Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 22:53
det jeg mener er at jeg prøvekjørte en sammenlignbar bil ref bl.a. vekt og med luftfjæring med 19" og synes det var hard relativ sett. gikk for 18" sommer og 16" vinter pga komfort. Særlig vinterdekk på 19" er ikke akseptabel.

Men bare å si 19" sier jo ingenting om dekkhøyden. Dekkdimensjonen kan jo ha vært 225/35-19 for eksempel, noe som vil gi mye lavere komfort enn 245/35-21 som faktisk er en relativt konservativ dimensjon mhp. dekksidehøyde.

Man må regne ut dekksidehøyden for å kunne sammenligne. 19" på en Model S er f.eks ballongdekk sammenlignet med 17" på en Nissan Micra. Model S har over 7cm større dekk i diameter enn Leaf. Det er ganske mye og nesten 3 tommer på felgstørrelsen. Altså: 19" på S er lik 16" på Leaf. Leafen går helt fint på 16" felger den.

16" på Model S (om det hadde gått) i 225-bredde ville gitt en profil på hele 65. Det er SUV-størrelse dekk og kun et lite hakk under den gamle, gode 70-profilen som ingen har brukt på mange år.

Så om du husker biltypen eller dimensjonen du prøvde kan vi ta en titt på det igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#16
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 23:01
Sitat fra: jkirkebo link=topic=5709.msg58741#msg58741Forklar gjerne hvorfor du vil ha denne "webastoen" på ekstrautstyrslista.

pga at jeg bruker den nå og har brukt den en stund og synes særlig i forbindelse med el-bil at det er nyttig,  siden man slipper å måtte regne med redusert batterikapasitet pga oppvarming.

Redusert batterikapasitet får du kun om du varmer opp når bilen ikke er tilkoblet. I såfall vil en halvtimes oppvarming muligens stjele 1-2% av batterikapasiteten til 85kWh-utgaven. Det er sjelden et problem med 500km rekkevidde.

Forøvrig er webasto dyrt, og tilsvarende sum brukt på mer batterikapasitet ville gitt nok til 1-2 timers oppvarming på strøm isteden. Så da hadde det nok vært bedre å brukt de pengene på en 4kWh ekstrabatteri til oppvarming.

Eller tenker du under drift ? Igjen, 1,5kW til oppvarming betyr 8,25kWh i løpet av 5,5 timer (typisk maks kjøretid) eller altså 10% lavere batterikapasitet. Igjen sjelden et problem med såpass god kapasitet ?

Webasto har jeg på Touranen og det er noe skikkelig dritt deluxe. Stinker ned hele gårdsplassen når den går, stadige problemer, tapper 12V batteriet osv. Angrer på at jeg ikke bestilte Defa-pakke isteden til den bilen. Når jeg starter webastoen i -25 på hytta må jeg sette bilen på lader samtidig for å få startet den etterhvert...

Jeg tviler sterkt på at såpass mange ønsker Webasto at det kan være noen som helst interesse fra Tesla om å tilby dette. Dessuten går det mot filosofien om nullutslipp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 23:08
ref "webasto" er det også mulig uten å være tilknyttet strømnettet? (link?)
ref automatiske blendbare  speil - side speil ja men også den inne ? - fant ikke noe info om det på nettet
ref Memory funksjon - fant ikke noe spes info om det heller - hvor er memory funksjonen beskrevet? - nøkkelbasert?

Ja, du kan starte oppvarming fra f.eks iPhone-app, akkurat som for Leaf. Gjelder også kjøling.
Memory-funksjonen følger med skinnsetene, er nok basert på hvilken nøkkel som brukes.
Aut. avblendbare sidespeil er en del av tech-pakka, innespeilet er standard.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#18
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 23:21
kjenner ingen som har prøvd nyeste ACC som synes det er tull..

er det ingen andre biler på veien er det jo greit da slipper man å skru det på - er det trafikk (mest sannsynlig) er det i lange perioder ikke mulig  å kjøre forbi uten fare for egen eller andres sikkerhet - og har man klart å kjøre forbi så treffer man etter kort tid på en ny tulling som ligger i 78 i 80 sone.

...da slår man på acc og leser avisen og drikker kaffe. - utrolig hvilken effekt ACC har på sinnstilstanden - manjana manjana ;D

På meg hadde det hatt en stressende effekt, om jeg skulle lagt nær bilen foran (< 3s) og latt bilen styre det.

Dessuten kan jeg nesten ikke tenke meg hvilke veier jeg evt. kjører på med 70/80 grense og mye trafikk. Er det mye trafikk ligger jeg på E6 med 4 felt, evt. i 60-sone med en drøss av rundkjøringer. Er jeg på landevei er det lite trafikk og gode forbikjøringsmuligheter, spesielt for en kjapp bil.

Mulig det føles annerledes for de som kjører bil i rushtiden. Det gjør jeg så godt som aldri. Kjører heller aldri på hytta på fredags ettermiddag eller hjem på søndags ettermiddag.

ACC faller vel litt i samme kategori som regnsensor for meg. Ja, det virker noenlunde men nei, jeg skulle ønske jeg ikke hadde det og kunne styre intervallet selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 23. juli 2012, klokken 01:07
Sitat fra: hens på mandag 23. juli 2012, klokken 00:38
Så det er bare tullinger som holder seg innenfor fartsgrensene?
Min definisjon av tulling er ganske annerledes, uten å gå nærmere inn på det.

78 på speedometer betyr at den faktiske hastigheten er ca 70 - ja tulling i min verden.

Du skrev da vitterlig at han lå i 78, ikke i 70. Vi kan vel ikke forventes at du regnet med 10% feilvisning på toppen av dette. Skriver jeg at jeg kjører i 100 med Leafen, så mener jeg 100 og ikke 92 som er det den ligger i om jeg har 100 på speedometeret. I 100 viser speedometeret 108.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder cruise control, så syns ikke jeg det er en viktig funksjon. Uansett om den er automatisk eller vanlig manuell.

Jeg har prøvd å kjøre lengre avstander med cruisecontrol, og jeg må inrømme jeg syns det er mer slitsomt enn å bare kjøre selv. Jeg er så lei av det at om jeg har muligheten mellom rute A der jeg ligger i 100 km/t 20 meter bak en annen bil, med fotobokser overalt, eller rute B, der jeg kjører i 85 km/t uten andre biler i nærheten, så velger jeg rute B.

F.eks, så kjører jeg fra Oslo til Kristiandsand via Seljord, ikke på E18. Det er lengre, og tar lengre tid, men da kan jeg ihvertfall kjøre selv, i stedet for å la bilen foran bestemme min hastighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

#21
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. juli 2012, klokken 02:20
Webasto har jeg på Touranen og det er noe skikkelig dritt deluxe. Stinker ned hele gårdsplassen når den går, stadige problemer, tapper 12V batteriet osv.

Jeg er veldig glad i å kunne starte Webaston på PSAen litt før jeg skal ut å kjøre (når jeg kjører også da, men jeg har jo ikke noe alternativ :-)
Den er riktignok bensinversjon og lukter svært lite.
Og problemet med at Webaston tapper 12v batteri burde ikke være noe problem på elbil - bare å få igang DC/DCn også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

gbzdoc

Hadde Ebersprëcher på Buddyen, og du verden så mye mer deilig det er å slippe å fylle diesel og den grusome lukta. Har ladri savnet den etter at jeg fikk Leafen, men savnet den litt på i-Miven siden den ikke kunne forvarmes.

Takke meg til 0-utslipp... ;)

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 23. juli 2012, klokken 07:13
Når det gjelder cruise control, så syns ikke jeg det er en viktig funksjon. Uansett om den er automatisk eller vanlig manuell.

Jeg har prøvd å kjøre lengre avstander med cruisecontrol, og jeg må inrømme jeg syns det er mer slitsomt enn å bare kjøre selv.

I går cruiset jeg inn nesten 800 km uten pause på noen få timer, med sikkert 750km på ACC. Konklusjonen min er at sannsynligheten for at man ikke har prøvd ACC, når man sier at man ikke liker ACC, er tilnærmet 100%.  ;)


Sitat
Jeg er så lei av det at om jeg har muligheten mellom rute A der jeg ligger i 100 km/t 20 meter bak en annen bil, med fotobokser overalt, eller rute B, der jeg kjører i 85 km/t uten andre biler i nærheten, så velger jeg rute B.

F.eks, så kjører jeg fra Oslo til Kristiandsand via Seljord, ikke på E18. Det er lengre, og tar lengre tid, men da kan jeg ihvertfall kjøre selv, i stedet for å la bilen foran bestemme min hastighet.

Det gjør du bare fordi du ikke har ACC  ;D - men jo flere som tenker slikt, jo bedre for meg!  ;)
I-miev 2011
Asker

foxy

#24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. juli 2012, klokken 02:20
Sitat fra: foxy på søndag 22. juli 2012, klokken 23:01
Sitat fra: jkirkebo link=topic=5709.msg58741#msg58741Forklar gjerne hvorfor du vil ha denne "webastoen" på ekstrautstyrslista.

pga at jeg bruker den nå og har brukt den en stund og synes særlig i forbindelse med el-bil at det er nyttig,  siden man slipper å måtte regne med redusert batterikapasitet pga oppvarming.

Redusert batterikapasitet får du kun om du varmer opp når bilen ikke er tilkoblet. I såfall vil en halvtimes oppvarming muligens stjele 1-2% av batterikapasiteten til 85kWh-utgaven. Det er sjelden et problem med 500km rekkevidde.

Forøvrig er webasto dyrt, og tilsvarende sum brukt på mer batterikapasitet ville gitt nok til 1-2 timers oppvarming på strøm isteden. Så da hadde det nok vært bedre å brukt de pengene på en 4kWh ekstrabatteri til oppvarming.

Eller tenker du under drift ? Igjen, 1,5kW til oppvarming betyr 8,25kWh i løpet av 5,5 timer (typisk maks kjøretid) eller altså 10% lavere batterikapasitet. Igjen sjelden et problem med såpass god kapasitet ?

Webasto har jeg på Touranen og det er noe skikkelig dritt deluxe. Stinker ned hele gårdsplassen når den går, stadige problemer, tapper 12V batteriet osv. Angrer på at jeg ikke bestilte Defa-pakke isteden til den bilen. Når jeg starter webastoen i -25 på hytta må jeg sette bilen på lader samtidig for å få startet den etterhvert...

Jeg tviler sterkt på at såpass mange ønsker Webasto at det kan være noen som helst interesse fra Tesla om å tilby dette. Dessuten går det mot filosofien om nullutslipp.

ref. webasto - Det skyldes vel at du har en gammel bil med en gammel webasto  ;)

ref. dekk/felger - så prøvde var det 275/30 R19 jeg prøvde - viktig å prøve også ref Tesla S.

Forresten har noen sjekket om det finnes nordiske vinterdekk i 245/45R19 til Tesla Model S?
I-miev 2011
Asker

foxy

#25
Det ser ut som at Tesla kommer å levere en slags fjernstyring til varme/klima så vi tar "webasto" ut av lista. (Selv om jeg ville fortrukket et fossilbasert oppvarmingssystem).

Siste kjøreturen jeg hadde førte til at jeg innså at jeg glemte noe på lista mi - språkstyring. Memory og Webasto ut og språkstyring inn.

Beholder også punktene hjulvarianter og interiøralternativer/ bilfarger siden rett og slett andre tilbyr MYE mer og Tesla lite eller ingenting.

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

Konklusjonen så langt er vel at potensielle kjøpere som kommer fra mellomklasse og lavere kommer å føler seg god ivaretatt med det de er vant til + litt til, - de som har premium må nok innfinne seg i en nedgradering når det gjelder utstyrsnivå i Tesla Model S.
I-miev 2011
Asker

Cobos

Sitat fra: foxy på onsdag 25. juli 2012, klokken 08:50
Det ser ut som at Tesla kommer å levere en slags fjernstyring til varme/klima så vi tar "webasto" ut av lista. (Selv om jeg ville fortrukket et fossilbasert oppvarmingssystem).

Siste kjøreturen jeg hadde førte til at jeg innså at jeg glemte noe på lista mi - språkstyring. Memory og Webasto ut og språkstyring inn.

Beholder også punktene hjulvarianter og interiøralternativer/ bilfarger siden rett og slett andre tilbyr MYE mer og Tesla lite eller ingenting.

- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Oppvarmet ratt
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- DAB radio
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

Konklusjonen så langt er vel at potensielle kjøpere som kommer fra mellomklasse og lavere kommer å føler seg god ivaretatt med det de er vant til + litt til, - de som har premium må nok innfinne seg i en nedgradering når det gjelder utstyrsnivå i Tesla Model S.
Tja, det kommer jo litt an på hvordan du ser det. Sammenlignet med BMW 5 Sedan som jo er et relevant eksempel, har de klart flere eksteriør fargevalg, men det er jo faktisk bare en haug med varianter av de samme fargene. Det er svart, hvit, grå/sølv, brunish og blå. Ja det er fint med 8 varianter av sølv så du finner akkurat den du vil ha, men kanskje ikke hvis du vil ha en grønn eller rød bil som jeg vurderer. Dette er ikke en videre fordel til BMW vil jeg si.
Interiørfarger har du et poeng, men det er latterlig dyrt å velge Nappa lær oppmot 60 000 ekstra og en fjerner valg av seter siden du da MÅ ha komfortseter. Dermed gjør både pris og det at du fort fjerner valg at dette er en liten fordel BMW.
Prevarming av bil betyr at hele bilen har 20 + grader midt på vinteren, hva skal jeg da med oppvarmet ratt?
Hva er det du mener med språkstyring?
Hjulvarianter? Den enkelte delen på bilen det helt klart er enklest å fikse selv? Bruk de medfølgende som vinterhjul og kjøp akkurat de felgene du vil ha fra en million eksterne leverandører. Dette kan da ikke være en del av viktig premiumfølelse?
Som sagt både lysstyring og blendbart speil inne er jeg 98% sikker er inkludert eller følger med tech pakka som er helt "nødvendig".
Dynamisk navigasjon og speed limit info skal følge med når du har tech pakka som gir deg full navigasjon og det er 3G på alle bilene. 
Klimatiserte seter får du ikke, men prevarming og AC burde sammen sterkt redusere behovet. Fritt valg av seter har du ikke hos BMW, som nevnt over låser interiørvalgene deg til setevalg.
DAB radio kan være et problem hvis det ikke følger med, siden du ikke akkurat kan installere en egenkjøpt enhet enkelt. De tilbyr XM-satelittradio i USA som ikke eksisterer her, så noe må de erstatte med og det er sikkert DAB, så vi får se.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

foxy

#27
Sitat fra: Cobos på onsdag 25. juli 2012, klokken 10:54
Prevarming av bil betyr at hele bilen har 20 + grader midt på vinteren, hva skal jeg da med oppvarmet ratt?
pre-varming med bare el betyr at kap fra batteri spises. hvor relevant det er for den enkelte må man bestemmer selv. - ps: har selv ikke behov for det.
Sitat
Hva er det du mener med språkstyring?
språkstyring av diverse funksjoner i bilen fra telefon til radio, musikk fra mobil osv.
Sitat
Hjulvarianter? Den enkelte delen på bilen det helt klart er enklest å fikse selv? Bruk de medfølgende som vinterhjul og kjøp akkurat de felgene du vil ha fra en million eksterne leverandører. Dette kan da ikke være en del av viktig premiumfølelse?
vel, greit å få alt levert slik man vil ha det med engang imo og jeg foretrekker mindre dimensjoner av felger/dekk - i alle fall som vinterdekk...
Sitat
Som sagt både lysstyring og blendbart speil inne er jeg 98% sikker er inkludert eller følger med tech pakka som er helt "nødvendig".
fant ikke noe info om bl.a. automatisk fjernlys styring- har du link?
Sitat
Dynamisk navigasjon og speed limit info skal følge med når du har tech pakka som gir deg full navigasjon og det er 3G på alle bilene.  

techpakka må man kjøpe for navigasjon uansett. - å basere seg på info fra 3g i utlandet kan blir litt dyr og er ikke pålitelig. Har du link til at techpakka støtter TMC/TMC+  samt speed-limit info kamerabasert?  
Sitat
Klimatiserte seter får du ikke, men prevarming og AC burde sammen sterkt redusere behovet.
tja- klimatiserte seter har en funksjon uavhengig av ac og oppvarming. - eller tenker du på setevarme?

I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. juli 2012, klokken 08:54
Jeg tror ikke det har skjedd så mye på webasto-fronten...

275/30-19 har dekksidehøyde på 82,5mm. Det er 3,25mm LAVERE enn Teslas 21" felger og 27,75mm lavere enn Teslas 19". De kan altså noenlunde sammenlignes med 21" felgene, ikke med 19" felgene.

Nokian Hakkapeliitta 7 finnes i 245/45-19.

jo det har skjedd mye på "webasto" fronten i alle fall i bilen jeg har...

ref hjul: oki - best å prøvekjøre da model s for å finne ut om det er bra nok..

piggdekk æsjjjjjjj - aldri i livet piggdekk! ikke bare er det forurensing av luften, men også ødelegger de veiene og bidrar dermed til den fine veistandarden vi har her i landet.  Finnes det også piggfrie nordiske vinterdekk?
I-miev 2011
Asker

Cobos

Sitat fra: foxy på onsdag 25. juli 2012, klokken 12:02
Sitat fra: Cobos på onsdag 25. juli 2012, klokken 10:54
Prevarming av bil betyr at hele bilen har 20 + grader midt på vinteren, hva skal jeg da med oppvarmet ratt?
pre-varming med bare el betyr at kap fra batteri spises. hvor relevant det er for den enkelte må man bestemmer selv. - ps: har selv ikke behov for det.
Sitat
Hva er det du mener med språkstyring?
språkstyring av diverse funksjoner i bilen fra telefon til radio, musikk fra mobil osv.
Sitat
Hjulvarianter? Den enkelte delen på bilen det helt klart er enklest å fikse selv? Bruk de medfølgende som vinterhjul og kjøp akkurat de felgene du vil ha fra en million eksterne leverandører. Dette kan da ikke være en del av viktig premiumfølelse?
vel, greit å få alt levert slik man vil ha det med engang imo og jeg foretrekker mindre dimensjoner av felger/dekk - i alle fall som vinterdekk...
Sitat
Som sagt både lysstyring og blendbart speil inne er jeg 98% sikker er inkludert eller følger med tech pakka som er helt "nødvendig".
fant ikke noe info om bl.a. automatisk fjernlys styring- har du link?
Sitat
Dynamisk navigasjon og speed limit info skal følge med når du har tech pakka som gir deg full navigasjon og det er 3G på alle bilene.  

techpakka må man kjøpe for navigasjon uansett. - å basere seg på info fra 3g i utlandet kan blir litt dyr og er ikke pålitelig. Har du link til at techpakka støtter TMC/TMC+  samt speed-limit info kamerabasert?  
Sitat
Klimatiserte seter får du ikke, men prevarming og AC burde sammen sterkt redusere behovet.
tja- klimatiserte seter har en funksjon uavhengig av ac og oppvarming. - eller tenker du på setevarme?

Prevarming eller prekjøling spiser av batteriet ja, men for alt annet enn langturer har man mer enn nok batterikapasitet til at dette ikke er et problem. Husk minste pakka har 160 miles på samme måte som MiEV har 120 km rekkevidde. Det holder fint til småkjøring og flere varme/kjøle sykluser på en dag.

Når det gjelder setene vil nedkjøling av setene ha noe for seg på varme dager med lange turer, ellers vil det at setet starter i 15 grader på en varm dag holde det fint og kaldt en god stund.

Såfremt de klarerer bremsene kan du kjøpe akkurat så små dekk du vil fra eksterne leverandører og er det kjempebehov i Norge for 14'' og de går an teknisk kommer Tesla til å ta inn disse selv. De er et adskillig smidigere selskap enn de store produsentene.

Finner ikke link på lysstyring, noen sa at en Tesla salgsperson sa at den har dette mener jeg, men husker ikke nå hvor dette var.

Hvilken navigasjonsløsning de velger for Europa er det ingen som vet, knapt nok Tesla engang. De kan sende oppdateringer til bilen via 3G slik at hva de støtter ved lansering trenger ikke være det samme de støtter 6mnd senere. Dermed er det umulig å svare på slikt nå, men siden flere andre bilprodusenter i USA tilbyr dette kommer nok API'ene til å ligge der når den kommer til Norge.

Så du mente stemmestyring. Ja den støtter stemmestyring i løpet av høsten. Det er dog på engelsk, om dette også kommer på norsk tviler jeg på, men jeg vet ikke.

Husk at software baserte løsninger som ikke krever ekstra sensorer (som nok ACC gjør) utvikles fortløpende og vil mest sannsynlig bli tilgjengelig for alle kunder, men kanskje ikke gratis. Ser man på Roadsteren så kom de raskt med nyere versjoner, 1.0, 1.5, 2.0, 2,5 osv og da fulgte det med ny Hardware også. Når Tesla viste fram Model S i Oslo var de også tydelige på at Europaversjonen har små endringer fra USA versjonen. Om det inkluderer såpass store ting som hengerfeste tviler jeg på. Men hvis f.eks. ACC er noe kunder maser mye om i USA er det mulig at versjon 1.5 av Model S får det og at de i praksis blir EU versjonen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA