Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Muffinman

Noen av stasjonene har såkalte pull-in plasser, f.eks Aspøya. Men langt fra alle.

Øyvind.h

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. juli 2015, klokken 07:49
Nå som det ikke er så lenge til de første TMX er på veiene (med tilhenger), så begynte jeg å tenke på hvordan det blir å stoppe på SC for å lade med en henger etter. De færreste, eller ingen, SC-lolasjoner har vel en stasjon som kan brukes uten at man man blokkerer flere av de andre stasjonene. Tilhenger må dermed kobles av når man skal lade. Tesla burde sette opp 1 stasjon per SC-lokasjon litt til siden hvor man kan kjøre opp på siden av den uten å blokkere andre stasjoner.

Tenkte på det samme selv nylig. Årsaken er nok at ordinær bensinstasjons-utforming er utrolig plasskrevende sammenlignet med Teslas løsning. I all overskuelig fremtid må man nok belage seg på å koble den fra som du sier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. juli 2015, klokken 08:04
Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. juli 2015, klokken 07:49
Nå som det ikke er så lenge til de første TMX er på veiene (med tilhenger), så begynte jeg å tenke på hvordan det blir å stoppe på SC for å lade med en henger etter. De færreste, eller ingen, SC-lolasjoner har vel en stasjon som kan brukes uten at man man blokkerer flere av de andre stasjonene. Tilhenger må dermed kobles av når man skal lade. Tesla burde sette opp 1 stasjon per SC-lokasjon litt til siden hvor man kan kjøre opp på siden av den uten å blokkere andre stasjoner.

Tenkte på det samme selv nylig. Årsaken er nok at ordinær bensinstasjons-utforming er utrolig plasskrevende sammenlignet med Teslas løsning. I all overskuelig fremtid må man nok belage seg på å koble den fra som du sier.

Hvis de ikke overrasker oss alle med en ladeport i front også (og på begge sider)! ;D

El Tempo Gigante

Ny SC på E134.
Siden det var litt engasjement rundt plassering av neste SC mellom Aksdal og Åmot i Detektivtråden, vil jeg forklare hvorfor jeg mener den ikke bør komme i Røldal, men lenger vest. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.2595.html
Dersom en kommer fra Aksdal og skal over Hardangervidda, er det 33 mil til neste SC i Gol. En ny SC må komme vest for Vintertun/Odda for å hjelpe. Det er også slik at mye av traffikken ikke går over fjellet, men til fjellet. 61000 besøkte Røldal skisenter i vinter, i tillegg kommer også alle besøkene til Seljestad/Korlevoll. Tur/retur fra Aksdal går ikke ved snøføre uten lading. Dagsturer hit blir dermed "umulig" uten en ekstra tur ned til Røldal. Dessuten kommer ny E134 utenom Røldal og her ville den da havnet i bakevja.
Aktuelle steder er Seljestad, Rullestad, Åkerfjordtunet, Kyrping og Etne. Avstandsmessig passer de best i den rekkefølgen, men det er Åkerfjordtunet som har best fasiliteter (butikk og veikro).

Alfa Bergen: Bergen-Kristansand er kortest langs E39 , og da med SC både på Aksdal og Lyngdal.

marton: Etne og Røldal har også type2 lader, så her kan en allerede lade ved handlepauser. Ved påsketur/vinterferie har en som regel muligheter for å finne strøm ved overnattingstedet. PS! I Aksdal er det også kjøpesenter, om det må handles mer enn dagligvarer.

Corny

Tur-retur Aksdal-Røldal går fint med en standard 85kw pr i dag. Jeg hadde en dagstur opp der i fjor på snøføre fra Stavanger uten lading på veien.

Men enig i at Åkrafjordtunet er et fint sted for Tesla-ladere. De er ganske interessert i å få det til også fikk jeg inntrykk av sist jeg var innom der.

Ny E134 vil kanskje endre på aktualiteten for en del andre steder, men ikke for Åkrafjordtunet. Ulempen er for de som kommer fra Bergen/Odda, og skal videre over fjellet. De får ingen hjelp av en lader ved Åkrafjordtunet.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

nie

@El Gigant
Forslaget ditt er meningsløst. Du har allerede lademulighet på strekningen til Røldal så hva skal du med en til? Forstår det slik at begrunnelsen er at strekningen blir for lang mellom Aksdal og Gol (?) Når dere skal over Hardangervidda. Men trafikken fra Nord Rogaland mot fjellet går til Røldal og Vågslid. En Supercharger i Røldal vil kunne tjene alle disse.

I tillegg så er vi ganske mange bergensere som sokner til Røldal og Haukelifjell som vårt ski-eldorado. En SC i Røldal vil hjelpe alle, både Rogalendinger og Hordalendinger. Det er også slik at mange av oss ikke har lademuligheter på hyttene vinterstid pga at veien ikke er brøytet helt frem til hytten.

NegativeElectrode

I tvil om hvilken tråd denne hører hjemme, så legger jeg den her med ref til tråden som omhandler Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.msg391717.html#msg391717

Sitat fra: hgs på søndag 23. august 2015, klokken 18:30
http://www.regiondata.no/lom/Modules/innsyn.aspx?mode=jp&SelPanel=1&ObjectType=ePhorteRegistryEntry&VariantType=Innsyn&ViewType=List&Query=Contents%3a(tesla)+AND+DocumentType%3a(I%2cU%2cS)

Tydeligvis har det kommet krav fra Tesla om at kostnadene for etablering av nye SC'er må ned, og dermed er lokaliseringsspørsmålet i Lom åpent igjen. Jeg begynner nesten å bli litt bekymret for denne.....iallfall om den skal komme i løpet av året.

Hmm, de burde nok sikret flere korridorer før de stenger slusene. Det kan ikke siees hvor viktig det er at SC-nettverket dekker slike strekninger innen det dukker opp seriøse konkurrenter. Å brøyte vei gjør SC-nettverket enda mer attraktivt for konkurrenter som da heller velger å kjøpe seg inn i nettverket heller enn å bygget eget eller i samarbeid med andre. Mulig å trekke inn langsiktige investeringer i infrastruktur ikke passer helt med slik Tesla finansierer bygging i dag, men det tror jeg vil lønne seg på lang sikt. 70D, og antageligvis TMX med tilhenger/campingvogn(!) (høyt forbruk) bør ha god dekning for minst mulig hazzle med å finne ladere og sikre mobilitet.

Med tanke på Lom og lignende turistdestinasjoner er det strategisk lurt å sikre rutene med SC-lading nettopp for de som kommer til å legge ut på tur med campingvogn og TMX.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

SigX

Nei, Lom er ligger fremdeles under planlagt i 2015.

twinpeaks

Den er borte fra "supercharge.info", noe som jeg synes er helt rett mtp den siste utviklingen og usikkerhet rundt plasseringen. Å sette "permit"-symbolet gir et feil inntrykk / feil forventninger.

Men jeg håper selvsagt veldig på at det ordner seg... Det ville være veldig fint med lading på Lom i forbindelse med turer mot Jotunheimen og Sognefjell nordfra (Trondheim).
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

d58palset

#460
Eidfjord hadde vært en fin lokalisering for supercharger. De kunne kanskje fått den plassert den ved siden av hurtigladestasjonen som er der i dag? (til info - den har 1stk Chademo/type2/ccs) Med denne plasseringen er man også midt i sentrum med matvarebutikk, spisested m.m.

Hvorfor Eidfjord?
Der er tross alt en av hovedveiene (den korteste!) mellom Oslo og Bergen. (Med stengt Gudvangtunnell som vi jo nettopp har opplevd igjen utgår mulighetene for å kjøre via Aurland og supercharger der (og videre over fjellet mot Hol eller over Hemsedalsfjellet) til Gol (som er neste supercharger for samtlige ruter)

Husk også at om vinteren er ofte en eller flere av disse tre rutene stengt pga uvær - da er det viktig at øvrige alternativer er mulige.

Videre brukes Hardangervidda av mange fra Bergen og Omegn som skal til fjells. (Maurset,Ustaoset,Geilo m.m)

Ang Hardangervidda uten lading: Det skal holde hardt å kjøre en 70d Bergen-Gol over hardangervidda vinterstid. Jeg har selv brukt ca 60kw strøm Bergen - Geilo en rekke ganger vinterstid....(ja, man bruker en god del mindre om sommeren) Med en 70d vil man om vinteren kun ha et par kw  til overs når man ankommer Geilo. (Med 60kw vil man ikke nå frem!) Selv 70kw blir risikabelt mtp muligheter for kolonnekjøring, ventetid på oppryddingsarbeider, mulighet for stegning og retur etc som det er en del av på denne veien.... Dessuten er det jo et stykke fra Geilo til Gol (50km - dog mye nedoverbakke). Det gjør at man ikke kan basere seg på å kunne kjøre denne viktige veien Bergen-Oslo med mindre enn 85kw batteri vinterstid....(uten å legge opp til lading med type 2 eller Chademo) (Ved lengre ventetid pga kolonnekjøring etc kan faktisk denne veien hvis man er veldig uheldig bli problematisk uten lading også med 85kw)


Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Per Magnus

Model X - 90

Stig71

Strekningen Oslo-Kongsvinger-Sverige (Torsby-Branäs, vintersportsted), virker å være utelatt i alle planer.  Det er vel 1 Chademo-stasjon i Kongsvinger, men det hadde passet perfekt med SC på Skarnes.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA