Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

laumb

Denne tråden er skilt ut fra tråden som omhandler hengerfeste på model S
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5692.0.html
Venligst hold dere til emne, eller start et nytt hvis dere vil diskutere noe annet.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin



Skiene fester du på taket med sugekopp-skistativene, og ølkasser? Ser for meg 150 bokser pent stablet I frunk'n uten stress.

Da er det masse plass til bagger, mat og annet i bagasjen + 5 voksne med god plass i kupeen.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Øyvind.h

#1
Sitat fra: laumb på mandag 03. desember 2012, klokken 19:54
Skiene fester du på taket med sugekopp-skistativene, og ølkasser? Ser for meg 150 bokser pent stablet I frunk'n uten stress.

Da er det masse plass til bagger, mat og annet i bagasjen + 5 voksne med god plass i kupeen.
_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Du får skikkelig skistativ på versjonen med panorama glasstak slik at du ikke trenger noen sugekopp-løsning. Vi får se nå EU-modellen er klar og godkjent om det blir de samme vektgrensene som gjelder. Mener Passaten har rundt 600kg nyttelast, men tror aldri jeg har vært over 400kg med passasjerer, sjåfør og bagasje. Folk flest kan nok fint leve med Model S, selv om enkelte har lagt den for hat og lirer ut av seg den ene flåsete og infantile setningen etter den andre  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: laumb på mandag 03. desember 2012, klokken 19:54
Skiene fester du på taket med sugekopp-skistativene, og ølkasser? Ser for meg 150 bokser pent stablet I frunk'n uten stress.

Da er det masse plass til bagger, mat og annet i bagasjen + 5 voksne med god plass i kupeen.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

ut fra volum ja, men vekt? ski/turutstur+øl til 5 er vel 200kg så blir det ikke mange kg igjen til 5 personer. men poenget er kansje å laste opp med slanke damer under 1.70 høyde og ikke noe øl?
I-miev 2011
Asker

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. desember 2012, klokken 20:01
Sitat fra: laumb på mandag 03. desember 2012, klokken 19:54
Skiene fester du på taket med sugekopp-skistativene, og ølkasser? Ser for meg 150 bokser pent stablet I frunk'n uten stress.

Da er det masse plass til bagger, mat og annet i bagasjen + 5 voksne med god plass i kupeen.
_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Du får skikkelig skistativ på versjonen med panorama glasstak slik at du ikke trenger noen sugekopp-løsning. Vi får se nå EU-modellen er klar og godkjent om det blir de samme vektgrensene som gjelder. Mener Passaten har rundt 600kg nyttelast, men tror aldri jeg har vært over 400kg med passasjerer, sjåfør og bagasje. Folk flest kan nok fint leve med Model S, selv om enkelte har lagt den for hat og lirer ut av seg den ene flåsete og infantile setningen etter den andre  ;D

At panotaket har fester vet jeg, tenkte mest på de andre modellene (uten å skrive noe om det).

Prøver å unngå å mate trollene, men selv de kan fort bli stille ved rett stimuli. :)

foxy

Fanatikere kan kalle meg hva de vil, men tallet fra Havebigfun på 413 kg blir stående. Det er det fine med tall og matematikk...  ;D  :P
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på mandag 03. desember 2012, klokken 21:11
At panotaket har fester vet jeg, tenkte mest på de andre modellene (uten å skrive noe om det).
Prøver å unngå å mate trollene, men selv de kan fort bli stille ved rett stimuli. :)
Ok. Har du testet takstativ med sugekopp tidligere? Fungerer de greit? Ang trollet får man se på det som underholdning. At noen ikke har annet å gjøre enn å spre kvalm i et forum for en bil som man ikke vil ha er ganske utrolig  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Har testet det ved et par anledninger.
Det fungerer helt kanon! Ulempen er at, det vi brukte i hvertfall, ikke har plass til Snowboard. Men, disse er normalt såpass korte at man finner alltids en plass til dem (sammenlignet med lange ski).

Er jo kun optimalt med 2 par ski på et sånt stativ (igjen, hva som har utviklet seg de siste 4 årene vet jeg ikke), så er man flere blir det jo lettest med 2 stk - en på hver side av bilen.

Vet ikke hvordan det påvirker luftstrømninger, men det bråker vesentlig mindre enn en skiboks - om så på en annen måte at det ikke blir plagsomt.

Oreo

#7
Slike magnetholdere kommer ikke på min bil iallefall. Tenkte å kjøpe det til Leafen, men ble faktisk frårådet dette fra selgeren ved Torshov(!). Selv om det skulle være mer luftmotstand med skiboks eller vanlige skiholdere tror jeg dette ikke virker inn i så stor grad at det har noen praktisk betydning (for meg iallefall).

Når det gjelder antall kilo tror jeg ikke folk flest tenker noe særlig over dette i vanlige biler, og kan ikke tenke meg at dette skulle være noe stort problem i Model S. Den har jo tross alt et sett med kraftige Brembo bremser, som skulle bremse like godt som Porsche Panamera. Jeg har aldri blitt stoppet i noe vektkontroll. Så får heller regelryttere (som også liker å kjøre over fartsgrensen, selv om det ikke er lov) som mister nattesøvnen over at de kanskje kan være overlastet iht. vognkortet seile sin egen sjø.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb

Hvorfor skal dette aldri på din bil? Hva var grunnen?

En ting er sikkert, på en så flott og ny bil, så må taket være skikkelig rent, det samme med skifestet - slik at det ikke blir riper. Men er man bevisst på dette er det null problem.

Oreo

Sitat fra: laumb på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:43
Hvorfor skal dette aldri på din bil? Hva var grunnen?
P.g.a. potensielle riper ja. Har ikke erfaring med dem selv, men da jeg ble frarådet det fra en person som faktisk selger disse for å ha de på en ny bil, så ja da følger jeg det rådet. Sikkert ikke noe problem om lakken er ren osv. men det er den sjelden  :(
Jeg kommer uansett til å satse på skiholdere og dermed en god grunn til å bestille med panorama tak  ;)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:27
Slike magnetholdere kommer ikke på min bil iallefall. Tenkte å kjøpe det til Leafen, men ble faktisk frårådet dette fra selgeren ved Torshov(!). Selv om det skulle være mer luftmotstand med skiboks eller vanlige skiholdere tror jeg dette ikke virker inn i så stor grad at det har noen praktisk betydning (for meg iallefall).
På en 2004 modell Golf jeg hadde ble det stygge merker etter takstativets gummiputer, som lå hardt trykket mot taket. Jeg rengjorde både putene og taket før stativet ble montert, men opplevde allikevel at det ble stygge merker.

Veldig spent på hva skiboks gjør med rekkevidden! Jeg bruker skiboks ganske ofte ettersom både hund og barn/barnevogn er med på langturer. Boksen jeg har nå lager nesten ikke lyd i lovlige hastigheter, så det er bare rekkevidde jeg bekymrer meg for.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Når det gjelder skiboks og støy har jeg erfaring fra da jeg skiftet skiholderne til en type (Cavlix/Calix??) som ligger helt nede på rails'en og dermed ligger skiboksen nærmere taket. Da ble det merkbart mindre støy, og som en bonus ser det litt finere ut (om en gidder å bry seg). Jeg har en Skiguard  950 der skiholderne går gjennom (ikke under) boksen.
Uten å kunne ha noe dekning for dette, innbiller jeg meg at en unngår en del turbulens under skiboksen og kanskje vil minke motstanden om den ligger tett mot taket??  ::)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb

Kan legge til for Oreo her, at om man har en slik skiboks som ligger nesten helt nedtill taket, så skal det bare en liten gummilist i sprekken foran til, før plagsomme lyder er tilnærmet ikke til stede. Jeg anbefaler dette så mye at om man ikke gjør det - så kan man bare la skiboksen stå igjen hjemme.


Men, jeg foreslår at vi får flyttet en del av innleggene over i en egen tråd for Model S og takstativ, da denne handler om hengerfeste.

Epleskreller

Hvor får man kjøpt takstativ som passer til festene på S'en? Har tidligere hatt magnet, rail og de man fester i renna over døra.. Men disse til S så det ut til at man skulle skru fast?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Mener å ha lest at Tesla jobber med stativet sammen med Thule. Men det er kanskje ingen bråhast å få tak i stativet ettersom bilen ikke kommer før om et halvt år + :)?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA