Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Car-El

1. Rett
2. Rett
3. Rett
4. Hvis du har brukt 2kW på 2timer blir vel svaret 1kW/t (2kW/2t=1kW/t), som blir endringen i hvor mange kW du har brukt per tidsenhet. Hadde du kjørt i en time til med samme forbruk så hadde regnestykket sett ut som "1kW/t*3t=3kW".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

#271
Sitat fra: Car-El på mandag 23. juni 2014, klokken 15:20
4. Hvis du har brukt 2kW på 2timer blir vel svaret 1kW/t (2kW/2t=1kW/t), som blir endringen i hvor mange kW du har brukt per tidsenhet. Hadde du kjørt i en time til med samme forbruk så hadde regnestykket sett ut som "1kW/t*3t=3kW".
Når Rio i #270 allerede har levert et korrekt svar, er dette surret bare til forvirring. Energi måles i joule (J) eller kWh.
(Enheten kW/t gir ingen mening for de aller fleste.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Sammenblanding av watt, wattimer og watt per time

Effekt uttrykt i kilowatt (kW) blir ofte sammenblandet med energimengde uttrykt i kilowattimer (kWh) eller med enheten for endringshastighet for effekt uttrykt i kilowatt per time (kW/h).

For eksempel har en 100 W lyspære som har vært tent i to timer forbrukt energimengden 200 W·h = 720 kJ. Dette er det samme forbruket som en 40W lyspære tent i fem timer eller en 50W lyspære tent i fire timer. Tilsvarende har en generator som produserer 48 kWh energi i løpet av en dag levert en gjennomsnittlig effekt på 2 kW.

Størrelsen watt per time (W/h) blir ofte forvekslet med wattime (W·h) for å angi en mengde energi. Størrelsen W/h gir en endring i effekten per tidsenhet, og kan brukes til å angi en generators evne til endring i effekt. Hvis en generator for eksempel går fra 0 til 18 MW på et kvarter (0,25 timer) har den en effektøkningshastighet på 72 MW/h. Hvis denne økningen var lineær hadde generatoren i dette kvarteret produsert 18 × 0,25 / 2 = 2,25 MWh. Vannkraftverk har generelt en raskere effektendringshastighet enn andre typer kraftverk og er dermed de mest fleksible ved justeringer i et forsyningsnett. dette har ført til at det er stor interesse for å utnytte norsk vannkraft til effektutjevning for tregere varmekraftverk i Europa.


Dessuten er W=J/s=Nm/s. Det vil si at effekt (W) er lik arbeid (J) over tid (s). Dermed er Joule (J) ikke det samme som effekt (W).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

La det nå ikke bli en fysikk-time utav dette  ;)

La folk skrive som dem vil. I de fleste tilfeller skjønner de fleste hva man mener.
Og er det tilfeller som kan misforståes, ja så kan man få presisert ting.

:)

Philip Marlowe

Jo, jo, jeg synes dette er interessant. Vi har jo så mange Superchargertråder nå at det gjør vel ikke noe om vi går off-topic på denne.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Tønsberg på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:18
Ny oppdatering på supercharger kartet til Tesla. Nå med 2016 :D

Fortsatt ingenting rett nord for Oslo. Ser ut som om "hullet" mellom Solli og Lillehammer ikke skal fylles gitt. Jaja, glad jeg gikk for dobbeltladeren nå som Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW punkter for Renault. Får satse på å gå over til det da jeg er lei av den 6 mil lange omveien om Lillehammer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Andrewas

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:18
Sitat fra: Tønsberg på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:18
Ny oppdatering på supercharger kartet til Tesla. Nå med 2016 :D

Fortsatt ingenting rett nord for Oslo. Ser ut som om "hullet" mellom Solli og Lillehammer ikke skal fylles gitt. Jaja, glad jeg gikk for dobbeltladeren nå som Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW punkter for Renault. Får satse på å gå over til det da jeg er lei av den 6 mil lange omveien om Lillehammer...

Har du en referanse til hvor det står at Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW??
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

jkirkebo

Sitat fra: Andrewas på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:18
Sitat fra: Tønsberg på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:18
Ny oppdatering på supercharger kartet til Tesla. Nå med 2016 :D

Fortsatt ingenting rett nord for Oslo. Ser ut som om "hullet" mellom Solli og Lillehammer ikke skal fylles gitt. Jaja, glad jeg gikk for dobbeltladeren nå som Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW punkter for Renault. Får satse på å gå over til det da jeg er lei av den 6 mil lange omveien om Lillehammer...

Har du en referanse til hvor det står at Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW??

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17095.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:18

Fortsatt ingenting rett nord for Oslo. Ser ut som om "hullet" mellom Solli og Lillehammer ikke skal fylles gitt. Jaja, glad jeg gikk for dobbeltladeren nå som Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW punkter for Renault. Får satse på å gå over til det da jeg er lei av den 6 mil lange omveien om Lillehammer...

Vil ikke kalle 260 KM fra Solli til Lillehammer hull. Nå er jo Elverum så godt som oppe og.
Er mer skuffet over at Tesla ikke ser ut til å ville dekke hele Norge og at det er så langt mellom laderne nordover. En utbygging av Aurland kunne de og spandert på seg. Der er det ofte fullt.
Når man ser hvor teppebombet resten av vest-europa er så er jeg og generelt litt skuffet over at de ikke planlegger flere ladere i det landet med desidert flest TMS i Europa.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Olatho

De burde vel egentlig hatt en oppe i nærheten av Nordkapp også. Man kommer seg jo nå med 2016-kartet grei opp dit, men må jo tilbake også...

krister461

Jeg savner en i Eidfjord / på sørsiden av Hardangerbroen. Men, tviler på at 2016-kartet er endelig... ;-)

afitch80

Sitat fra: krister461 på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:54
Jeg savner en i Eidfjord / på sørsiden av Hardangerbroen. Men, tviler på at 2016-kartet er endelig... ;-)

Ja, en i Eidfjord hadde vært helt topp. :) Nei, det er nok ikke endelig. Men likevel litt skuffet over at de ikke prioriterer Norge mer selv om de har solgt MYE biler her. Og det kommer vel ikke til å gå ned nå med TMSD.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

jkirkebo

Sitat fra: afitch80 på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:06
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:18

Fortsatt ingenting rett nord for Oslo. Ser ut som om "hullet" mellom Solli og Lillehammer ikke skal fylles gitt. Jaja, glad jeg gikk for dobbeltladeren nå som Fortum skal sette opp hundrevis av 22kW punkter for Renault. Får satse på å gå over til det da jeg er lei av den 6 mil lange omveien om Lillehammer...

Vil ikke kalle 260 KM fra Solli til Lillehammer hull. Nå er jo Elverum så godt som oppe og.

265km er definitivt et hull vinterstid på en vei som snart har 110km/t grense mesteparten av veien. Det betyr at man må lade nesten helt opp (noe som tar lang tid) samt kjøre pent. En S60 må antageligvis ligge bak en lastebil i 85 for å komme fram om det er dårlige forhold. Det er ikke uten grunn at normal avstand mellom SC er 18-20 mil.

Elverum er en omvei på 42km. Da er det bedre å kjøre via Askim, om SC havner der og ikke i Ørje da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:21
Elverum er en omvei på 42km. Da er det bedre å kjøre via Askim, om SC havner der og ikke i Ørje da...
For oss som kommer fra vest for Oslo og skal videre på E18 er det ingen SC
mellom Kjellstad 6 km ut fra Drammen og Karlstad i Sverige.
Trengs derfor en i Østfold. Og heller Ørje enn Askim.

Derimot er E6 sydover godt dekket med Greåker og Uddevalla.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:43
For oss som kommer fra vest for Oslo og skal videre på E18 er det ingen SC
mellom Kjellstad 6 km ut fra Drammen og Karlstad i Sverige.
Trengs derfor en i Østfold. Og heller Ørje enn Askim.

Enig i det, men Lier-Karlstad er et par mil kortere enn Solli-Lillehammer. Dessuten ingen stigning (mot ca. 150m til Lillehammer) og lavere fartsgrense. Altså synes jeg Kløfta eller deromkring er litt mer kritisk enn Ørje, selv om den også trengs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA