Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hadde nok heller gått for en Rimac da gitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


NegativeElectrode

Noe slo meg når jeg leste om hvordan bilforhandlere i Michigan har gjort Teslas direktesalg ulovlig. De sover ikke, de er vettskremt og er villig til å bruke kraftige virkemidler for å hindre Tesla
http://www.greencarreports.com/news/1095054_michigan-gov-snyder-signs-anti-tesla-bill-called-corrupt-politics-at-its-worst
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 17:56
Noe slo meg når jeg leste om hvordan bilforhandlere i Michigan har gjort Teslas direktesalg ulovlig. De sover ikke, de er vettskremt og er villig til å bruke kraftige virkemidler for å hindre Tesla
http://www.greencarreports.com/news/1095054_michigan-gov-snyder-signs-anti-tesla-bill-called-corrupt-politics-at-its-worst

Ja, de har nok våknet ja, så får vi se om de klarer å riste liv i fabrikantene de representerer også, ikke bare i politikerne :p
Model S 85D

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. oktober 2014, klokken 18:05
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 17:56
Noe slo meg når jeg leste om hvordan bilforhandlere i Michigan har gjort Teslas direktesalg ulovlig. De sover ikke, de er vettskremt og er villig til å bruke kraftige virkemidler for å hindre Tesla
http://www.greencarreports.com/news/1095054_michigan-gov-snyder-signs-anti-tesla-bill-called-corrupt-politics-at-its-worst

Ja, de har nok våknet ja, så får vi se om de klarer å riste liv i fabrikantene de representerer også, ikke bare i politikerne :p
Noe sier meg at det er mer effektivt med lobby mot politikere enn å presse forbrenningsmotor ingeniører til å lage elbiler
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 17:56
Noe slo meg når jeg leste om hvordan bilforhandlere i Michigan har gjort Teslas direktesalg ulovlig. De sover ikke, de er vettskremt og er villig til å bruke kraftige virkemidler for å hindre Tesla
http://www.greencarreports.com/news/1095054_michigan-gov-snyder-signs-anti-tesla-bill-called-corrupt-politics-at-its-worst

Altså, det der er en gammel lov for å beskytte forhandlere, og de hadde nok reagert på samme måte dersom det var en eksosbilfarbrikant som forsøkte seg.

Det er mye politikk og mange som slåss mot elbiler, men...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

De bryr seg vel kanskje ikke spesielt om at der er  elbil, men at det er en innovativ konkurrent @rio. Er forbrukeren først avvent fra fossilmotoren vender de neppe tilbake. Det er en vesentlig forskjell fra fossil -  fossil. Nykomling i andedammen som ikke innretter seg som skal settes på plass, og helst fryses ut.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RE

I dag åpnet jeg 'Bilavisa' (reklame fra lokale bilforhandlere) som lå ved 'Nytt i uka' (lokal ukentlig gratisavis). Til min irritasjon stod artikkelen fra Motor gjengitt på side 3 (Den om at Tesla er 'farlig' på vinterføre)...

Det er tydelig at Tesla tar markedsandeler fra de andre produsentene når de må ty til skremselspropaganda...
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. oktober 2014, klokken 19:24
De bryr seg vel kanskje ikke spesielt om at der er  elbil, men at det er en innovativ konkurrent @rio. Er forbrukeren først avvent fra fossilmotoren vender de neppe tilbake. Det er en vesentlig forskjell fra fossil -  fossil. Nykomling i andedammen som ikke innretter seg som skal settes på plass, og helst fryses ut.

Joda, selvsagt gjør de det fordi de er redde for å tape salg, bare at det er så mange "kriger" som er mot elbiler at vi ikke trenger påberope oss akkurat denne. Den konflikten handler om Teslas salgsmodell, ikke om hva de selger.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

#1614
Enig at man ikke skal være paranoid, men Michigan er ikke hvilken som helst stat. GM har hovedkontor i Detroit, og gjett hvem som drev lobby for lovendringen https://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/tesla-blocked-from-michigan-with-law-backed-by-dealers--automakers-220137284.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Så, sier Ford at de ikke sover, eller sier de at de hadde hatt muligheten til å våkne dersom de ville? :p

Sitat
Ford CEO Mark Fields says the company has the expertise and ability to build a Tesla-style high performance, long-range electric vehicle.

Fields stopped short of saying Ford will do so, but did say, "It's consistent with our product philosophy."
Model S 85D

NegativeElectrode

#1616
Sitat fra: Amoss på fredag 24. oktober 2014, klokken 18:15
Så, sier Ford at de ikke sover, eller sier de at de hadde hatt muligheten til å våkne dersom de ville? :p

Sitat
Ford CEO Mark Fields says the company has the expertise and ability to build a Tesla-style high performance, long-range electric vehicle.

Fields stopped short of saying Ford will do so, but did say, "It's consistent with our product philosophy."

Denne? http://www.usatoday.com/story/money/cars/2014/10/24/ford-tesla/17827533/
Vel og merke sier han ikke noe om hvor dyr en konkurerrende modell fra Ford ville vært. Å bygge en "ekte" elektrisk bil hvor man drar nytte av vektfordeling med batteri, og mer bagasjeplass er ikke rocket science men det er ikke gjort over natten heller. En annen ting mer tradisjonelle bilprodusenter kanskje ikke har skjønt rekkevidden av er at software i Tesla er ekte software, ikke en endelig versjon som lever med bilen. Å tenke kontinuerlig softwareutvikling for eksisterende biler er nok et felt de har liten erfaring og kompetanse på.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Ford kunne selvfølgelig produser en like bra bil som Tesla, de velger bare ikke å gjøre det.

De sover ei, de bare står og viler seg!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 24. oktober 2014, klokken 18:30
Sitat fra: Amoss på fredag 24. oktober 2014, klokken 18:15
... Ford ...

Denne? http://www.usatoday.com/story/money/cars/2014/10/24/ford-tesla/17827533/


Jepp, det var den jeg linket til ja.

Ja, de sa ikke mye her nei. Kan jo forsåvidt håpe de faktisk har ett eller annet i ermet, men...


Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 24. oktober 2014, klokken 19:23
De sover ei, de bare står og viler seg!

Får håpe de er ferdighvilt før det gror mose på dem da ;)
Model S 85D

Rio

Som påpekt utallige ganger: Nissan, VW, etc. velger å konkurrere i det segmentet hvor det selges flest biler. Man kan selvsagt mene mye om det, ev. være uenig ed dem, men det er et helt legitimt satsingsområde.

Det er intet galt med å satse der de gjør, og med biler som e-UP velger de å satse på "bil nr 2"-markedet, som også er helt OK. De vurderer det sannsynligvis dithen at det er enklere å selge en slik enn en erstatter for en stor BMW.

Videre, det som gjør Tesla spesiell er i mindre grad teknikken (det er ikke teknisk utfordrende å dytte inn flere og flere batterier), men særdeles disruptiv salg og marketing, gratis hurtigladere, og hvor nettbasert de er. Jeg tror den delen vil være vanskeligere for store bilfirma å kopiere enn det er å kopiere det tekniske.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA