Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Focus Electric

Startet av JetZZ, lørdag 07. juli 2012, klokken 16:37

« forrige - neste »

PK

Sitat fra: Ketil Olsen på mandag 05. november 2012, klokken 20:05
Heisann godt folk  :)

Ser det er litt blandede følelser for Ford`n her, og det er vel bare slik det skal være.
Jeg har dog skarpe planer om å importere en gjennom et firma i Trondheim fordi slik det ser ut nå kan det ta lang tid før et annet alternetiv fra f.eks. VW blir aktuelt. Tesla Model S lar også vente på seg, og den ligger dessverre litt i overkant av mitt budsjett. Håper å få mer konkret info rundt pris og leveringstid ila uken.

leafster, hvordan fikk du lastet ned appen til Ford`n ? Får bare beskjed om at den ikke lar seg laste ned fra den Norske app store`n og når den bytter over til den amerikanske så dukker det opp en feilmelding. What am I doing wrong ?

Spent på hvilken pris du får. Del det gjerne med oss her...
Kansje ford er et alternativ for meg og :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Bybil entusiast

Hvor kan man bestille Ford Focus electric?
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

arnejorg1

En ting er hva Ford oppgir, så blir det en annen ting og se hva den reelt har i rekkevidde. Er det utført noen rekkeviddetester?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Martin-

Sitat fra: PK på tirsdag 06. november 2012, klokken 17:11
Spent på hvilken pris du får. Del det gjerne med oss her...
Kansje ford er et alternativ for meg og :-)

Bømmp!!!!11 (hehe)
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

timingbeltkiller

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 12. november 2012, klokken 21:13
En ting er hva Ford oppgir, så blir det en annen ting og se hva den reelt har i rekkevidde. Er det utført noen rekkeviddetester?
I følge EPA-testen (vesentlig mindre virkelighetsfjern enn EU-testen) har eFocus rekkevidde 76 miles og Leaf 73 = hhvis 122 og 117 km.
Med relativ langsom kjøring bør du ha tilstrekkelig sikkerhetsmargin dersom du går ut fra begge klarer ca 100 km om sommeren og 80 om vinteren.

Både Nissan og Ford scorer (omtrent like) dårlig på Autoindex.
Før kjøp kan det derfor være en fordel å forsøke å skaffe seg mest mulig
opplysninger om forhandleren du har i tankene - spesielt verkstedet og (manglende) velvilje når du i garantitiden kommer og reklamerer på oppståtte feil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

oeb13


HegnarOnline har kjørt elektrisk Focus. Prisene kommer i neste uke.
http://www.hegnar.no/motor/article732859.ece

Trond.Strom

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 31. mars 2013, klokken 19:42
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 12. november 2012, klokken 21:13
En ting er hva Ford oppgir, så blir det en annen ting og se hva den reelt har i rekkevidde. Er det utført noen rekkeviddetester?
I følge EPA-testen (vesentlig mindre virkelighetsfjern enn EU-testen) har eFocus rekkevidde 76 miles og Leaf 73 = hhvis 122 og 117 km.
Med relativ langsom kjøring bør du ha tilstrekkelig sikkerhetsmargin dersom du går ut fra begge klarer ca 100 km om sommeren og 80 om vinteren.

Både Nissan og Ford scorer (omtrent like) dårlig på Autoindex.
Før kjøp kan det derfor være en fordel å forsøke å skaffe seg mest mulig
opplysninger om forhandleren du har i tankene - spesielt verkstedet og (manglende) velvilje når du i garantitiden kommer og reklamerer på oppståtte feil.
undrer meg litt over rekkevidden. Nissan Leaf har 1KWh større batteri, veier 150 kilo mindre, men har kortere rekkevidde???

Thomas Parsli

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=32154&id=33024

Mer effektiv drivlinje og aktivt kjølesystem?

Jeg hadde håpet den ble litt billigere i Norge, men ble ikke overrasket...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

vel i norge har vi et ganske stort aktivt kjølesystem som heter norsk klima. Drivlinjen er vel ganske lik på disse to? Aerodynamikken burde telle i favør Nissan, selvom det er jo kanskje mulig at japanerne har designet den så stygg utira sære lokale estetiske konsepter :)
Uansett hadde det vært morro å tatt de på bane fra fulladet til tomt og sett hvilken som kjørte lengst. Min knapp er vel da på nissan utifra tanken om at større batteri = lengre rekkevidde

arnejorg1

Tror nok ikke denne klarer og slå Leaf med det første. Riktignok har den en del ekstrautstyr med i startprisen, men nå har vel også Leaf til samme prisen, også med mye av det samme, iallefall 2013 modellen. Leaf har hurtiglademulighet og det har ikke denne, 2013 modellen av Leaf kommer også med 32 amper lading, slik som Focus. Kanskje focus får litt bedre rekkevidde grunnet annen type varmeapparat, men jeg tror ikke det blir store forskjellen.

Konklusjonen fra meg blir at selv om dette er en bra bil som nok er god og kjøre, blir den ikke bedre enn Leaf. Jeg tror fortsatt man får mer for pengene om man velger Leaf.

Men jeg har uansett mer tro på Golf EV. Den skal jo få hurtiglade-mulighet og 26 kwt batteripakke. Jeg tror nok både Ford og Nissan bør frykte Norges mest solgte bil, den kan fort bli Norges mest solgte bil også i elektrisk utgave.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Martin-

Sitat fra: oeb13 på torsdag 20. juni 2013, klokken 14:28

HegnarOnline har kjørt elektrisk Focus. Prisene kommer i neste uke.
http://www.hegnar.no/motor/article732859.ece

Var hos Ford forhandler i dag... Melhus bil. Kr 259.500 pluss levering og klargjøring på15.000... Altså 274.500 Norske blanke kr... Da er du farlig nært ferdig levert Leaf Tekna! Jeg føler Ford priser seg minst 20.000 kr for høyt. Dårlig nytt :-(
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Sonus

Sitat fra: Martin- på torsdag 04. juli 2013, klokken 17:37
Sitat fra: oeb13 på torsdag 20. juni 2013, klokken 14:28

HegnarOnline har kjørt elektrisk Focus. Prisene kommer i neste uke.
http://www.hegnar.no/motor/article732859.ece

Var hos Ford forhandler i dag... Melhus bil. Kr 259.500 pluss levering og klargjøring på15.000... Altså 274.500 Norske blanke kr... Da er du farlig nært ferdig levert Leaf Tekna! Jeg føler Ford priser seg minst 20.000 kr for høyt. Dårlig nytt :-(

Jeg prøvekjørte US ELFocus hos Melhus Bil i dag og ble imponert, men som du sier er den priset 20-30.000 for høyt.


Elmo

Sitat fra: Sonus på fredag 02. august 2013, klokken 16:52
Jeg prøvekjørte US ELFocus hos Melhus Bil i dag og ble imponert, men som du sier er den priset 20-30.000 for høyt.

. .  . i forhold til Leaf som også er priset for høyt
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 11:25
Jeg har sjekket priser på Nissan Leaf Tekna i ulike land. Jeg har justert prisen for subsidier og tatt vekk moms slik at jeg skal ha funnet prisen som bilforhandleren tar; og ikke nødvendigvis den kunden betaler. Valutakursen er tatt per i dag og prisene er hentet fra Nissans egne sider.

Priser omregnet til NOK1000:
Norge 274
Tyskland 233
Frankrike 232
England 228
Spania 235
Italia 236
USA 209

Nissanimportøren i Norge heter Nissan Nordic og er kun en fillial av Nissan Europe. Det er således Nissan selv som setter prisene. I fjor solgte merkeforhandlerne 2.500 Leaf. Men en overpris på ca 40.000 kr per bil tjente de anseelig 100 millioner kroner ekstra!

Nissan innser nok at det gir bruktimport. Den kunne de unngått ved å senke prisene; men 100 millioner er jo greit å ta vare på. De legger derfor ut meldinger på finn og andre steder for heller å skremme kundene. Her er et eksempel fra en Nissan forhandler:

PS! Dette er en NORSK bil med norske spesifikasjoner - med andre ord - denne tåler norske forhold!
Må IKKE sammenlignes med import fra USA / Europa!

En kynisk og lønnsom strategi for Nissan!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

erikf

Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 16:55
Sitat fra: Sonus på fredag 02. august 2013, klokken 16:52
Jeg prøvekjørte US ELFocus hos Melhus Bil i dag og ble imponert, men som du sier er den priset 20-30.000 for høyt.
. .  . i forhold til Leaf som også er priset for høyt
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 01. august 2013, klokken 11:25...En kynisk og lønnsom strategi for Nissan!
Folk ønsker å tjene penger. Ikke bare jeg selv. Men de andre også. Tror nok mesteparten av den økonomiske hjelpen fra staten går i forhandler sin lomme, og at bare en liten del kommer kjøper til gode.
Men er det ikke bra for samfunnet at vi bruker masse penger?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA