Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på onsdag 16. april 2014, klokken 10:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:36At folk uten model s sliter voldsomt med betjeningen er ganske morsomt :)

Ja, kjempefestlig...  ::)

Det er faktisk ikke bare TMS som har en skjerm man kan leke med selv om du muligens tror det.

Jeg er forøvrig helt enig i at de fleste normalt utstyrte mennesker med enkelhet klarer å betjene en slik skjerm.

Problemet er å gjøre dette samtidig med at man har nok oppmerksomet på det som skjer foran bilen. Jeg føler meg ukomfortabel når jeg betjener Leaf'en sin skjerm under fart og merker jeg må gjøre flere forsøk noen ganger rett og slett fordi jeg ikke tør/vil se lenge nok på skjermen til at jeg får betjent den skikkelig. Ja, skjermen på TMS er større, men de samme prinsippene gjelder.

Jeg vet jeg sitter på et potensielt drapsvåpen og vet også godt hva et øyeblikks uoppmerksomhet kan føre til. Derfor gjør jeg alt for å holde øynene på veien mest mulig. Om du lar deg underholde av en slik innstilling så vær så god  :)
Leaf har en knøttliten trykkfølsom (resistiv) skjerm med små knapper. Model s har en stor berøringsfølsom (kapasitiv) skjerm med store knapper. Forskjellen er enorm. Jeg har kjørt Leaf mye, og hadde også resistiv skjerm i Passaten.

Som sagt - for meg fungerer det ypperlig i Model S. At folk som ikke eier Model s synes den er vanskelig å betjene er festlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: BMW850 på onsdag 16. april 2014, klokken 01:00
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:21
Veit ikke hva slags isolering dere har men jeg synes ikke hjulstøynivåen på bilen er plagsom ... Synes bilen er ganske stille .. Jeg har bare kjørt BMW, Audi og Mercedes tidligere bare nyerebiler , har aldri eiet en bil som jeg har kjøpt ny i mer enn 2-4 år .. Er ganske kresen på støy men plages altså ikke av dette.... Men interferens fra mobiltelefon i musikkanlegget DET plages jeg av !

Min bil ble utlevert i slutten av mars og er produsert i feb 2014.

Jeg har luftfjæring og  21" orginal dekk på bilen..

Fikk du Continental eller Michelindekk på bilen?

Michelin hvis jeg husker korrekt
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:32
Klarer allikevel ikke å komme på en eneste bil med mer hjulstøy på Grus enn Tesla, og jeg har vel kjørt det meste bortsett fra 2CV og Trabant..

De sistnevnte må nesten være verre???
2CV og Trabi har mindre hjulstøyproblem enn de fleste.
Derimot har de problem med tyggegummi i veibanen. Da blir det bråstopp!

Og ofte problem med å komme raskt nok opp i fart fra stillestående. Parkeringsbot!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Teslanewbie

#423
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 16. april 2014, klokken 21:43
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:32
Klarer allikevel ikke å komme på en eneste bil med mer hjulstøy på Grus enn Tesla, og jeg har vel kjørt det meste bortsett fra 2CV og Trabant..

De sistnevnte må nesten være verre???
2CV og Trabi har mindre hjulstøyproblem enn de fleste.
Derimot har de problem med tyggegummi i veibanen. Da blir det bråstopp!

Og ofte problem med å komme raskt nok opp i fart fra stillestående. Parkeringsbot!

Trabant med 4 taktsmotor fra vw polo var svært rask... For rask for bilens konstruksjon i utgangspunkt .

Anbefaller ellers at dere ser på trabantens kvalitetskontroll


Se fra 03:30s


http://youtu.be/BqAs3KOwzLs
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:22
Enkelte må ha fått skikkelige mandagsbiler. Med r2 har min vært nesten på høyde med nye 5-serie. Med goodyear, litt dårligere. Grus er lite relevant da jeg kjører 99,99% på asfalt.

Der har du nok grunnen til mye av de forskjellige meningene. Mange tenker kun asfalt og bryr seg ikke om grus, mens andre kjører ofterer på grus og legger det som kriterie. Sannheten er vel at med gode dekk så er ikke Model S plagsomt støyende på asfalt, bedre enn f.eks en Passat, men med mye løs grus som slår mot skjermene så støyer det noe vakent, værre en de fleste nyere biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cyber

Back to topic...

Tesla Model S markedsføres da ikke som premium i Norge - noe denne og andre tråder tyder på er en riktig beslutning fra Tesla.
Oppstartsproblemer for en ellers imponerende ny bilprodusent er et forbigående fenomen - Tesla har nok løsninger på det meste om kort tid. :D

Begrepet premium er basert på det tyske " Premiumhersteller " som ble definert av Mercedes, BMW, Porsche og, etter hvert, Audi - dvs fabrikkene som kan tilby representasjons- og luksusbiler i sitt modellprogram.
Et noe utdatert begrep.

Øyvind.h

Godt poeng. Tesla representerer noe helt nytt, og bør ikke sammenlignes med trauste og utdaterte biler som eks 5-serie og E-Klasse. De et jo rett og slett blitt helt uinteressante etter at Tesla definerte fremtidens bil.
Derfor trenger ikke Tesla drive med markedsføring og annonsering slik de gamle sliterne må, for bilen selger seg selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 16. april 2014, klokken 18:14
Sitat fra: BMW850 på onsdag 16. april 2014, klokken 01:00
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:21
Veit ikke hva slags isolering dere har men jeg synes ikke hjulstøynivåen på bilen er plagsom ... Synes bilen er ganske stille .. Jeg har bare kjørt BMW, Audi og Mercedes tidligere bare nyerebiler , har aldri eiet en bil som jeg har kjøpt ny i mer enn 2-4 år .. Er ganske kresen på støy men plages altså ikke av dette.... Men interferens fra mobiltelefon i musikkanlegget DET plages jeg av !

Min bil ble utlevert i slutten av mars og er produsert i feb 2014.

Jeg har luftfjæring og  21" orginal dekk på bilen..

Fikk du Continental eller Michelindekk på bilen?

Michelin hvis jeg husker korrekt

Jeg har bil produsert i Feb 2014 jeg også, og med luftfjæring og 21" felger.

Men jeg har Continental dekk   :-\

I påsken har jeg kjørt mye Tesla, i dag har jeg kjørt min gamle 2001 modell BMW 540 Touring på jobb.

Mye fremstår som gammeldags i denne etter hvert, men hjulstøy - ja faktisk støy generellt er i en helt annen klasse enn i Tesla`en på grov asfalt i 80-90 Km/t.

Jeg har rettet en formell henvendelse til Tesla ang saken, og det faktum at jeg ikke har fått de dekkene bilen skulle leveres med, eller iht instruksjons manual.

Alle som har prøvekjørt bilen min har for øvrig bemerket hvor mye hjulstøy det er i den.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 22. april 2014, klokken 08:15
I påsken har jeg kjørt mye Tesla, i dag har jeg kjørt min gamle 2001 modell BMW 540 Touring på jobb.

Mye fremstår som gammeldags i denne etter hvert, men hjulstøy - ja faktisk støy generellt er i en helt annen klasse enn i Tesla`en på grov asfalt i 80-90 Km/t.
E39 er en god og komfortabel bil :) Kjører du med 21" felger og samme dekkdimensjon i din 540 som du gjør med Model S?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. april 2014, klokken 08:22
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 22. april 2014, klokken 08:15
I påsken har jeg kjørt mye Tesla, i dag har jeg kjørt min gamle 2001 modell BMW 540 Touring på jobb.

Mye fremstår som gammeldags i denne etter hvert, men hjulstøy - ja faktisk støy generellt er i en helt annen klasse enn i Tesla`en på grov asfalt i 80-90 Km/t.
E39 er en god og komfortabel bil :) Kjører du med 21" felger og samme dekkdimensjon i din 540 som du gjør med Model S?

Nei, på 540`en kjører jeg det som var std oppgraderingen på disse i 2001. BBS felger med 235/45-17.

Tror det ville blitt vanskelig å få på 21" felger med 245/35 dekk gitt  :D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

gss

Jeg kjører -98 e38 med 285/30-20, og det oppleves som mye mindre støy enn Tesla jeg har prøvekjørt med 19" (har ikke kjøpt enda...). Husker jeg kjørte opp til rundt 50 km/t og reagerte på hvor stille den gikk. For så å reagere helt motsatt når farten økte. Nå skal det sies at e38 støyer merkbart mindre enn min e39 (540) også, og mindre enn mange helt nye biler. Men jeg er nok blitt mer "var" på støy enn jeg trodde.

Batteritralla

Sitat fra: gss på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:12
Jeg kjører -98 e38 med 285/30-20, og det oppleves som mye mindre støy enn Tesla jeg har prøvekjørt med 19" (har ikke kjøpt enda...). Husker jeg kjørte opp til rundt 50 km/t og reagerte på hvor stille den gikk. For så å reagere helt motsatt når farten økte. Nå skal det sies at e38 støyer merkbart mindre enn min e39 (540) også, og mindre enn mange helt nye biler. Men jeg er nok blitt mer "var" på støy enn jeg trodde.

Du har rett, det blir nok litt feil å sammenligne Model S med tyske premium biler  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 22. april 2014, klokken 17:32
Sitat fra: gss på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:12
Jeg kjører -98 e38 med 285/30-20, og det oppleves som mye mindre støy enn Tesla jeg har prøvekjørt med 19" (har ikke kjøpt enda...). Husker jeg kjørte opp til rundt 50 km/t og reagerte på hvor stille den gikk. For så å reagere helt motsatt når farten økte. Nå skal det sies at e38 støyer merkbart mindre enn min e39 (540) også, og mindre enn mange helt nye biler. Men jeg er nok blitt mer "var" på støy enn jeg trodde.

Du har rett, det blir nok litt feil å sammenligne Model S med tyske premium biler  ;)
Ja tyske premium-biler blir som et gufs fra fortiden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BMW850

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. april 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 22. april 2014, klokken 17:32
Sitat fra: gss på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:12
Jeg kjører -98 e38 med 285/30-20, og det oppleves som mye mindre støy enn Tesla jeg har prøvekjørt med 19" (har ikke kjøpt enda...). Husker jeg kjørte opp til rundt 50 km/t og reagerte på hvor stille den gikk. For så å reagere helt motsatt når farten økte. Nå skal det sies at e38 støyer merkbart mindre enn min e39 (540) også, og mindre enn mange helt nye biler. Men jeg er nok blitt mer "var" på støy enn jeg trodde.


Du har rett, det blir nok litt feil å sammenligne Model S med tyske premium biler  ;)
Ja tyske premium-biler blir som et gufs fra fortiden :)

+1
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Hehe, snakket med en kjenning i dag som hadde kjøpt seg en diesel 3-serie stasjonsvogn med takgrind. Han mente at det var et utslag av 40-årskrisa...regner med at den krisa går fort over  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA