Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Har Continental. Men jeg er overbevist om at forskjellen her er veiene det kjøres på. Jeg kjører på _temmelig_ dårlige veier til daglig lokalt. Men f.eks. på det meste av E39 mellom Møre og Trondheim eller E6 i sør-norge merker jeg ingenting.

Helt klart.

Selv om det er store forskjeller på ulike dekk når det kommer til hvor mye de sporer er forskjellene i hvor sporete/sliten vei vi kjører på langt mer signifikant.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på tirsdag 29. april 2014, klokken 23:50
Selv om det er store forskjeller på ulike dekk når det kommer til hvor mye de sporer er forskjellene i hvor sporete/sliten vei vi kjører på langt mer signifikant.

Det er mulig, men jeg kjører også på ganske så varierte veistrekninger til tider. Det er ikke alle veier i indre Østfold, Hedmark eller Oppland som har premiumkvalitet for å si det slik ;) På enkelte deler av E6 må man også kjøre utenom hjulsporene for ikke å vannplane i 80 når det regner...

Har alikevel aldri merket noen form for sporing med Michelin-dekkene. Ikke merket jeg noen stor økning i støy når jeg byttet fra R2 vinterdekk heller. Er mao. ganske så fornøyd med de dekkene :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Vel, det skulle tilsi at det blir å prøve disse for min del også. De slites grusomt fort. Nå kjører jeg riktignok mye over gjennomsnittet, men de Conti-dekkene tegner jo striper på asfalten selv med en moderat aks. Forbikjøring fra 60-70 på tørr asfalt og litt bruk av pedalen = striper i bakspeilet. Er Michelin-dekkene slik også?

SR

Jeg kjører også Michelin med samme dimensjon som jkirkebo og merker ingenting til sporing. Jeg kjører også stort sett de samme strekningene (med over tid samme veislitasje) som jeg har kjørt tidligere, med blant annet Bridgestone, Vredesten og Conti.  Alle disse andre dekkene har i varierende grad hatt sporingsproblematikk. Noe som altså TMS med Michelin 21".  Dekkstøyen derimot.........
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

GOS


Da har jeg kjørt min nye Tesla Model S85 levert 25.06 ca 2700 km og er på mange områder bra fornøyd med "premium-nivået" på en del områder. Når jeg bestilte denne så var jeg skeptisk med tanke på det jeg hadde hørt om støy. Har de siste 13 årene hatt 5 nye Audier, hvorav 3 stykk A6 (2001, 2007, 2009), en A4(2009) og en A1 (2011). A4'en og A1'en har jeg fremdeles og har nå gjort direkte sammenligning av støyen i disse kontra S85'en.

(A6 har jeg ikke lenger, men den støyet mindre enn A4'en det er helt klart. Det jeg husker var at det var vesentlig høyere støy på A6'ene med dens 245*40*18 sports dekk (Michelin Pilot Sport og Pirelli P Zero) enn Conti vinterdekkene, spesielt på litt grov asvalt.)

Men det er A4 som nå er sammenligningsgrunnlaget, så mitt mål var at om den er på mål med den, så er jeg fornøyd. Og prøvekjøringen indikerte det.

Jeg har gjort direkte støy-sammenlinger på samme veistrekk med samme værforhold og temperature ved bruk av same App på mobilen. A4 har Nokian Hakka Z 225*50*17 dekk, A1 har standard Continental dekk 195*noe*14", mens S85 har standard 19" Goodyear eagle dekkene samt standard fjærer og pano.

Hastighet      A1 / A4 / TS (db)
10                50 / 46 / 24
40                56 / 54 /48
50 i tunnel    64 / 59 / 56
70 motorvei       /     / 55
80 motorvei  63 / 57/ 56
90 motorvei  64 / 58/ 58
100 motorvei 65/ 60 / 59
110 motorvei  66 / 62 / 60
120 motorvei     /       / 61
I 100 på motovei gjennom Byhuagtunnelen i Stavanger så øker støyen henholdsvis 3/3/3.5 db. Altså så gir ikke panotaket så mye mer støy i tunnel som jeg fikk inntrykk av tidligere på dette foraet. (Muligens det er mye verre vinterstid med piggdekk for dem som har det)

Målingene er gjort på typisk halvgrov asvalt i Stavanger.

Målingene bekreftet min følelse, så jeg er godt fornøyd med støynivået.Den er ihverftall bedre enn 2009 modell A4.
(Men det er andre ting som alt har løsnet som ikke er av noe premium-kvalitet)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

K

Interessante tall, takk for at du delte de. Teslaen kom altså best ut i alle hastigheter. Jeg har prøvd å måle støynivå selv, men fant ut at jeg ikke har godt nok måleutstyr.

Når det gjelder premium eller ikke, så var det deilig å nyte interiøret i den gamle 2007 BMW 5-serien med komfortseter inkl. aktiv kjøling i sommer. Da jeg satte meg i Tesla'en var det en litt rar "oj da, hva er nå dette for noe"-følelse i førersetet. Men, heldigvis er designet, ytelsene, driftskostnadene og nybilfølelsen fremdeles BMW'en overlegen. Med bedre seter, head-up display og aktiv cruise vil Tesla Model S kunne bli en (enda mer) fantastisk bil.

(BMW'en sitter bedre i svingene dog, til tross for eldre og dårligere dekk og 17-tommers felger. Vekten til Tesla Model S gjør den nok vanskelig å få på BMW-nivå i kjøredynamikk i svingene. Høyst subjektivt fra min side, altså. )

iCar

Folk som savner HUD på Tesla:
Sjekk denne løsningen fra navdy:)

www.navdy.com

Batteritralla

Hehe

Kommer vel til å virke omtrent like bra som andre stemme styrte apparater jeg har vært borti :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

ToWalkOrDrive


Flaks du ikke ble stoppet av onkel politi i Byhaugtunnelen (70-sone) da du testet i 100....6500 i bot + 3 prikker kunne det blitt  ;)
Da jeg prøvekjørte Tesla var det en P85 med luftfjører og 21". Tenkte hele tiden at det bråkte som et uvær og var skikkelig skuffet. Bestilte 19" (Continental) og standardfjører (pga pris på luftfjører). Støynivået på disse var en kjempestor positiv overraskelse. Nå var det helt greit. 21" og luft føles utrolig lettkjørt/svinger lett, og føles lett i svinger. Med den jeg kjøpte så lener bilen seg en del ut i svingene, men vet ikke om det er meste fjørene eller dekkene som gjør det, men sikkert mest fjørene...? Uansett, ville ikke skiftet til 21" hjul med den støyen...

Sitat fra: GOS på mandag 04. august 2014, klokken 09:32

Da har jeg kjørt min nye Tesla Model S85 levert 25.06 ca 2700 km og er på mange områder bra fornøyd med "premium-nivået" på en del områder. Når jeg bestilte denne så var jeg skeptisk med tanke på det jeg hadde hørt om støy. Har de siste 13 årene hatt 5 nye Audier, hvorav 3 stykk A6 (2001, 2007, 2009), en A4(2009) og en A1 (2011). A4'en og A1'en har jeg fremdeles og har nå gjort direkte sammenligning av støyen i disse kontra S85'en.

(A6 har jeg ikke lenger, men den støyet mindre enn A4'en det er helt klart. Det jeg husker var at det var vesentlig høyere støy på A6'ene med dens 245*40*18 sports dekk (Michelin Pilot Sport og Pirelli P Zero) enn Conti vinterdekkene, spesielt på litt grov asvalt.)

Men det er A4 som nå er sammenligningsgrunnlaget, så mitt mål var at om den er på mål med den, så er jeg fornøyd. Og prøvekjøringen indikerte det.

Jeg har gjort direkte støy-sammenlinger på samme veistrekk med samme værforhold og temperature ved bruk av same App på mobilen. A4 har Nokian Hakka Z 225*50*17 dekk, A1 har standard Continental dekk 195*noe*14", mens S85 har standard 19" Goodyear eagle dekkene samt standard fjærer og pano.

Hastighet      A1 / A4 / TS (db)
10                50 / 46 / 24
40                56 / 54 /48
50 i tunnel    64 / 59 / 56
70 motorvei       /     / 55
80 motorvei  63 / 57/ 56
90 motorvei  64 / 58/ 58
100 motorvei 65/ 60 / 59
110 motorvei  66 / 62 / 60
120 motorvei     /       / 61
I 100 på motovei gjennom Byhuagtunnelen i Stavanger så øker støyen henholdsvis 3/3/3.5 db. Altså så gir ikke panotaket så mye mer støy i tunnel som jeg fikk inntrykk av tidligere på dette foraet. (Muligens det er mye verre vinterstid med piggdekk for dem som har det)

Målingene er gjort på typisk halvgrov asvalt i Stavanger.

Målingene bekreftet min følelse, så jeg er godt fornøyd med støynivået.Den er ihverftall bedre enn 2009 modell A4.
(Men det er andre ting som alt har løsnet som ikke er av noe premium-kvalitet)
Tesla Model Y                         2021-

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: BMW850 på søndag 10. august 2014, klokken 16:30
Har 21" og fullstendig fornøyd med støynivået :)

Jeg burde gjerne nevnt at det var i mars på sommerdekk vi prøvde 21"-bilen på Forus. Så temperaturen var lav, som vel gjør dekkene litt hardere / støyende...kanskje...
Tesla Model Y                         2021-

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Kan bekrefte det. Og dekktype betyr enda mer. Michelin er svært mye stillere enn Continental. Og sporer mindre. Og er mangedobbelt så slitesterkt. Og har mye bedre grep.

= Aldri mer Continental :)

Twowheels

Har en Mitsubishi Outlander Hybrid. "Type Instyle +"  "Toppmodell" Tusen funksjoner etc...

Har også en "Budget Tesla 85" med stoff interiør, ikke tech, stålfjærer men med premium sound og matt abbacih tre.

Hvis Outlanderen er mellomklasse synes jeg Tesla'n min er Premium :) Ser uendelig mye mer eksklusivt ut i interiøret. Helt annen klasse.  Ikke flere knapper og funksjoner men mye mer stil.

Kan jo være Outlanderen er underklasse, i så fall tar jeg jo helt feil
_________

Twowheels

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 21. august 2014, klokken 04:32
Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Det er vertfall STOR forskjell på min P85+ og S60'en som jeg har fått låne av Tesla mens min er til reparasjon.
Jeg mener absolutt ikke å være blærete, men jeg har faktisk litt følelsen at jeg nå kjører rundt i en "skarve S60".

kan du utdype litt hvordan du opplever forskjellen på disse to ?
_________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA