Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Leif1

"The question, of course, will be whether Tesla is a moving target--and whether these German electric sedans are targeting a car that's already about to be replaced."

^Siste setningen. Ganske interessant egentlig. Fokuset til Tesla er 110% elektrisk og vel så det.
Fabrikkene i Bayern skal slå om ganske kraftig for å matche det.

(Tror for øvrig de kan ha noen ess i ermet borte i California også som ikke er offentliggjort enda.)
Konvertitt fra S til X

NegativeElectrode

#1741
Interessant intervju med tidligere leder i Toyota, Bill Reinert
http://insideevs.com/former-toyota-exec-future-of-electric-cars-is-dim/

We think Reinert misses the fact that electric cars have the potential to simply be all-around better.  There doesn't need to be a "case for the electric car" when there's a vehicle like the Tesla Model S P85D.   It is hard to ignore the rapid progression and improvements happening in the plug-in segment, especially considering it didn't even exist 4 years ago, but Mr. Reinert still seems to be able to.

Edit
Spørs om elbiler er en såpass stor torn i øyet at de ikke ser helt klart. Jeg mistenker VW for å ihvertfall være smart nok til å satse på hybrid, elbil (om enn noe halvhjertet så langt) og ha et initiativ på fuel cell i tilfelle. Å gå fullt og helt for elbil skal vel sitte veldig langt inne for en produsent med 100 års erfaring og investering innen forbrenningsmotorprodusent.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Oreo

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 30. oktober 2014, klokken 13:20
Interessant intervju med tidligere leder i Toyota, Bill Reinert
http://insideevs.com/former-toyota-exec-future-of-electric-cars-is-dim/

We think Reinert misses the fact that electric cars have the potential to simply be all-around better.  There doesn't need to be a "case for the electric car" when there's a vehicle like the Tesla Model S P85D.   It is hard to ignore the rapid progression and improvements happening in the plug-in segment, especially considering it didn't even exist 4 years ago, but Mr. Reinert still seems to be able to.
Høres ut som Bill Reinert er et eksempel på en som sover.
Hvor mange ingeniører jobber med å optimalisere forbrenningsmotoren, og hvor mange jobber med å optimalisere batterier og elmotorer?
Det hadde vært litt interesant å vite.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Kjell Leaf

Sitat fra: Øggen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 02:20
En ny "utfordrer" på markedet snart.
"Verdens raskeste serieproduserte bil med 0-100 på 3,7 sek" ??????
Ha ha, tesla P85D er ikke serieprodusert da eller??
http://e24.no/bil/ny-elbilprodusent-ser-etter-norske-samarbeidspartnere/23324444
En sportsbil med 30 mil rekkevidde er håpløst. Den innbyr til aktiv kjøring (hva skal man ellers med sportsbil), og hvilken kjørelengde sitter man da igjen med ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tesla Motors Inc (TSLA) Faces A Growing List Of Rivals
http://www.valuewalk.com/2014/10/tesla-motors-inc-faces-a-growing-list-of-rivals/

Ingen tvil om at Tesla har vist at det er et marked de andre ikke ante eksisterte.
Blir spennende om 3-4 år....

sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: Finnøy på torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:01
Tesla Motors Inc (TSLA) Faces A Growing List Of Rivals
http://www.valuewalk.com/2014/10/tesla-motors-inc-faces-a-growing-list-of-rivals/

Ingen tvil om at Tesla har vist at det er et marked de andre ikke ante eksisterte.
Blir spennende om 3-4 år....

Flott, så får vi håpe de ikke bare har det i kjeften da ;)  Er nok redd det er tilfellet for Ford i det minste, og Audi skulle jo bare lage en hybrid... Så får ser hva det blir med fra resten.
Model S 85D


toppi

Sitat fra: drinden på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:13
VG har prøvekjørt Mercedes B med Tesla motor.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/

Veldig merkelig at den kommer uten hurtigladningmuligheter??
Det reduserer jo kjøpegruppen en god del.

Ellers er jo bilen helt topp, og med god plass.
Men uten rekkevidde, eller hurtigladningsmulighet, fremstår det bare som et kompromiss mot myndighetene..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kjell Leaf

Sitat fra: toppi på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:40
Sitat fra: drinden på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:13
VG har prøvekjørt Mercedes B med Tesla motor.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/

Veldig merkelig at den kommer uten hurtigladningmuligheter??
Det reduserer jo kjøpegruppen en god del.

Ellers er jo bilen helt topp, og med god plass.
Men uten rekkevidde, eller hurtigladningsmulighet, fremstår det bare som et kompromiss mot myndighetene..
De kan lade på hurtigladerstasjoner men bare i sakte fart ? Det blir morro når denne bilen okkuperer hurtigladeren og må stå der i 3 timer......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:58
Sitat fra: toppi på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:40
Sitat fra: drinden på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:13
VG har prøvekjørt Mercedes B med Tesla motor.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/

Veldig merkelig at den kommer uten hurtigladningmuligheter??
Det reduserer jo kjøpegruppen en god del.

Ellers er jo bilen helt topp, og med god plass.
Men uten rekkevidde, eller hurtigladningsmulighet, fremstår det bare som et kompromiss mot myndighetene..
De kan lade på hurtigladerstasjoner men bare i sakte fart ? Det blir morro når denne bilen okkuperer hurtigladeren og må stå der i 3 timer......
Såfremt man faktisk får parkert ved laderen - er det ikke slik at de nye kombinert-laderne (de som har AC43kW, DC combo og CHAdeMO) kan bruke både AC og en av DC-laderne samtidig? Dvs en B-klasse som lader med 11kW burde ikke blokkere Leaf og i3 fra å lade med DC samtidig?

I motsatt fall kan jo en Model S med enkeltlader blokkere en hurtiglader i inntil 8-9 timer for å fylle batteriet...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sn0le

Hvis du ser bort fra dobbeltlader og Supercharger så stiller en Model S likt med en sånn Mercedes da.
Forhåpentligvis kommer det Chademo-adapter etterhvert til Model S, men jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Griffel

#1753
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:16
Såfremt man faktisk får parkert ved laderen - er det ikke slik at de nye kombinert-laderne (de som har AC43kW, DC combo og CHAdeMO) kan bruke både AC og en av DC-laderne samtidig? Dvs en B-klasse som lader med 11kW burde ikke blokkere Leaf og i3 fra å lade med DC samtidig?

I motsatt fall kan jo en Model S med enkeltlader blokkere en hurtiglader i inntil 8-9 timer for å fylle batteriet...
Ja-jo-men, har en en 50kW kombinert lader og en Tesla kobler seg til AC siden først med 22kW trekk blir det ca 30 kW tilbake på til DC kunden. Kommer en DC kunde først, og trekker nærmere 50 kW blir det lite til AC kunden.
Så B kunden som kom først og nøyer seg med 11 kW lar jo da DC kunden få benytte ca. 40kW noe han sikkert er glad for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Men heller spørsmål om ikke MB eier tar reservebilen om han skal kjøre så langt bort fra heimen at. Ange timer ved lader er nødvendig.
Da er det mer trolig at den laderen tilhører et hotell. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA