Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Focus Electric

Startet av JetZZ, lørdag 07. juli 2012, klokken 16:37

« forrige - neste »

JetZZ

Rart at det ikke er noen tråd om denne bilen. Den ser jo ut til å danke ut Leaf'en lett! Hva tror dere den vil koste?

jkirkebo

Sitat fra: JetZZ på lørdag 07. juli 2012, klokken 16:37
Rart at det ikke er noen tråd om denne bilen. Den ser jo ut til å danke ut Leaf'en lett! Hva tror dere den vil koste?

Grunnen til at det ikke er noen tråd om den er vel at Ford ikke planlegger å selge den utenfor noen få stater i USA. Det er en såkalt "compliance car" for å tilfredsstille lovgivningen i bl.a California som krever at alle produsentene må selge en viss prosentandel nullutslippsbiler der etterhvert.

Det samme gjelder f.eks den nye Toyota RAV4EV eller Honda Fit EV.

Med det lille bagasjerommet, ingen mulighet for hurtiglading og vesentlig høyere pris enn Leafen tror jeg neppe den hadde danket ut Leaf på salgslistene i Norge ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JetZZ

Men jeg leste litt rundt, og det ser ut som om den kommer til Europa mot slutten av 2012? Er dette helt feil?

Thomas Parsli

Produksjon starter senere i år i Tyskland (Saarlouis) så jeg tipper vi ser den i salg siste kvartal 2012.
De satser som vanlig på de største markedene (der selges det jo minst elbiler), så den kommer til Tyskland, England, Italia og Frankriket først. Norge får den kanskje i løpet av 2013?

Prisen i USA er $39.900 og der er prisen på Leaf $37.250 så vi kan vel anta at de den vil koste omtrent det samme som Leaf i Europa (hvis Ford ønsker å selge bilen da, men vet jo aldri).

Den har litt bedre rekkevidde, raskere ladetid og men mindre plass, så jeg ser ikke hva den skal "danke ut Leaf'en" på?
For de som har bruk for "normalt" bagasjerom (bagger, barnevogn ol.) er bilen nesten ubrukelig...

Jeg anser Focus Electric som en refleksreaksjon på GM Volt. Den bærer ikke preg av at Ford vil noe spesiellt annet enn å møte hovedkonlurrenten i USA.

For de som har kjørt elbil i Norge en del år har Ford et litt dårlig rykte, etter tullet med Think. Ford som selskap og RøhneSelmer som salgsledd har liten troverdighet når det gjelder elbiler. Søk litt på forumet for å se hvile krumspring RøhneSelmer har gjort for å slippe å ta ansvar for bilene de har solgt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#4
Ser etterhvert ut som Ford i US vil satse mer seriøst på Focus Electric når den snart slippes til i alle stater i USA og klargjøres for alle provinser i Canada.

Ser heller ut som Ford sakte har prøvd seg ut på modeller i produksjon og småjustert på spesifikasjonene etterhvert, samtidig som de holder et øye med Infiniti LE. Ford er med i den nye alliansen som støtter ny standard for hurtigladere "Combined Charging System" og kommer vel ikke noengang til å støtte CHAdeMO løsningen.

Oppsummert så langt ser hovedfordeler/-ulemper mellom Leaf vs Focus Electric til å være følgende:
Leaf er støttet med hurtigladere i Norge etter CHAdeMO standard, har oppvarmet ratt og oppvarmede bakseter. Leaf vil også være bredere i baksetet (men plassutnyttelsen er egentlig dårlig hvis man sammenlikner ytre bredde med andre biler).

Focus Electric har oppvarming/avkjøling av batteripakken som skal gi jevnere kapasitet uansett utetemperatur (+ lengre levetid i veldig varme strøk), 32% høyere motoreffekt med tilhørende kjøreegenskaper (viktig i forhold til Infiniti som er Nissan konsernets sportslige image) og noe bedrerekkevidde.

Standarder på hurtigladere kan vise seg å bli en utfordring når andre produsenter bak "Combined Charging System" forhåpentligvis kommer med sine biler.

Jeg synes i alle fall det kan bli veldig spennende med Focus Electric og den fortsetter å bygge rundt Ford sitt sportslige image. Bare de får fingen ut da ........
Dessverre er det vel nesten bare i Norge elbiler selger over forventning, men bilfabrikkene burde skjønt dette etterhvert og lansert sine biler først i Norge :-)

Edit: Fjernet feil.

leafster

Det jeg har lest om Røhne Selmer Sandvika har vært udelt positivt. Det virker som om de strekker seg langt for å beholde kundene sine blide og fornøyde.

Jeg vet om et område Focus danker ut Leaf, og det er design...

Johnsen

Snakket med Kvernland bil!
Dem skal ta inn Focus Electrik!
Men dem hadde lite og ingen eksakte fakta om den enda og de vet ikke når dem får den inn men i løpe av 2013 skal det bli i alle fall.
Da er det bare og glede seg.
Dem skulle ringe meg når den er klar  :)
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da får vi håpe at både bil og pris blir bra :-)

leafster

Lastet ned Focus-appen for gøy. Den har en del fler muligheter enn Leaf sin.






Edit:
Et par bilder til. Mange kule funksjoner, men elendig design - som Leaf-appen.




Aspiranten

Tviler på at Clinton vil ha en av de der bilene, med den stalker appen der  ;D
Nissan Leaf

PK

Ringte Røhne Selmer og sputre om bilen.
De så at det var veldig uvisst når den kom til Norge, da de holder på med å få den vintersikker.
Selv trodde selgeren at den nok ikke var her før 2014.....
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Ketil Olsen

Heisann godt folk  :)

Ser det er litt blandede følelser for Ford`n her, og det er vel bare slik det skal være.
Jeg har dog skarpe planer om å importere en gjennom et firma i Trondheim fordi slik det ser ut nå kan det ta lang tid før et annet alternetiv fra f.eks. VW blir aktuelt. Tesla Model S lar også vente på seg, og den ligger dessverre litt i overkant av mitt budsjett. Håper å få mer konkret info rundt pris og leveringstid ila uken.

leafster, hvordan fikk du lastet ned appen til Ford`n ? Får bare beskjed om at den ikke lar seg laste ned fra den Norske app store`n og når den bytter over til den amerikanske så dukker det opp en feilmelding. What am I doing wrong ?
Tesla-fan som venter på at Model S skal selges brukt (les billigere) som i mens kjører Leaf

arnejorg1

Jeg er spent på rekkevidde og pris på denne. Får vel ikke vite det før den kommer til Norge :-\
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

leafster

Du må antagelig ha amerikansk iTunes-konto. Det har nemlig jeg.

Har hatt det så lenge at jeg ikke helt husker hvordan jeg ordnet det, men det finnes det sikkert mer info om på google. Evt. så kan du gjøre et søk på mac1.no

laumb

Rekkevidde og pris på denne er kjent. Kunder har mottatt sine biler i lang tid i USA.

Ford.com

Ellers er det jo påslaget før salg i Norge.
Forvent omtrent samme pris som Leaf.



_____
Tapatalkin' from iTalatut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA