Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon

Startet av kberge, onsdag 03. oktober 2012, klokken 16:17

« forrige - neste »

Barefornas

Den målstreken der har flyttet seg noen ganger nå...
Da jeg reserverte tok de sikte på levering ved årsskiftet 2013/2014. Det gjaldt selvsagt U.S.A men Europa skulle følge like etter.
Jeg håper, men har mine tvil på at det blir noen levering i år, desverre.

sigurdi

Sitat fra: Barefornas på fredag 15. mai 2015, klokken 20:05
Den målstreken der har flyttet seg noen ganger nå...
Da jeg reserverte tok de sikte på levering ved årsskiftet 2013/2014. Det gjaldt selvsagt U.S.A men Europa skulle følge like etter.
Jeg håper, men har mine tvil på at det blir noen levering i år, desverre.
Ser den at løpet har endret seg fra 1/2 maraton til hel, men det skjer jo også for noen. :-)

Er blitt bekreftet Q3, 3 ganger. (Q3 Q&A, Q4 Q&A og nå i Q1) og forsinkelsen fra Q3 til September er jeg litt usikker om jeg kalller en ekstra forsinkelse, er jo vi som har håpet på produksjons start i starten av Q3 og utlevering i slutten.

Men for å nå produksjons målene sine for 2015, må faktisk Tesla produsere endel X biler, skal mye til at ordrebøkene på Model S skal holde seg veldig bra etter at konfigurator for X er lansert. :-)

De har nå klart å opprettholde ordrene ved å lansere D biler og så 70D til en svært god pris, sammenlignet med de andre modellene.

Robotene er bekreftet å blitt flyttet fra utenfor fabrikken til inni, så utvidingen av fabrikken er godt på vei for å kunne produsere X.

RC biler er bekreftet produsert i noen hundre eksemplarer og Elon bekreftet å ha kjørt en selv.
Hadde det vært større problemer med denne test runnen av produksjons linjen hadde vi nok sette en utsettelse i Q1 sharholder letter og ikke bare en utlevering i September. :-)

Signatur blir nok levert i både Europa og USA, produksjons biler blir det nok også levert en god del men tror ikke så mange finner veien over "fjorden". 
Men dette kommer helt an på hvordan de produserer bilene, kjøres en stor batch til Europa kan alt som ble reservert før det kom 2016 i reservasjons informasjonen, produseres iløpet av de første ukene i September og klare utleveirng i Desember.
Produksjons takten på X, skal være oppe i rundt 1000 biler i uka før årskiftet.
Kan jo være lurt å vente til Juli, slik at en får sett priser, utstyr osv før en bestemmer seg for å finne noe annet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Barefornas

Litt av det du skriver er kilden til noe av bekymringen med tanke på utsettelse.
Etter lansering av "the D" ble ordrebøkene igjen overfylte. Jeg er redd for at lansering drøyer til det er ledig produksjonskapasitet og "backlog" ordrene begynner å avta. Satser på raskt dalende interesse for "D" så det blir ledig kapasitet til å produsere X.

kjellsve

Det viktigste for meg var 4wd, så da det ble tilgjengelig på Model S, så bestilte jeg den. Jeg har en tidlig bestilling på Europeisk X som antakelig vil være mulig å overta. send melding hvis interessert i å få en av de første i Europa.
TMS85D

sigurdi

#424
Sitat fra: Barefornas på fredag 15. mai 2015, klokken 21:57
Litt av det du skriver er kilden til noe av bekymringen med tanke på utsettelse.
Etter lansering av "the D" ble ordrebøkene igjen overfylte. Jeg er redd for at lansering drøyer til det er ledig produksjonskapasitet og "backlog" ordrene begynner å avta. Satser på raskt dalende interesse for "D" så det blir ledig kapasitet til å produsere X.

Så store ordre reserve har de nok ikke på D bilene.
Produksjons kapasiteten bikker 2000 biler i uka når alle robotene er ferdig montert og i drift. :-)
Ordre reservern var størtst på X i overgangen 2014/2015 og tror ikke det er kommet så mye model S.
Er nok heller en kamp om å holde ordrene oppe til X blir ferdig godkjent.
Har kjørt endel model S, og sett tatt på X prototypen, er nok mange som får lyst å bytte bil når de ser X.

Men samtidig er det mange som liker biltyppen som S er bedre en SUV/CUV, jeg liker å sette meg rett inn i bilen og ikke ned, liker god plass, oversikt osv.
Så model S har aldri vært aktuell verken med RWD eller AWD.

Sitat fra: kjellsve på fredag 15. mai 2015, klokken 22:02
Det viktigste for meg var 4wd, så da det ble tilgjengelig på Model S, så bestilte jeg den. Jeg har en tidlig bestilling på Europeisk X som antakelig vil være mulig å overta. send melding hvis interessert i å få en av de første i Europa.
Signature eller produksjon?
Horten
Model X90D (18.03.17)

Blip

Sitat fra: sigurdi på lørdag 16. mai 2015, klokken 00:25

Sitat fra: kjellsve på fredag 15. mai 2015, klokken 22:02
Det viktigste for meg var 4wd, så da det ble tilgjengelig på Model S, så bestilte jeg den. Jeg har en tidlig bestilling på Europeisk X som antakelig vil være mulig å overta. send melding hvis interessert i å få en av de første i Europa.
Signature eller produksjon?
Signaturen hans sier TMX #972, noe som betyr non-sig.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

sigurdi

Sitat fra: Blip på mandag 18. mai 2015, klokken 22:12
Sitat fra: sigurdi på lørdag 16. mai 2015, klokken 00:25

Sitat fra: kjellsve på fredag 15. mai 2015, klokken 22:02
Det viktigste for meg var 4wd, så da det ble tilgjengelig på Model S, så bestilte jeg den. Jeg har en tidlig bestilling på Europeisk X som antakelig vil være mulig å overta. send melding hvis interessert i å få en av de første i Europa.
Signature eller produksjon?
Signaturen hans sier TMX #972, noe som betyr non-sig.

Ups, øynene en først blir blind på sies det. :-)

Definisojon på en av de første i Europa. :-) Er bare 500 Signatur og ca 700-800 andre i Europa og rundt 8000 amerikanere forran i køen. :-)
Jeg håper å være i første batch til Europa og har troa på at jeg får bil i 2015. 
Horten
Model X90D (18.03.17)

samotholt

Njau, jeg har Sig. #592... (ikke sikkert det blir mer enn 500, men det kan jo bli rundt 600)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

sigurdi

Må legge den inn på TMC da er en Tally der.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7535-Model-X-Tally
Siste oppdatering er 588 registrert 10.November 14.

Har vært endel kanseleringer av signaur i Europa, så de har åpnet opp slik at total antallet skal bli ca 500 på denne siden av fjorden.
Med ditt nummer er på 592 tyder det på en kanselerings rate på ca 1/6.
Denne er normalt større på signature, pga mange finner ut at pengene kan brukes til noe annet og endel har gått for Model S D versjon.
Blir det gjort likt som på Model S, finnes det venteliste så er det kanseleringer etter konfiguratoren er oppe får de på ventelisten mulighet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

chimay1969

Reservert Model X 25. mai 2015 - #3713. Vil den kunne bli levert før ferien neste år? Hva tror dere på forumet?

0dB

Gratulerer og velkommen i "gjengen"
Jeg er fortsatt optimist mhp leveransetid og volum til Europa, og tipper du har ny bil i Mars 2016 :D
Let the games wait begin  ;)
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

chimay1969

Hm, kanskje passe til Påsken neste år da :)

sigurdi

Dersom Tesla kommer opp i volumet de ønsker iløpet av 4 kvartal som er 1000 model X i uka, tror jeg det er stor håp å få bilen i mars 2016. 

Er etterslep på noe over 20 000 model X world wide, er det under 2 kvaral, før de har produsert det volumet.
Så dette forutsetter full produksjon oppnås i 4 kvartal, noe som en kan både argumentere for og imot.

Med normal produksjon der export biler blir prioritert i starten av et kvart og utlevering i slutten av samme kvartal, tror jeg mye av produksjons bilene for Europa blir levert ut i Mars 2015.
(Produsert siste uken av 2015 og de første av 2015, med endel kanselleringer kan nok det faktiske kø nummeret ditt chimay1969, være nærmere 3000 en 4000)
Vktig at Tesla slår tallene for mars 2013 og 2014. :-)

Men samtidig er det endringer i støtte og ikke støtte i ulike stater i USA, så prioriteringer av USA biler kan faktisk slå begge veier.
Kan bli mange som utsetter levering til 2016 for å få utnyttet støtte, mens andre stater prøver de nok å produsere til dersom støtten skulle forsvinne 01.01.16

Men mål 1 er å få mulighet å konfigurerer bilen i Juli. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

chimay1969

Bra argumentasjon Sigurdi. For min egen del vil jeg bare få med meg insentivene før de blir borte. Levering en eller annen gang i 2016 er ok for meg om det så blir langt ut i q3 eller q4  ;D

Earlian

I am out for good.  :D

Thx for your Support, but I'll gett a S70D this Summer.

If you want to go on with the Europe Reservation Statistics an the Graph, everybody feel free to use it.

I will add the excel file here.

Have fun while Waiting for the X, it will be a great car.

Greetings Earl


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA