Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor ville du hatt en hurtigladestasjon?

Startet av Eksilbergenser, fredag 29. juni 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

Burger

Synd Hitra og Frøya er så sidrumpa med ladestasjoner. Vi besøker Hitra en del, men det er parkeringsplass uten lademuligheter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ionisert

#76
Sitat fra: tomrh på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:56
Majavatn har ingen av delene, mens Harran har Circle K stasjon og Coop Marked. Så da blir det vel Harran og ikke Majavatn som får hurtiglader da?
Stusset på denne.
Det er 9 mil mellom Majavaten og Harran.
På kartet har de pinnet nøyaktig på majavaten sentrum, selv om det ikke er "noenting" der så klarer de å finne en høyspentlinje å koble seg på.

Harran får, det er helt sikkert. :)


Oppdaterte liste over hvor jeg tror det blir... *synsing og gjetting*

- Snåsa - Snåsa Kroa Lastebilstopp  :+1:
- Harran - CircleK  :+1:
- Trones - Namskogan Familiepark?
- Namskogan
- Majavaten
- Trofors - Trixie Veikro?
Nord for Fauske
- Straumen - 15km Nord for Fauske
- Kobbelv - Kobbelv Vertshus?
- Tømmernesset Parkplass (avkjøring Steigen)  :+1:
- Sortland
- Harstad
- Ballangen

GOLF-raider

#77
Jeg kjørte nordover E-6 med dieseldyret mitt i påska.
Jeg har kaffekopp fra STATOIL så da var det naturlig å stoppe
ved Cirkel-K i Harran / Namdalen.
Jeg kunne ikke dy meg fra å spørre pølsedama bakom disken
om det blir elbillading snart. 
Joda_!!!  Det hadde nylig vært folk der fra G-K som hadde
bestemt plassering på innstallasjonen bak bygget / mot kirka. Ferdigstillelse i juni d.å. _ _ _  (åpnet i slutten av september)
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Ecinnaj

#78
Vært kjekt med en på hitra :)
Kvenvær skal få ett eller annet sa butikksjefen i dag :)

Evt flere på tur til Steinkjer også :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

tomrh

Btw - to stk på Orkanger er blitt altfor lite. Hater å stå i ladekø!  >:(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JorgenM

Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 15. april 2017, klokken 15:28
Evt flere på tur til Steinkjer også :)
Hurtigladere både på Malvik og Levanger (+ den på Steinkjer), så godt utbygd der synes jeg :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ecinnaj

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. april 2017, klokken 21:29
Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 15. april 2017, klokken 15:28
Evt flere på tur til Steinkjer også :)
Hurtigladere både på Malvik og Levanger (+ den på Steinkjer), så godt utbygd der synes jeg :)
Ok har ikke sett så nøye. Har ikke elbil enda men hørte det var litt trøblete men det var nokk en stund siden :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


nr1rayner

@tomrh
Blir fort lite med 2stk på et så stort og sentralt sted ja..
Men istedet for 2 ekstra på Orkanger kunne jeg vel heller tenkt meg en i Børsa  ;)
Nødløsning på Orkanger er type2 på Amfi, 2 plasser (gratis, tror det er 22kW så ønsker meg kraftigere lader  ;) ). Og vanlig schuko på OTI..

Steinkjer
Malvik (senteret), Værnes, den på Gråmyra er vel fortsatt operativ, Levanger sentrum og vel noen på Steinkjer, så ja, dit er ingen problem.
Men nordover derfra sliter man vel enda..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 19. april 2017, klokken 09:14
Blir fort lite med 2stk på et så stort og sentralt sted ja.
Men istedet for 2 ekstra på Orkanger kunne jeg vel heller tenkt meg en i Børsa  ;)
Ikke i stedet for nei, i tillegg til! ;)
Bare 2 stk er dårlig for alle som skal et godt stykke videre forbi Orkanger (rv 65, E39, Hitra..). Og skal man en svipptur t/r Løkken (som jeg gjorde i morges), så må man fylle opp ganske mye i Orkanger. Det er alltid et enormt trykk på Orkanger på utfartsdager, har ofte opplevd å vært nr. 2 i køa bak to som lader (eller fikler med å starte lading..), en gang nr. 3. Vegrer oss for å bruke Leafen til hytta når det er slik.  :-\
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Nå må du ikke bli kravstor  :P
(Men klart ville det vært det beste med dobbelt sett på Orkanger OG 2stk i Børsa/Buvika).

Åh, tenk hvor enkel slike turer blir med 40+ kWh tilgjengelig batteri da  ;)
Du hadde vel ca 110km hver vei, ca 220km totalt, som blir omtrent det samme som vår vanlige harry-tur Saupstad-Storlien (og helst tilbake).
Med 60 kWh skulle vel det gå lekende lett uten lading i -10 C, og vel mer enn helt greit UTEN lading med 40 kWh i slikt vær vi har hatt de siste dagene...
Når det begynner å bli mange 40-60+ kWh biler på veien vil vel også behovet for QC bli vesentlig mindre, og køen derav kort. Selvsagt unntatt på utreisedager..
Vel, med mindre vi ser flere elbileiere uten lademulighet som vil ha et lademønster tilnærmet likt det de har i dag med fossilbil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 19. april 2017, klokken 16:13
Når det begynner å bli mange 40-60+ kWh biler på veien vil vel også behovet for QC bli vesentlig mindre, og køen derav kort. Selvsagt unntatt på utreisedager..
Vel, med mindre vi ser flere elbileiere uten lademulighet som vil ha et lademønster tilnærmet likt det de har i dag med fossilbil..
Nettopp. Det er ikke 400 km mellom hver bensinstasjon fordi en tank rekker 500 km. ;)

Men klart, behovet blir *mye* mindre når alle kan lade hjemme og slipper å dra til sin lokale bensert x ganger i uka. Og man skulle da tro at hurtigladerne blir viktigst langs stamveier og grisgrendte strøk. Men siden alle ikke kan lade hjemme (borettslag... ::)), samt at endel nyttekjøretøy må ha påfyll gjennom arbeidsdagen (håndtverkere, taxi etc) vil vi fremdeles ha behov for hurtigladere i og nær byene.

Det er forøvrig 84 km fra Orkanger til Surnadal langs rv65, og veien stiger fra havnivå til 300 m.o.h. ved fylkesgrensa. Som skapt til å gi rekkeviddeangst med 80% på eldre Leaf ut fra Orkanger vinters tid. Hadde passet fint med en hurtiglader på Storås!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Det vil absolutt være behov for hurtiglading i fremtiden ja.

Det var noen fossilhoder som uttalte "hvorfor skal hurtigladere stå så tett når rekkevidden er x kilometer?"
Litt søkt da at CircleK/Best har 8 stasjoner (som jeg kommer på) bare i Trondheim (det er vel også de som har 1-2-3 stasjonene som det vel er 3-4 av i Trondheim). Så har man i tillegg Esso, Shell, UnoX og endel mindre anlegg samt noen "private anlegg".
Ja, nei, 1 hurtiglader hver 100km burde vel holde  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Litt off-topic i denne tråden, men oppdaget nettopp at Fortum har dekning ned gjennom hele Østerdalen nå. Støren - Berkåk - Kvikne - Alvdal - Hanestad - Koppang - Evenstad - Rena - Elverum !  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ecinnaj

#88
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. april 2017, klokken 17:22
Litt off-topic i denne tråden, men oppdaget nettopp at Fortum har dekning ned gjennom hele Østerdalen nå. Støren - Berkåk - Kvikne - Alvdal - Hanestad - Koppang - Evenstad - Rena - Elverum !  :+1:
Ja det vises godt på teslabjørns youtube filmer der han tester  "små" elbiler oslo-trondheim, han tester ioniq, bmw osv


nr1rayner

Fortsetter litt off-topic for å belyse fremgangen  ;)

Da jeg handlet Leaf for drøye 2 år siden vurderte jeg å handle i Oslo (pga bedre utvalg) og kjøre opp.
Men det ville vært litt av en tur..
Langs E6 var vel siste QC på Lillehammer, den siste biten på ca 350km kun med schuko, men selv der for dårlig dekning til å klare bragden.
Langs Østerdalen var vel Elverum siste QC, så også der ca 350km uten QC. Men her var vel offentlig schuko-punkter (nesten) tett nok til å klare det. Eneste mulighet jeg fant den gang var å kjøre via Røros.
Minst 1 overnatting måtte man nok altså beregne.

I dag er det jo barnemat.
Eneste årsak til at jeg kommer til å velge dieselen fremfor Leaf til Oslo er at jeg ikke kommer til å orke så mange ladestopp.
For litt mer mimring var Tesla-bjørn tidlig ute med å kjøre Tesla'n til Nordkapp. Der var gode råd dyre  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA