Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Tesla-man

Å snakke om 120kWh pakker som noe nytt med mer kapasitet tyder på manglende forståelse da det ikke sier noe om teknologiutviklingen.  De interessante parametrene som sier noe om utviklingnen er kWh/kg og kroner/kWh.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Ett tilbakevendende argument når det snakkes om Tesla konkurrenter er "Hvor blir det bygget noen GF for å levere batteriene som trengs?"

Her er det vist en som har gått under radaren min i alle fall:
http://www.reuters.com/article/2015/03/13/us-byd-battery-idUSKBN0M92MZ20150313
Sitat
That means BYD could ramp up from 10 GWh capacity at the end of this year to about 34 GWh of batteries by the beginning of 2020. This would put it about even with Tesla's planned $5 billion Nevada gigafactory.

Var jo klar over at de også er batteriprodusenter, og at de satset på å øke produksjonen kraftig. Men var ikke klar over at de også satset på en høy produksjon.
Model S 85D

Havebigfun

Kineserne tar grep -BYD har levert elbiler en stund- nå ser de vel også på solarstrømlagring med denne kapasitetsutvidelsen- med så dårlig luft som det er i de kinesiske metropolene er det bare tiden og veien- flott å se at dette tas alvorlig. Luftorurensningen koster mange (hundre-)tusen leveår i Kina årlig.
Konkurrentene til Tesla kommer- vær sikker (-og tålmodig 8))

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville bekymret meg om det var kun Tesla som fokuserte på batterier og langtrekkende elbiler.

I 2020 vil jeg håpe at Tesla har 25% markedsandel blant elbilene, og selger 500k elbiler. Da trenger det å bli produsert 1,5 millioner andre elbiler, og man vil trenge 2-3 ganger produksjonskapasiteten til Gigafactory blant konkurrentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PerBear

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 18. mai 2015, klokken 12:24
Aapropos El taxier.
Tenk Googles selvkjørende biler pluss Ubers software for logistikk og betaling. Tipper at innen 15 år er det ingen som jobber som taxisjafør i de større byene i den vestlige verden, samt at alle disse taxiene har nøyaktig null i totalt utslipp. Noen som vedder i mot?
Den største hindringen er AI og eventuelle reguleringsmessige hindere, men tror det løsner ganske kjapt når man først kommer ordentlig i gang.
Det du foreslår er på gang:
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11428201
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Havebigfun

Da er VW de andre etter Volvo med XC 90 som inrømmer at Teslas konsept er bedre enn deres eget på samme tidspunkt. Man skal ikke ha mye fantasi for å forestille seg at de fleste biler ser lik ut om 10 år. Slik blir det vel ikke bare mtp skjermen :)

Havebigfun

Audi "avduker" SUVen som skal konkurrere med TMX- rekkevidde over 500 km- skal komme 2018:
http://www.dinside.no/933925/audis-tesla-konkurrent

granskauen

Tatt fra http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/nye-biler/audi-utfordrer-tesla-med-denne/a/23467367/ som er en annen artikkel om nyheten nevnt over:

Sitatskal bygges på VW-konsernet fleksible MLB-plattform (for større biler med motoren på langs)

-> Lol, nei! Denne bilen konkurrerer ikke med Tesla fordi de misser fullstendig på tre store punkter:

  • De flatpakker ikke batteriet i bunnen for et lavt tyngdepunkt og gjør det fullstendig umulig å automatisere hurtigskifte av batteri
  • De frigjør ikke plass til frunk og ytterligere bagasjeplass (jeg tror ikke alle nødvendigvis bruker frunken i Tesla så mye, men den er et godt salgsargument)
  • Manglende frunk gjør bilen mindre kollisjonssikker ved frontkollisjon fordi crumplezonen blir stivere og mer energi må absorberes i cupéen
Det eneste de har er rekkevidde...uten superlading pga CCS. Skal bilfabrikanter konkurrere med Tesla må de snart innse at de må designe plattformen og produksjonslinjen for det elektriske kjøretøyet sitt, det er bare en litt bedre skjult designblemme enn Ford Focus Electric. Sukk...

E_S

Hadde ikke overrasket meg om de ender med enten 3,6kW + CCS eller kun 22kW som lademulighet her. Ser jo bare kjempeblemmen Mercedes gjorde med B-klasse som kun har 11kW som gjør den ubrukelig til langtur.

Å lade et batteri som gir 50 mil rekkevidde med dagens CCS-ladere høres ut som et tidkrevende (og dyrt) prosjekt.

Det virker som tyskerne tviholder på at elbil skal være bil nr. 2 og at "alle" skal ha en fossilbil eller hybrid tilgjengelig i tillegg..
:)

Øyvind.h

Det er en grunn til at Tesla viser tyskerne (og alle andre) hvor skapet skal stå. Bilen må dekke behovet, og infrastrukturen må være på plass.
Ikke uten grunn at jeg opplever lading som mindre tidkrevende enn fylling av diesel. Det hadde ikke vært realiteten om jeg måtte belaget meg på CCS, dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juni 2015, klokken 22:56
Det er en grunn til at Tesla viser tyskerne (og alle andre) hvor skapet skal stå.

Tyskland klarte og omstille hele sin energisektor på 5 år, de produserer nå 50% ren energi la oss se USA gjøre dette.. (et MYE større miljøtiltak enn elbil)

Hvorfor kommer de ikke med noe revolusjonerende på elbilsiden?
De er ikke interessert i og knuse egen industri, derfor kommer de ut med noen få halvkjipe modeller og tar en rolig omstilling. Tesla solgte så dårlig i Tyskland ifjor at de måtte sette ned prisen med 7000 euro, en betydelig sum, men der som resten av verden får du ubetydelige prisavslag ved kjøp av elbil.

Havebigfun

Iallefall Kineserne er våkne og presterer å lage en kopi av TMS:
http://www.tu.no/industri/2015/07/30/du-store-kineser-sjekk-ut-denne-tesla-klonen

Dette er vel også en form for anerkjennelse og det viser at man er igang :)

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på søndag 09. august 2015, klokken 13:49
Iallefall Kineserne er våkne og presterer å lage en kopi av TMS:
http://www.tu.no/industri/2015/07/30/du-store-kineser-sjekk-ut-denne-tesla-klonen

Dette er vel også en form for anerkjennelse og det viser at man er igang :)

Denne "nyheten" har vært fremme tidligere. Bilen som ble vist frem er en modifisert Tesla Model S. Hele saken er vist ett luftslott uten noen realiteter.
Model S 85D

Arntiv

http://m.tu.no/industri/2015/08/19/aston-martin-lager-elektrisk-superbil?utm_source=newsletter-2015-08-19&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Aston Martin skal komme med en elektrisk utgave av Rapide S i løpet av to år. Firedørs sportsbil med 800 hk og 200 miles/322 km rekkevidde. Prisen blir på 200.000 dollar.
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA