Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

ofn

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:31
Samme med et ladenett, som er en annen "Tesla-ting". Det ville ikke vært noe som helst teknisk problem for MB, VW og BMW i fellesskap å lage et hurtigladenett for Europa, dersom de så det formålstjenelig. Vurderingen er økonomisk, ikke teknisk. De kunne bestemt seg for det i morgen, om så var.

:)
...men MB, VW og BMW lager jo (indirekte) i fellesskap et hurtigladenettverk for Europa. Standarden kalles vel SAE Combo. De tyske selskapene du nevner var jo pådriverne for denne standarden. De har også selv valgt konseptet med at tredjeparts selskaper bygger ut disse, drifter disse og tar betalt for bruk av disse. Også ladehastighet, og utbyggingskonsept med 1 lader per lokasjon er vel i tråd med disse selskapenes ønsker, ellers ville de vel grepet inn siden det er deres kunder som skal bruke de? På samme måte som det står Tesla på Superchargerne, så kunne det (med liten skrift) stått MB, VW, BMW, Ford, GM, ... på Combo laderne.

Men selvfølgelig, rent teknisk kunne de jo selvfølgelig osv osv ...
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

flux

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:16

Grunnen til at jeg skrev det var overhodet ikke for å "sverte" Tesla, men for å påpeke at det betyr at f. eks. Audi kan lage en Tesla-konkurrent ganske lett, dersom de ønsker det. Det er ikke teknisk vanskelig å sette masse batterier i en 2 tonn tung bil. Ergo kan "Tesla-konseptet" kopieres av konkurrenter.
Audi sine ingeniører kan sikkert lett lage en tilsvarende bil som model-S, men det betyr ikke at selskapet Audi lett kan gjøre det og enda mindre kopiere hele konseptet til Tesla.

Dersom det er noen som er flinke og raske til å kopiere er det Koreanere og Kinesere :)


Kjell Leaf

Sitat fra: chal på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:27
Det som jo er hovedforskjellen mellom Tesla og de etablerte er jo at Tesla ledes av en visjonær idealist som er modig og satser på å etablere noe helt nytt!
De etablerte er ikke idealister, men mer opptatt av å tjene penger og å unngå risiko. Slik blir det ikke revolusjon av. Inntil de skjønner at, jøss - elbilen er fremtiden, kundene foretrekker elbil fremfor fossil, inntil de skjønner det synes jeg godt man kan si at de sover (i overført betydning).
Noen bør gå inn i styrerommet til BMW eller noen av de andre og skrike: Våkn opp! Ser dere ikke skriften på veggen?? Våre dager er talte...
Hvor lang tid tar det?
- før de våkner?
Max 5 år tipper jeg.
Hadde jeg vært storaksjonær i BMW hadde jeg ikke villet sette igang med en langtrekkende el-bil enda, det er ikke økonomisk riktig før om kanskje 4-6 år etter min mening. Siden BMW satte ny salgsrekord 2 kvartal 2014 viser at man skal være ganske korka for å løpe inn på styrerommet å skrike om det er økonomien man er opptatt av. Audi kommer jo med to biler de neste årene, først en el. R8 og en Q8 etterpå ca 2017, Q8 er jeg spent på.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:12
Audi kommer jo med to biler de neste årene, først en el. R8 og en Q8 etterpå ca 2017, Q8 er jeg spent på.

Ja, begynte å håpe da jeg hørte dette. Men det siste jeg har hørt er at disse bare blir hybrider (link lengre bak i denne tråden). Så ser ut som om de har tatt hybridsovepillen og lagt seg til å sove igjen...
Model S 85D

Rio

Sitat fra: chal på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:27
Det som jo er hovedforskjellen mellom Tesla og de etablerte er jo at Tesla ledes av en visjonær idealist som er modig og satser på å etablere noe helt nytt!
De etablerte er ikke idealister, men mer opptatt av å tjene penger og å unngå risiko. Slik blir det ikke revolusjon av. Inntil de skjønner at, jøss - elbilen er fremtiden, kundene foretrekker elbil fremfor fossil, inntil de skjønner det synes jeg godt man kan si at de sover (i overført betydning).
Noen bør gå inn i styrerommet til BMW eller noen av de andre og skrike: Våkn opp! Ser dere ikke skriften på veggen?? Våre dager er talte...
Hvor lang tid tar det?
- før de våkner?
Max 5 år tipper jeg.

Tesla har solgt ca 8000 elbiler i USA i 2014. Totalt.

Det er åpenbart at påstanden "kundene foretrekker elbil fremfor fossil" er meget feil. Dessverre.

En bitteliten del av kundene foretrekker elbil, men BMW lager biler for massene, og ikke bare for et lite mindretall. Og selv om %andelen av elbiler øker hvert år, så vil det nok gå mange år før det blir som du sier.

Dessverre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

Ikke mange år. Om de får til Model 3 skikkelig kommer resten til å våkne bråfort. Og de får den nok til. Tror ikke Elon er så gal som det kan virke som. Mer beinhard forretningsmann antar jeg en skal lete lenge etter.
Er det noen som tror han har kommet dit han er med å være snilleste gutten i klassen?

Angående leveranser til USA så går vel fabrikken for fullt. Hvor de leveres er vel egentlig irrelevant. Klarer de ikke å levere flere, ja så gjør de ikke det.
De satser jo fælt på et umettelig marked i østen for tiden.
Konvertitt fra S til X

Havebigfun

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:57
Tesla har solgt ca 8000 elbiler i USA i 2014. Totalt.

Det er åpenbart at påstanden "kundene foretrekker elbil fremfor fossil" er meget feil. Dessverre.

En bitteliten del av kundene foretrekker elbil, men BMW lager biler for massene, og ikke bare for et lite mindretall. Og selv om %andelen av elbiler øker hvert år, så vil det nok gå mange år før det blir som du sier.

Dessverre.
Her må du huske hvilke biler TMS konkurrerer imot.
Antakelig må de store se en betydelig kjøpergruppe til sine top-segment-bilene flytte bortover mot Tesla. Det smerter dem både i USA og her hjemme.
Med de norske insentivene må det være smertefulle omsettningstap for biler i klassen fra Passat oppover.
Elons strategi er genial- å starte i det dyre segmentet, bygge merkevare/omdømme og så gå ned i segmentet til masseproduserte biler når batteriprisene er lavere enn nå.

Rio

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 19. august 2014, klokken 22:05
Ikke mange år. Om de får til Model 3 skikkelig kommer resten til å våkne bråfort. Og de får den nok til. Tror ikke Elon er så gal som det kan virke som. Mer beinhard forretningsmann antar jeg en skal lete lenge etter.
Er det noen som tror han har kommet dit han er med å være snilleste gutten i klassen?

Angående leveranser til USA så går vel fabrikken for fullt. Hvor de leveres er vel egentlig irrelevant. Klarer de ikke å levere flere, ja så gjør de ikke det.
De satser jo fælt på et umettelig marked i østen for tiden.


Jeg har da ikke sagt at Musk ikke er en meget dyktig forretningsmann. Det er han.

Jeg har kun påpekt at selv om firma X, Y og Z ikke "gjør som Musk", så betyr det på ingen måte at de sover (at de ikke er klar over hva som foregår rundt dem), men at de vurderer markedet/situasjonen forskjellig. Å tro at de "sover" vil være å undervurdere konkurrentene, og det er meget farlig.

For øvrig er det selvsagt like farlig dersom MB, BMW, VW etc. skulle undervurdere Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

Sitat fra: ofn på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:44
Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:31
Samme med et ladenett, som er en annen "Tesla-ting". Det ville ikke vært noe som helst teknisk problem for MB, VW og BMW i fellesskap å lage et hurtigladenett for Europa, dersom de så det formålstjenelig. Vurderingen er økonomisk, ikke teknisk. De kunne bestemt seg for det i morgen, om så var.

:)
...men MB, VW og BMW lager jo (indirekte) i fellesskap et hurtigladenettverk for Europa. Standarden kalles vel SAE Combo. De tyske selskapene du nevner var jo pådriverne for denne standarden. De har også selv valgt konseptet med at tredjeparts selskaper bygger ut disse, drifter disse og tar betalt for bruk av disse. Også ladehastighet, og utbyggingskonsept med 1 lader per lokasjon er vel i tråd med disse selskapenes ønsker, ellers ville de vel grepet inn siden det er deres kunder som skal bruke de? På samme måte som det står Tesla på Superchargerne, så kunne det (med liten skrift) stått MB, VW, BMW, Ford, GM, ... på Combo laderne.

Men selvfølgelig, rent teknisk kunne de jo selvfølgelig osv osv ...
@ Rio

Hva tror du er grunnen til at MB, VW, BMW,... bygger ut (indirekte) et så dårlig hurtigladenettverk til bilene sine, eksisterende og kommende? Tror du de kommer til å lansere elbiler med lang rekkevidde som er tiltenkt å nytte dette hurtigladenettverket?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på tirsdag 19. august 2014, klokken 23:11
Sitat fra: ofn på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:44
Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:31
Samme med et ladenett, som er en annen "Tesla-ting". Det ville ikke vært noe som helst teknisk problem for MB, VW og BMW i fellesskap å lage et hurtigladenett for Europa, dersom de så det formålstjenelig. Vurderingen er økonomisk, ikke teknisk. De kunne bestemt seg for det i morgen, om så var.

:)
...men MB, VW og BMW lager jo (indirekte) i fellesskap et hurtigladenettverk for Europa. Standarden kalles vel SAE Combo. De tyske selskapene du nevner var jo pådriverne for denne standarden. De har også selv valgt konseptet med at tredjeparts selskaper bygger ut disse, drifter disse og tar betalt for bruk av disse. Også ladehastighet, og utbyggingskonsept med 1 lader per lokasjon er vel i tråd med disse selskapenes ønsker, ellers ville de vel grepet inn siden det er deres kunder som skal bruke de? På samme måte som det står Tesla på Superchargerne, så kunne det (med liten skrift) stått MB, VW, BMW, Ford, GM, ... på Combo laderne.

Men selvfølgelig, rent teknisk kunne de jo selvfølgelig osv osv ...
@ Rio

Hva tror du er grunnen til at MB, VW, BMW,... bygger ut (indirekte) et så dårlig hurtigladenettverk til bilene sine, eksisterende og kommende? Tror du de kommer til å lansere elbiler med lang rekkevidde som er tiltenkt å nytte dette hurtigladenettverket?

Jeg tror de sitter mye på gjerdet, enda. De ser på hva som foregår, men finner det ikke passende å investere virkelig tungt enda. I særdeleshet så tror jeg de vurderer at i 95% av markedene deres så er elbiler såpass dyre at de ikke ønsker å gjøre dem enda dyrere med større batteripakker. Jeg forstår den tankegangen, og det er godt mulig analysen er korrekt, selv om jeg synes den er meget trist.

MB, VW og BMW støtter jo opp om CCS. Av en eller annen grunn har det blitt elselskaper som har tatt til seg hurtigladere - Fortum og e.ON (og Eidsiva, Lyse, osv. i Norge). Det er jo ikke helt unaturlig (Shell, Esso, osv. har jo bensinstasjoner), men på mange måter så er situasjonen litt mer komplisert for disse 3 - for de:

1) konkurrerer mot hverandres elbiler (ergo er de "fiender")

2) Men egentlig så konkurrerer de mest mot alternativer til elbiler (Ergo bør de være elbilvenner, og bygge ut ladenettverk sammen.)

3) De er jo fabrikanter av fossilbiler, så elbil-avdelingen i f. eks. BMW konkurrerer jo mot fossil-avdelingen.

4) Det krever jo en stor investering, og den er jeg ikke sikker på at styrene er villig til å ta enda. Elbil er for marginalt fremdeles, dessverre.

Disse tre har nettopp kommet på banen i et (for dem) nytt market. Det er mulig de finner ut av noe sammen - jeg håper det.

====

Men så er det også en helt annen mulighet, som mange glemmer. La oss si at man får batterier med 4 ganger rekkevidden, og biler kan kjøre 800 km på en lading. Hva betyr det for hurtigladernettet?

1) Man trenger åpenbart langt færre hurtigladere, fordi bilen kan kjøre 4 ganger så langt. Så behovet for antall reduseres dramatisk (selv om det er nyttig med mer effekt).

2) Så ser man det "praktiske" eller "menneskelige" - det er ytterst få (prosentvis) som kjører mer enn 800 km på en dag, og nye 800 km neste dag. Ergo er behovet for hurtigladere enda veldig mye mer redusert.

Det kan være at de tenker at hvis de investerer i dagens hurtigladeteknologi så blir den raskt utdatert, og fremtidens hurtigladere vil være opptil 500 kW, og med mye større distanser mellom dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Å betale for et batteri som rekker 800 km når du klarer deg fint med et som rekker 400 km i det daglige tror jeg det er får som kommer til å gjøre.  Med superladenettverket er ulempen med "kort" rekkevidde på 400 km oppveid av at man betaler halv pris for batteriet. Tror ikke batteripakkene blir så mye over 100kWh...Dumt å dra med seg et tungt og dyrt batteri som man omtrent aldri har bruk for...

Ladenettverket ville du uansett måtte ha på langtur, Har du et batteri på 160-170 kWh så sliter du med å fylle det  på en vanlig stikkontakt, selv en 22kW lader vil bruke en hel natt på å fullade det.. :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:57
Det er åpenbart at påstanden "kundene foretrekker elbil fremfor fossil" er meget feil. Dessverre.
Det viktigste er ikke andelen kjøpere i dag, men hvordan kjøperne opplever overgangen til elbil. Husk at elbil er noe skummelt, vanskelig og annerledes for folk flest, og endring er ubehagelig. Folk tror det de leser i avisen, og lytter til de som skriker høyest. Dermed er det svært mange som tror elbilen er ubrukelig, for dårlig rekkevidde etc. og det letteste er å kjøpe det man alltid har kjøpt. Helt til incentiver, egne opplevelser eller andre opplevelser blir en øyneåpner og man tester elbilen. Og har man kjørt elektrisk en stund er det vanskelig å gå tilbake.

Det er nok mange flere enn de få som i dag kjører elbil som faktisk ville foretrukket elbil. Av de som får dekket sine behov med elbil er jeg ikke i tvil om at de aller fleste vil foretrekke elektrisk, når de forstår forskjeller og fordeler/ulemper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trygvelo

Sitat fra: OddB på onsdag 20. august 2014, klokken 02:17
Å betale for et batteri som rekker 800 km når du klarer deg fint med et som rekker 400 km i det daglige tror jeg det er får som kommer til å gjøre.  Med superladenettverket er ulempen med "kort" rekkevidde på 400 km oppveid av at man betaler halv pris for batteriet. Tror ikke batteripakkene blir så mye over 100kWh...Dumt å dra med seg et tungt og dyrt batteri som man omtrent aldri har bruk for...

Ladenettverket ville du uansett måtte ha på langtur, Har du et batteri på 160-170 kWh så sliter du med å fylle det  på en vanlig stikkontakt, selv en 22kW lader vil bruke en hel natt på å fullade det.. :D

Helt enig.

trygvelo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:25
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:12
Audi kommer jo med to biler de neste årene, først en el. R8 og en Q8 etterpå ca 2017, Q8 er jeg spent på.

Ja, begynte å håpe da jeg hørte dette. Men det siste jeg har hørt er at disse bare blir hybrider (link lengre bak i denne tråden). Så ser ut som om de har tatt hybridsovepillen og lagt seg til å sove igjen...

Personlig syns jeg hybrid er helt genialt i en overgangsperiode i hvert fall. Problemet er at alle bruker konvensjonelle motorer. Hvis noe slikt som http://www.youtube.com/watch?v=yV09wMXTSIc disse kommer i produksjon snart vil de kunne designe bilene på mye den samme måten som Tesla gjør nå, altså med vekten plassert i gulvet.

Jeg hadde ganske sannsynlig heller kjøpt en 60 kWh Tesla med en slik motor som range extender de gangene jeg er på langtur enn en Tesla med 85 kWh batteri. Jo mer utbygd superladernettverket blir, jo mindre behov har man for hybridteknologien. Samtidig er det et spørsmål om pris, batteriene er fremdeles ekstremt dyre.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:57Tesla har solgt ca 8000 elbiler i USA i 2014. Totalt.

Det er åpenbart at påstanden "kundene foretrekker elbil fremfor fossil" er meget feil. Dessverre.
Det er greit å huske på at Tesla er begrenset av produksjonen, ikke av etterspørselen. Om Tesla produserte 100.000 elbiler i året fordelt på 2-3 modeller (med dagens prisnivå) ville de nok ha ingen problemer med selge de. Hvis man ser ~3 år frem i tid vil prisnivået ha fallt, og den potensielle markedsandelen økt til trolig over 1 million biler i året. Tesla vil etter all sannsynlighet ha problemer med å skalere opp produksjonen tilstrekkelig i de neste 10 årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA