Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Amoss


Sitat
Why Tesla Motors Isn't Worried About Audi's Electrics

When Silicon Valley's Tesla Motors first went public, many analysts, including the Fool's own John Rosevear, expected the company to face fierce competition if it was successful. A boom in sales for Tesla, the thinking went, would lead to a raft of competitive vehicles from the established global automakers. With their much greater economies of scale, it seemed obvious that the big automakers would squash Tesla's profit margins -- if not the innovative electric-car maker itself.

So far, though, that hasn't happened. While most of the big automakers say they are watching Tesla with interest, there's little evidence that a new wave of battery-electric cars is being rushed to market. On the contrary: Some of the biggest names in the business, including Toyota, are actually moving away from the technology and toward alternatives such as hydrogen fuel cells.

But one group of automakers is taking Tesla very seriously, and that's the German luxury brands BMW, Daimler's Mercedes-Benz, and VW Group's  Audi. It's easy to see why: In terms of price, performance, features, and brand cachet, Tesla is competing squarely on their turf.

... så får dere lese hele artikkelen - eller se videoen - for å se om også han mener konkurrentene fortsatt sover ;)
Model S 85D

ofn

#991
Audi-sjef Rupert Stadler bekrefter at diesel og plug-in hybrider vil være Audis satsingsområde de neste årene frem mot 2020.

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/audi-plots-leadership-world-premium-car-market-2020

Despite reports that Audi is concerned about strong Californian sales of the battery electric Tesla Model S — currently running ahead of Audi's own sales volume in that area — Stadler insists Audi will stick with plug-in hybrids as its preferred electrification route, rather than chasing Tesla ("a new kid on the block") into pure electric cars.

"We are thinking of the customer and their needs," he insists. "They wants to be able to drive where they wants, without worrying about battery range, or whether new infrastructure is in place. In a plug-in, they can do that. In an efficient way."


Audi har vel antydet to reine elbiler, R8 e-tron og Q8 e-tron. Men pris og produksjonsomfang er vel uvisst. Dette blir kanskje veldig dyre modeller produsert i beskjedent omfang som plattformer for teknologiutvikling.

Ut fra Stadler sine uttalelser er det lite som tyder på at vi får reine elbiler fra Audi før 2020 som skal produseres i større volum til et litt bredere market.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Øyvind.h

Genialt for Tesla. Dumt for konkurranse og mangfold/valgmuligheter :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:37
Genialt for Tesla. Dumt for konkurranse og mangfold/valgmuligheter :)

Det er nok ganske dumt for Tesla også. Tesla trenger så mange andre elbiler som mulig i markedet, for å gjøre markedet større. Det forstår Tesla, og derfor har de også gjort patentene sine tilgengelig for andre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#994
Sitat fra: Rio på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. juli 2014, klokken 17:37
Genialt for Tesla. Dumt for konkurranse og mangfold/valgmuligheter :)

Det er nok ganske dumt for Tesla også. Tesla trenger så mange andre elbiler som mulig i markedet, for å gjøre markedet større. Det forstår Tesla, og derfor har de også gjort patentene sine tilgengelig for andre.
Uenig. De andre kommer etter, men jo lengre tid de bruker, jo sterkere posisjon har Tesla ift konkurrentene. At de trenger konkurrenter og større marked er jeg helt enig i, og frigitte patenter kan virke i den retningen. Men at konkurrentene bruker lang tid er definitivt en fordel for Teslas posisjon. Det er ingen bråhast med å få konkurrentene opp så lenge de faktisk kommer.
Jo flere barrierer Tesla får opp for konkurrentene, jo bedre. De er allerede på god vei inn i batterimarkedet ila 2017. Så at konkurrentene kommer rundt 2020 gir passende tid til å befeste posisjoner i alt fra ladenettverk og batteriproduksjon, til drivlinje og salgskanaler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Teslas konkurrenter er ikke andre elbilprodusenter, men fossilbiler.

Problemet og begrensningen er å få folk til å velge elbiler (at det blir akseptabelt) og da er det viktig at Audi, MB, BMW, osv. sørger for å gjøre elbiler akseptable.

Det verste for Tesla er hvis "alle andre" sier at man heller skal ha hybrid, heller skal ha hydrogen, og alle mulige andre sprang som fjerner fokus fra elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TS

Det er ialle fall noen tyskere som har noe på gang.
Quant med ny batteritype som inneholder brenselceller. Bilen er TÜV godkjent for testing på vei:
http://evheads.club/quant-stunning-limousine-with-flow-cell-battery/[url]]]http://evheads.club/quant-stunning-limousine-with-flow-cell-battery/[url]
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Hyperstress

Da ser det ut som at de store EV SUV planene Audi hadde bare var B.S.

Audi vil ikke satse på EV, bare hybrid (for det er det kundene vil ha, inkl Teslaeierne..)  ::)

http://www.benlatestnews.com/2014/07/latest-cars-audi-boss-says-nein-to-all.html?m=1
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Leif1

Ja, ifølge artikkelen har han jo snakket med teslaeierne.
Om den Audien hans gikk 40 mil før den startet aggregatet kanskje.
(Og det sto noe annet enn Audi på den vel og merke... Some things are just not going to happen.)
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 00:52
Da ser det ut som at de store EV SUV planene Audi hadde bare var B.S.

Audi vil ikke satse på EV, bare hybrid (for det er det kundene vil ha, inkl Teslaeierne..)  ::)

http://www.benlatestnews.com/2014/07/latest-cars-audi-boss-says-nein-to-all.html?m=1

De holdt nesten på å våkne, og så trykket vist noen på "snooze" knappen :p  Jaja, sov godt!
Model S 85D

jkm

Audi har innsett at flaskehalsen er tilgang til batterier.

Bowers

Leif1:
Jeg har ikke satt meg dypt inn i artikkelen eller det som ligger bak... men min første tanke er at det måtte vært en perfekt bil i mine øyne.
En bil som gikk 40 mil på batterier og som kunne øke rekkevidden ved behov ved hjelp av et lite aggregat. Jeg hadde bestilt tvert iallefall.
Jeg tar mye heller en bil som har elmotor som eneste motor koblet til drivlinjen enn en hybrid som får hjelp av en elmotor på f.eks girkassa.
Skal jeg få drømme så måtte det vært en 5 serie motorisert som en TMS med et aggregat som kunne utvidet rekkevidden når jeg ikke vil lade. Take my money please :p


Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. juli 2014, klokken 09:38
Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 00:52
Da ser det ut som at de store EV SUV planene Audi hadde bare var B.S.

Audi vil ikke satse på EV, bare hybrid (for det er det kundene vil ha, inkl Teslaeierne..)  ::)

http://www.benlatestnews.com/2014/07/latest-cars-audi-boss-says-nein-to-all.html?m=1

De holdt nesten på å våkne, og så trykket vist noen på "snooze" knappen :p  Jaja, sov godt!

Igjen, at de vurderer forskjellig fra deg, betyr ikke at det "sover". Det betyr de vurderer forskjellig fra deg. :)

En annen diskusjon er hvem som har rett. :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

finn_roen

Sitat fra: Bowers på fredag 25. juli 2014, klokken 22:23
Leif1:
Jeg har ikke satt meg dypt inn i artikkelen eller det som ligger bak... men min første tanke er at det måtte vært en perfekt bil i mine øyne.
En bil som gikk 40 mil på batterier og som kunne øke rekkevidden ved behov ved hjelp av et lite aggregat. Jeg hadde bestilt tvert iallefall.
Jeg tar mye heller en bil som har elmotor som eneste motor koblet til drivlinjen enn en hybrid som får hjelp av en elmotor på f.eks girkassa.
Skal jeg få drømme så måtte det vært en 5 serie motorisert som en TMS med et aggregat som kunne utvidet rekkevidden når jeg ikke vil lade. Take my money please :p
Det kan jo med først tanke høres flott ut med ett aggregat, men det vil jo også medføre økte kostnader, økt vekt, drivstoff tank som medfører mindre plass og økte vedlikeholds kostnader. Problemet vil vel fortsatt være at den type bil er lite egnet for kjøring i lengre strekk med høy hastiget. I Norge ville jeg valgt en rein EL bil, i Tyskland etc er kanskje løsningen som BMW i8 benytter være bedre for mange brukere..

Rio

Etter det jeg husker er gjennomsnittelig daglig kjørelengde i Tyskland 44 km.

Dog er det selvsagt noen som trekker snittet langt opp! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA