Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte PCU selv?

Startet av Trond E, mandag 23. april 2012, klokken 15:38

« forrige - neste »

Trond E

Er det noen som vet om det er mulig å bytte PCU selv, eller må en ha tilgang til spesiell sw?

Har hørt at det kan bli problemer med startsperren, men er det andre ting?



Trond Einar
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

Go-carter

Såvidt meg bekjent, har startsperren ingenting med PCU å gjøre(?). Med forbehold om feil. Men startsperren er en standalone-hjerne fra Ford.

Tror ingen har bytta PCU selv, men det er jo bare å være førstemann det  :) Husk at du skrur på en bil med 400V og rimelig mye andre forhåndsregler man må ta. I tillegg kan det hende man trenger diagnoseutstyr, det vet jeg ikke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Tror det er rimelig trygt å bytte PCU selv.

Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes, og det kommer (Med stort Forbehold) ikke strøm ut av batteriet uten at PCU signaliserer at releene i batteriet skal slå inn. Vet ikke utladetiden til kondensatorene, men 1/2 time etter at bilen har kjørt burde holde.

Ville som ekstra sikkerhet åpnet opp dekselet under bilen, og framme på batteriet, og koblet fra dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond E

For å svare meg selv her, så blir det problemer etter bytte av PCU. PATS modulen, som startsperren heter, oppdager at det er ny PCU og går dermed over i tyverimodus og immobiliserer bilen.

Du må dermed ha tilgang til Think Techcenter eller tilsvarende for å reprogrammere nøklene slik at du får start på bilen.


Ellers er bytte av PCU en forholdsvis grei jobb. Trangt og kronglete, er noen skruer som krever tolmodighet..

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. april 2012, klokken 18:51
Tror det er rimelig trygt å bytte PCU selv.

Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes, og det kommer (Med stort Forbehold) ikke strøm ut av batteriet uten at PCU signaliserer at releene i batteriet skal slå inn. Vet ikke utladetiden til kondensatorene, men 1/2 time etter at bilen har kjørt burde holde.

Ville som ekstra sikkerhet åpnet opp dekselet under bilen, og framme på batteriet, og koblet fra dette.

Det er ingen microbrytere på batteriluka til nythinken. Koble først fra 12v batteri og dermed skal kabler fra fremdriftsbatteriet være uten spenning, så koble fra Zebra batterikablene i rett rekkefølge før en starter med å bytte PCU.



Trond Einar
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

hma

#4
Sitat fra: Trond E på tirsdag 07. august 2012, klokken 09:27
For å svare meg selv her, så blir det problemer etter bytte av PCU. PATS modulen, som startsperren heter, oppdager at det er ny PCU og går dermed over i tyverimodus og immobiliserer bilen.
Du må dermed ha tilgang til Think Techcenter eller tilsvarende for å reprogrammere nøklene slik at du får start på bilen.
Ellers er bytte av PCU en forholdsvis grei jobb. Trangt og kronglete, er noen skruer som krever tolmodighet..
Flott jobb du har gjort, viktige opplysninger og nyttige erfaringer dette med at PATS må reprogrameres etter bytte av PCU.


Sitat fra: elektrolux på mandag 23. april 2012, klokken 18:51
Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes
Magnetkontakten du beskriver her er en del av Emergency Power Off-kretsløpet, som skal beskytte mot høyspenning ved kollisjon eller vedlikehold. Jeg tror du kun finner denne bryteren på gen2 PCU.
EPO-kretsløpet er en lukket sløyfe som går via HV-kontaktene, PCU-luka og kollisjonssensoren.
Meg kjent er det EPO-sløyfe på kontaktene til vannvarmen og ac på gen2 PCU, mens dette mangler på kontaktene for gen 1 (lurer på om  gen0 har).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Sandeep Singh

Hei er det noen som kan hjelpe meg å bytte PCU til Think city 2009 modell.

Think1

Hei.
Det går fint å bytte pcu selv.
Men det sitter en start sperre modul i pcu og en i bilen. En motaker og en sender.
Sender sitter i bilen mens motaker sitter i pcu.
Når det gjelder fra koblingen av pcu, er det veldig viktig å koble fra 12 volts batteri.
Men det er veldig viktig å måle inni pcu på motorkabler og batteri kabler, men vær forsiktig, for en pcu som jeg reparerte var det forsatt strøm i pcu etter 7 timer.
Du behøver ikke alltid og programvare startsperre, det går å fjerne sperre med et program og en spesiell software, du må inn å stille parametre i selve pcu, har gjort det mange ganger på kunde biler.
Lykke til of er det noe er det bare å spørre.
Fredrik

jur

Hej,
no its obviously my turn to change the PCU (Gen0). I've got a spare PCU from another car but now I've learned that I also have to reprogram it in order to tie it to the immobilizer system (PATS/VCU).
Questions:
- how is the exact procedure?
- do I have to use Think Techcenter S/W for that or are there alternative ways?
- if TechCenter is required, has anyone an OMITEC adapter for hire / sale?
Thanks in advance,
Jens   

babjerke

Jeg må bytte PCU på min Think - har fått skrudd løs nesten alt men har veldige problemer med to av ledningene (400V + en av fasene - se bildet). Har prøvd med alt (CRC, tynn olje, passe krefter) men de sitter fremdeles som støpt. Har noen et godt råd?
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516; Bestilt 2 stk Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA