Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Admiral på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:16
Helt enig om Brokelandsheia. Nå har jeg vært der 4 ganger siste 2 mnd og kun en gang var det EN ledig plass. Dvs jeg har aldri vært "først" på en stasjon og aldri fått mer enn 50-100km/t ladetempo. Da forsvinner liksom litt av vitsen med SC (for meg i hvert fall). Mulig problemet er at det er for sakte lading generelt slik at bilene må stå lenge av gangen for å få ladet nok. Kapasiteten er i hvert fall for dårlig.
Superladaren ved Telemarksporten bør avlaste Brokelandsheia litt.  Mange kan hoppe over Brokelandsheia heilt, eller treng ikkje stå der like lenge.  Ein superladar mellom Brokelandheia og Lyngdal, i passe avstand frå Telemarksporten, bør ha høgare prioritet.  Ein ny superladar med 8 plassar vil gi både betre kapasitet og betre fleksibilitet enn 2-4 plassar ekstra på Brokelandsheia.

Fush

Tror en av de beste lokasjonene for ny SC på Østlandet akkurat nå hadde vært Nygårdskrysset ved E18 Ski.
Nær møtepunkt for E18 og E6, langt nok unna Oslo og vil ta trykk av Solli.

Vestby hadde ikke vært så dumt det heller, men jeg synes denne lokasjonen er endra litt bedre.

Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Philip Marlowe

Har akkurat kjørt Rv 7 over Hardangervidda til Bergen. Siden jeg fylte helt opp på Gol så gikk det greit. På vinterstid og for den som kommer motsatt vei og skal opp de bratte bakkene, så synes jeg det burde vært SC i Eidfjord.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

krl

Sitat fra: sturle på søndag 24. mai 2015, klokken 13:16
Sitat fra: Admiral på lørdag 23. mai 2015, klokken 09:16
Helt enig om Brokelandsheia. Nå har jeg vært der 4 ganger siste 2 mnd og kun en gang var det EN ledig plass. Dvs jeg har aldri vært "først" på en stasjon og aldri fått mer enn 50-100km/t ladetempo. Da forsvinner liksom litt av vitsen med SC (for meg i hvert fall). Mulig problemet er at det er for sakte lading generelt slik at bilene må stå lenge av gangen for å få ladet nok. Kapasiteten er i hvert fall for dårlig.
Superladaren ved Telemarksporten bør avlaste Brokelandsheia litt.  Mange kan hoppe over Brokelandsheia heilt, eller treng ikkje stå der like lenge.  Ein superladar mellom Brokelandheia og Lyngdal, i passe avstand frå Telemarksporten, bør ha høgare prioritet.  Ein ny superladar med 8 plassar vil gi både betre kapasitet og betre fleksibilitet enn 2-4 plassar ekstra på Brokelandsheia.
Det er langt til Lyngdal ja, så det kunne vært veldig greit med en superlader rundt sørlandsparken/dyreparken.

Tilsynelatende er det nok av plass oppe rundt Ikea, så dette området bør egne seg meget godt... Og Ikea bør vel være interesserte i en superlader hos seg? Så kan de tiltrekke seg masse kunder..

TRM

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:43
Har akkurat kjørt Rv 7 over Hardangervidda til Bergen. Siden jeg fylte helt opp på Gol så gikk det greit. På vinterstid og for den som kommer motsatt vei og skal opp de bratte bakkene, så synes jeg det burde vært SC i Eidfjord.
Ja, håper Eidfjord blir velsignet med SC snart. Skal man fra Gol til Odda, Haugesund, osv, så blir det knapt med strøm. Har vært rykter om SC i Røldal, men avstanden mellom Gol og Røldal er 254 km. Spennende etappe for en S60/ S70D vinterstid...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

NilsRo

Har lest at Tesla er skeptiske til å sette opp noe mellom Oslo og Gardermoen pga eventuell Taxi lading.

Hadde Nebbenes kro sør/nord vært et bra alternativ for å dekke "hullet" nord for Oslo fra Lillehammer sørøstover til Sverige?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

jkirkebo

Sitat fra: NilsRo på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:28
Har lest at Tesla er skeptiske til å sette opp noe mellom Oslo og Gardermoen pga eventuell Taxi lading.

Hadde Nebbenes kro sør/nord vært et bra alternativ for å dekke "hullet" nord for Oslo fra Lillehammer sørøstover til Sverige?

Ja, men ikke trafikk fra Hønefoss via Rv35 til Gardermoen og videre østover. Ei heller dekkes trafikk mot Gjøvik, Dokka eller Fagernes sørfra spesielt bra, da veien fra Minnesund til Gjøvik på vestsiden av Mjøsa er av heller laber kvalitet. Rv35 Gardermoen-Roa er for den trafikken et mye bedre alternativ.

Men det er helt klart bedre enn ikke noe og vil avhjelpe avstanden mellom Solli og Lillehammer. Havner den der bør det dog settes opp en på Roa også, gjerne i nærheten av Shell-stasjonen og Kiwi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

Sitat fra: krl på onsdag 24. juni 2015, klokken 20:21
Tilsynelatende er det nok av plass oppe rundt Ikea, så dette området bør egne seg meget godt... Og Ikea bør vel være interesserte i en superlader hos seg? Så kan de tiltrekke seg masse kunder..

IKEA er ikke et egnet sted. IKEA er typisk et sted man er innom betydelig lengre enn det tar å lade når man først er der. Bare å gå fra inngangen, gjennom butikken og til kassen tar jo like lang tid som det tar å lade bilen.

fonberg

Sitat fra: weld77 på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:13
Sitat fra: krl på onsdag 24. juni 2015, klokken 20:21
Tilsynelatende er det nok av plass oppe rundt Ikea, så dette området bør egne seg meget godt... Og Ikea bør vel være interesserte i en superlader hos seg? Så kan de tiltrekke seg masse kunder..

IKEA er ikke et egnet sted. IKEA er typisk et sted man er innom betydelig lengre enn det tar å lade når man først er der. Bare å gå fra inngangen, gjennom butikken og til kassen tar jo like lang tid som det tar å lade bilen.

Enig. På IKEA og andre handlesentre vil 11 kW ladere og maks parkeringstid f.eks. to timer være hensiktsmessig. Superladere er kompatible med en matbit eller en kaffekopp/dotur.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

sturle

Sitat fra: fonberg på torsdag 25. juni 2015, klokken 14:26
Enig. På IKEA og andre handlesentre vil 11 kW ladere og maks parkeringstid f.eks. to timer være hensiktsmessig.
3,7 kW er meir enn nok på IKEA dersom eg har med kona..  Heldigvis stengjer dei om kvelden.  To timar maks parkeringstid er nok litt knapt.  Installer heller fleire ladarar enn det er straum til, og kopl frå den som har stått lengst når det kjem ein meir enn det er kapasitet til.

ksandal

ville likt om det kom sc på sørsiden av Bergen. så vi slipper lang omvei til Nordsiden av bergen for og toppe opp, før vi kan kjøre sørover. det samme når vi kommer hjem igjen er det det greit og kunne lade på Fana siden eller Os sør for Bergen.
Det er for lite med en SC i Bergen.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

GOS

Sitat fra: ksandal på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:04
ville likt om det kom sc på sørsiden av Bergen. så vi slipper lang omvei til Nordsiden av bergen for og toppe opp, før vi kan kjøre sørover. det samme når vi kommer hjem igjen er det det greit og kunne lade på Fana siden eller Os sør for Bergen.
Det er for lite med en SC i Bergen.

De er jo ikke ment å være i byene, men mellom byer/reisesteder. Rundt Stavanger har vi ingen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

arnkl

Sitat fra: GOS på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:37
Sitat fra: ksandal på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:04
ville likt om det kom sc på sørsiden av Bergen. så vi slipper lang omvei til Nordsiden av bergen for og toppe opp, før vi kan kjøre sørover. det samme når vi kommer hjem igjen er det det greit og kunne lade på Fana siden eller Os sør for Bergen.
Det er for lite med en SC i Bergen.

De er jo ikke ment å være i byene, men mellom byer/reisesteder. Rundt Stavanger har vi ingen.

Det finns ein superladar perfekt plassert både sør for Bergen og nord for Stavanger. Det er ...... Aksdal  :) ;)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ksandal

Sitat fra: GOS på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:37
Sitat fra: ksandal på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:04
ville likt om det kom sc på sørsiden av Bergen. så vi slipper lang omvei til Nordsiden av bergen for og toppe opp, før vi kan kjøre sørover. det samme når vi kommer hjem igjen er det det greit og kunne lade på Fana siden eller Os sør for Bergen.
Det er for lite med en SC i Bergen.

De er jo ikke ment å være i byene, men mellom byer/reisesteder. Rundt Stavanger har vi ingen.

i en by med 2000 Tesla og dermed mange på vei inn eller ut av byn + turist tesla'er.. må det være en til på andre siden av byn så en slipper og kjøre 2 timer omvei til eller fra byn når en skal langt...eller kommer fra langtur :-)

Klarer meg igrunn greit selv... siden jeg lader 90% av behov hjemme, men så en tur på jobb og noen ærend før jeg skal til Voss eller Haugesund... så må jeg innom SC før avreise, for og slippe lang omvei hjem og bruke timesvis på lading.

Flere SC må komme i alle storbyer. Norge er satsingsområdet for Tesla og "visnings vindu" mot resten av Europa. bør funke symfritt med lading over alt.

Snart skal alle bensinstasjoner bytte navn til Kraftstasjon( som også selger fosilt drivstoff til de som har vært litt uheldig og ikke fått oppleve EV enda :-) )
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

NegativeElectrode

Nå som det ikke er så lenge til de første TMX er på veiene (med tilhenger), så begynte jeg å tenke på hvordan det blir å stoppe på SC for å lade med en henger etter. De færreste, eller ingen, SC-lolasjoner har vel en stasjon som kan brukes uten at man man blokkerer flere av de andre stasjonene. Tilhenger må dermed kobles av når man skal lade. Tesla burde sette opp 1 stasjon per SC-lokasjon litt til siden hvor man kan kjøre opp på siden av den uten å blokkere andre stasjoner.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA