Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av "brukt" tesla - hva må jeg passe på?

Startet av Jarv!s, lørdag 11. august 2018, klokken 21:56

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Jeg har nå hatt en bmw i3 en liten stund, og elbil livet er helt topp for min del!

Siden familien utvides, må jo også plassen utvides så da er det oppgradering av elbil.
Jeg vurderer å kjøpe brukt med meget lav km stand. Jeg står mellom S og X, dem har hver sine fordeler og ulemper. Vurderer brukt mest pga leveringstid.

Men det jeg har bemerket meg på finn er at det ligger flere modeller som er noen år gamle men er listet med 900km / 1500km / 1700km etc. Hvorfor er det slik? Hva kan årsaken være? Er det noe fare å evt gå til innkjøp av noen av dem, med tanke på bilen? Jeg vet nybil garantien vil være noe mindre.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99684443
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126060129
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109233184


Og helt til slutt. Hva må jeg være obs på? Jeg er ikke interessert i å angre meg i ettertid, så ønsker jo å gjøre det beste kjøpet. Viktig er jo at den har gratis lading inkludert. Vil dette kunne bli overført ved privat handel? Hva med evt bilforhandler som ikke er Tesla?

Takker på forhånd for svar!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Gordon Retriever

#1
Den siste er beviselig en bruktimport (og forøvrig en 2015-modell i følge SVV, men en 2016-modell i annonsen).  Det er ikke usannsynlig dette også gjelder de to andre.

Spørsmåle du bør stille:
*Hvilke garantibestemmelser som gjelder for bruktimporterte Tesla? (Dato for 1. gangs registrering i utlandet ser ikke ut til å være oppgitt i annonsene.)
*Har bilene stått lenge med batteriet på en veldig høy - eller lav - ladeprosent over lengre tid?
*Hvor mye sparer du sammenlignet med å kjøpe en norsksolgt bil?

Jarv!s

Takk for raskt svar!

Som sagt, jeg er her for jeg aner egentlig ikke hva jeg skal spørre om, ei hva jeg skal se etter!
Fikk god hjelp her bla. da jeg kjøpte bmw i3, og satser på knallhjelp igjen på dette forumet for kjøp av en S eller X.
X frister mest pga 7 seter, men den er jo noe dyrere.

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Gordon Retriever

Da synes jeg du skal starte med å forhøre deg hos selgerne om bakgrunnen til bilene, og om du synes det du får høre er tillitsvekkende.

Jeg tror garantien for Teslaer solgt i Europa er 4 år/80.000km.  Særlig for en bil fra 2015 kan du stå overfor en ganske kort garantitid.  Prøv også å forhøre deg hos andre som har kjøpt bruktimportert Tesla om hvor fornøyde de er med oppfølgingen ved evnt. garantireparasjoner.

Jarv!s

Hei.
Har sett en del på inventory bilene, og flere er etter min mening utrolig fine! Er vell kanskje en selvfølge når det er Tesla.. Men uansett.

Nå tenker jeg mer og mer på en model X, med 6 eller 7 seter. Ser det er en del 75D som er i en prisklasse jeg fint kan klare, men dem mangler jo "Premium", "Vinterpakke", "Lydpakke".
Eksempel: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE27JF112539?redirect=no

Mitt spørsmål er først, hvor lang reel rekkevidde vil jeg ha med en 75D på en model X?
Og vil jeg savne utstyr den mangler? Jeg vil så gjerne ikke angre, men samtidig er jeg ikke veldig interessert i å bruke millionen..

Også litt til slutt, leser en del dårlige opplevelser om service osv hos Tesla, noe som uroer meg da jeg er avhengig av bil med tanke barnehage osv.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 16. august 2018, klokken 22:40
Mitt spørsmål er først, hvor lang reel rekkevidde vil jeg ha med en 75D på en model X?
Og vil jeg savne utstyr den mangler? Jeg vil så gjerne ikke angre, men samtidig er jeg ikke veldig interessert i å bruke millionen..

Jeg har en X75D, rekkevidde er typisk 30-35 mil sommerstid, 40 mil ved pen landeveiskjøring. 25-30 mil vinterstid, noe under 25 mil ved ekstreme forhold.

Jeg kunne fint hatt en X uten premium. Setter pris på det store lydanlegget men kunne helt fint klart meg uten. Resten av innholdet har liten betydning for min del. Kona bruker riktignok rattvarmen innimellom, men etter at lydanlegg og vinterpakke ble bundlet inn i premium-pakken synes jeg det ble alt for dyrt for disse tingene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jarv!s

Takker for svar! :) Det høres ikke så alt for værst ut, i dag får jeg ca 200km med min bmw i3, og synes det er helt OK. Noen ganger savner jeg å kjøre 1200km uten å fylle/lade som jeg gjorde med min gamle diesel bil. Men stort sett svært fornøyd med El bil livet.

Jeg setter pris på om enda fler vil dele sine erfaringer. Jeg sitter virkelig på gjerdet nå, for å gå til innkjøp av en tesla.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA