Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

sturle

#420
Etter å ha venta 20 minutt i kø på Gol i dag, stemmer eg for Flå og Borlaug.  Flå fordi eg kan sleppe Jafs, og Borlaug fordi det treff både Rv 52 og E16.  Evt noko nærare Lærdal.  Er ikkje mykje servering på Borlaug.  Det trengst i alle fall fleire superladarar på denne strekninga.

krl

Nesten en time å vente på Brokelandsheia i går kveld. Det begynner å bli problematisk, jeg har ventet der en del ganger nå.. Er det planer om flere punkter på Brokelandsheia?

Tilsynelatende er det plass til to stasjoner med tanke på antall oppmerkede plasser og ledige hull i betongplaten.

Muffinman

En slik ventetid er faktisk i kategori "ubrukelig" for min del. Om slikt skal bli vanlig flere steder blir faktisk chademoadapteret attraktivt igjen.

krl

Jeg har faktisk chademoadapter, men det hjalp ikke så mye, i og med at Chademo-stasjonen også var opptatt. Det er andre gang jeg har sett bil der, så sånn sett var det vel litt uflaks.

Muffinman

Tenker litt slik at om det er chademopunkter ikke så veldig langt unna og man ser at det blir lang ventetid kan man stikke og prøve dem. Men situasjonen er mtp chademo er etter hva jeg har forstått ikke særlig sexy på østlandet  - hverken med tanke på oppetid eller ledige ladere.

Fastlane83

Noen som vet om når de to laderne som er ødelagt på Lier blir fikset? Regner med det er meldt inn til Tesla?

Jeg har forresten ladet på Brokelandsheia en gang (forrige torsdag) og da var det 10 min kø. Det er overkommelig synes jeg. Men det blr kanskje ikke bli så mye mere...
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

weld77

Det kommer sikkert et anstendig antall Model X til Norge etter hvert, samt at det sikkert bestilles en del Model S jevnt og trutt. Dersom ventetiden blir en issue så begynner superladernettverket definitivt å miste sin attraktivitet. Jeg har kun brukt den på Solli så langt til eller fra Sverige fra Oslo. Der har det vært fullt en av de tre gangne, men da ventet jeg maks 10 min. Hadde jeg måtte stå en halvtime/time hadde jeg begynt å bli irritert, særlig siden kjøreturen jeg er ute på ikke er veldig lang i utgangspunktet.

Nå skal det også sies at jeg ikke har måttet lade noen av gangene, men har ladet en stund for ikke å parkere hjemme med 4-5 mil restrekkevidde, da tar det så lang tid å komme seg opp på 80-85% om bilen skal brukes en del.

Øyvind.h

#427
Sitat fra: weld77 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:13
Dersom ventetiden blir en issue så begynner superladernettverket definitivt å miste sin attraktivitet.
Ideelt sett bygges nettverket ut slik at det bortimot alltid er ledig kapasitet. Men det vil aldri kunne dimensjoneres for trafikktopper. Sånn sett er det helt greit at kø oppstår, slik at folk tenker igjennom om de faktisk trenger lade eller ei. Jeg stopper aldri på SC såfremt jeg ikke må, eller om pausen sammenfaller med en SC.
På vei hjem fra Ringebu dropper jeg SC på Lillehammer. Kommer da hjem med rundt 20km på batteriet (+ reserven på 20km, dvs tot ca 40km). Mye mer om jeg har ladet til 100% eller det ikke er -20....

På turen Oslo-Tvedestrand blåser jeg rett forbi både Lier og Brokelandsheia. Samme på vei hjem. Kommer til destinasjon med 30-50km igjen på batteriet, og da kan jeg fint ligge i 120-140 der det er forsvarlig. Dvs. bruker bilen som en fossilbil.

Sitat fra: weld77 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:13
Jeg har kun brukt den på Solli så langt til eller fra Sverige fra Oslo. Der har det vært fullt en av de tre gangne, men da ventet jeg maks 10 min.

Om du skal handle kan jeg anbefale 22kW uttaket under systembolaget i Strømstad. Der har du pol, godteributikk og matvarebutikk. På lørdag dro jeg hjemmefra (Oslo) med 84%, ankom Strømstad med 40%, dro fra Strømstad med 87% og kom hjem med 40% (kraftig motvind på vei hjem).
Blåser rett forbi Solli i begge retninger.

Men det skal sies at jeg har 230V 32A tilførsel der bilen står. Dvs. den lades ganske raskt, og er alltid fulladet (80%) over natten selv om den parkeres bunnskrapt sent på kvelden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

drinden

Sitat fra: krl på mandag 04. mai 2015, klokken 10:33
Nesten en time å vente på Brokelandsheia i går kveld. Det begynner å bli problematisk, jeg har ventet der en del ganger nå.. Er det planer om flere punkter på Brokelandsheia?

Tilsynelatende er det plass til to stasjoner med tanke på antall oppmerkede plasser og ledige hull i betongplaten.

Kan ikke Tesla noe som sier noe om antatt ventetid?
Det kan ikke være umulig. Tesla vet hvor mange ladeplasser det er. Med siste versjon 6.2 kan man kommunisere med SC, dermed kan de finne ut hvor mange Tesla som er ved ladelokasjon akkurat nå som ikke lader. Videre hvis man antar ca ladetid på 20 minutter(eller enda mer avansert så sjekker man hvor lav batterinivå det er på de ventende bilene) er det enkelt å regne ut hvor lange man må vente.

Med denne informasjonen kan jeg ta ta stilling til om jeg gidder å vente eller om jeg bruker alternative ladesteder.

weld77

Kom i prat med en fyr på laderen på Solli, han hadde aldri ladet hjemme.

krl

Kanskje litt på siden, men det ville vært praktisk med wifi på superladerne. Og det er fort gjort noe Tesla kan spare penger på, i og med at mange streamer musikk og/eller surfer under ladingen..

sturle

Sitat fra: krl på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:39
Kanskje litt på siden, men det ville vært praktisk med wifi på superladerne. Og det er fort gjort noe Tesla kan spare penger på, i og med at mange streamer musikk og/eller surfer under ladingen..
Det har eg og etterlyst.  Enkelte stader, som SC Herzsprung, er dessutan 3g-nettet heilt ubrukeleg, og heller ikkje serveringsstaden eller bensinstasjonen rett ved har trådlaust nett.

Andrewas

Ønsket ble fremsatt til Christian Marcus,  Teslas Superladersjef for Norden. dette skjedde under Tesla Owners Club Norway sin samling på Hunderfossen i helga. Virket som gan likte ideen, men så problemer med å få Internett linje levert samt kostnadene.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Fastlane83

Noen som har noe info om mulig utvidelse på Brokelandsheia? Ser det er plass til to ladestasjoner til der, men det burde vært minimum 4 til.....
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Admiral

Helt enig om Brokelandsheia. Nå har jeg vært der 4 ganger siste 2 mnd og kun en gang var det EN ledig plass. Dvs jeg har aldri vært "først" på en stasjon og aldri fått mer enn 50-100km/t ladetempo. Da forsvinner liksom litt av vitsen med SC (for meg i hvert fall). Mulig problemet er at det er for sakte lading generelt slik at bilene må stå lenge av gangen for å få ladet nok. Kapasiteten er i hvert fall for dårlig. Leste et sted for en stund siden at noen mente de skulle legge nye kabler for mer guffe inn, men eneste resultat jeg har lagt merke til er humpete vei! Så en annen MS (som muligens hadde satt bilen i "lav" stilling) som må ha slått nedi. SC på Brokelandsheia trenger mer kapasitet og asfalt! 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA