I tillegg må det blant annet bygges ut bedre på Sørlandskysten og Nord Vestlandet, samt på mange trafikknutepunkt rundt om i hele landet.

Øst Europa, Spania, Portugal og syd Italia er jo også ganske hvite flekker på SC-kartet.

Jeg ønsker meg en Tesla som kan fungere på samme måte som en fossilbil, og da må SC-nettverket kraftig fortettes og utvides. Håper jo selvfølgelig at mange nye SC er åpnet før det åpnes for konfigurering av Model 3 slik at det blir en lett avgjørelse å ta om jeg skal bestille eller ikke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eha

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Problemet med Ålgård er at den vil bli benyttet av pendlerne i for stor grad. Jeg satser på Helleland, f.eks. Ben's Cafe. Har allerede sendt det inn som et forslag ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

MeTesla

Sitat fra: eha på onsdag 29. juni 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Problemet med Ålgård er at den vil bli benyttet av pendlerne i for stor grad. Jeg satser på Helleland, f.eks. Ben's Cafe. Har allerede sendt det inn som et forslag ;)

Meget bra forslag, støttes!!

aness

Sitat fra: eha på onsdag 29. juni 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Problemet med Ålgård er at den vil bli benyttet av pendlerne i for stor grad. Jeg satser på Helleland, f.eks. Ben's Cafe. Har allerede sendt det inn som et forslag ;)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener er best.

Jeg ser argumentene for Helleland, men det er veldig kort vei mellom Lyngdal og Helleland (<100 km).

Ålgård vil også åpne opp sommerveien mellom Stavanger - Vinje/Bygland, via Sirdalen.

Siggen

Sitat fra: aness på onsdag 29. juni 2016, klokken 15:52
Sitat fra: eha på onsdag 29. juni 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:29
Har dermed ett sterkt ønske om at Tesla setter opp SC på Statoil Ålgård hvor det er god plass, og en vil da ha mulighet til å etterfylle både på vei til Stvg og på returen.

Problemet med Ålgård er at den vil bli benyttet av pendlerne i for stor grad. Jeg satser på Helleland, f.eks. Ben's Cafe. Har allerede sendt det inn som et forslag ;)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener er best.

Jeg ser argumentene for Helleland, men det er veldig kort vei mellom Lyngdal og Helleland (<100 km).

Ålgård vil også åpne opp sommerveien mellom Stavanger - Vinje/Bygland, via Sirdalen.

Hva med Oltedal? Så slipper man alt for mange lokale helter.

kjellsve

#494
Apropos snakk om fortetting av Superladenettverket på Østlandet.

Jeg har akkurat vært en "snartur" på hytta i Finnmark, og reisetid ble 60 timer tur/retur fra Sandnessjøen på raskeste måte med elbil. At det i det hele tatt er mulig å kjøre ruta er pga. Tocn sine ladere i Sørkjosen og på Skaidi.

Slikt er kun mulig når en har veldig god tid, men det sitter langt inne å bytte til dieselbil.

Forøvrig en fantastisk tur natur/utsikt etc. Håper på Superlader snart i Skibotn og på Skaidi. Da er mye gjort for å åpne Finnmark.

(Bilde fra Skaidi Hotell, 22Kwh Tocn lader)
TMS85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA