Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf versus I-miev

Startet av Kris, torsdag 01. mars 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

Kris

Dette er to biler som konkurrerer om mange av de samme kundene. En sammenligning av dem vil derfor være nyttig for alle oss som går og lurer på hvilken bil som passer best.
Så for de som har erfaring med begge eller har noe relevant informasjon om en av dem: Fyr løs!
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kris

#1
Jeg har prøvekjørt alle trillingene i tur og orden, og merket meg et par ting:

De har bakhjulstrekk og derfor enestående svingradius på kun 4.5 meter.

Lang akselavstand gjør den mer romslig og stabil i forhold til størrelsen enn de fleste andre biler. Sikkert også enn Leaf.

I-miev har tre valg for regenerativ bremsing. Dette systemet fungerer godt og etter et par minutter bak rattet oppdager man at bremsepedalen trengs stort sett hvis man vil stanse helt. Jeg lå stort sett og vekslet mellom min og maks regen, som fornuftig nok er plassert i sekvens.

Den veier kun 1110 kg, og trenger derfor mindre batteri og motorkraft enn Leaf for tilsvarende ytelse.
Dette gjør I-miev mindre miljøfiendtlig fordi den bruker mindre energi, men kanskje først og fremst fordi den krever mindre energi å produsere og inneholder mindre miljøgifter.

Den er dårlig utstyrt for vinterbruk. Forvarming av kupe fra nettstrøm er ikke mulig, og det er ingen temperaturstyring av batteriene. Dette reduserer rekkevidde og brukbarhet.


Hvordan er Leaf på disse punktene?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kris

Her var det lite respons. Faktisk ingen. Bortsett fra meg selv da  :D
Jeg postet dette under noe som het "Egen gruppe for kommende tester av elbiler". Kanskje det var feil. Jeg skjønner egentlig ikke hva det betyr engang. Skal man skrive ting om tester man tror noen kommer til å gjøre av elbiler? Altså meninger om potensielt kommende tester av elbiler?
Eller er ordene byttet om så det skulle stått "Egen gruppe for tester av kommende elbiler"? Hvordan testes i såfall en elbil før den har kommet?
Og hvorfor er gruppen "egen" i motsetning til alle de andre gruppene? Er den privat på noe vis?

Administrator/moderator??
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

gbzdoc

Jeg har hatt begge bilene, og det er vel nesten bate elektrisk drivlinje som felles for de... ;)

Familien elsket i-Miven og vi elsker Leafen.

Den største og viktigste forskellen på de to akurat nå er kanskje prisen. I-Miev er uten tvil mye elbil for pengene. Men det er også Leaf om man setter pris på elle de ekstra tingene den tilbyr.

Men dersom man skal se bort fra prisen så er dette hovedforskjellene og årsaken til at vi byttet:

Fordeler med Leaf:

- Noe lenger rekkevidde, spesielt om vinteren. (Trodde den batterivarmeren fungerte på en litt annen måte da bilen ble bestilt, men vi får utvilsomt flere km ut av Leafen når det er kaldt.)

- Fjernstyrt oppvarming fra strømnettet

- Plass til 5 personer

- Plass til mer bagasje, særlig når hele familien er med. Tror nesten I-Mieven kan ta mer bagasje når setene er nede enn Leafen...

- Bedre komfort for lange prsoner, også for de i baksetet.

- I tillegg har den alt mulig av gadgets som overgår selv velutstyrte fossilbiler i dag. Men dette var mindre viktig...

Du nevner svingradiusen, og den er jo fantastisk på i-Miev. Men det skal sies den er ikke så langt unna på Leaf heller. Den er langt bedre enn alle fossilbilene jeg har hatt, selv om den ikke er helt på høyde med i-Miev.

Ting jeg savner fra i-Miev:

- Bakhulstrekk!!!! ;-)

- Den smale formen gjorde den ekstremt framkommelig i bytrafikken, og man kunne lett smyge seg forbi på steder man ellers hadde endt opp i en propp.

- Enkelheten... Jeg savner det vel egentlig ikke, men for folk som bare vil at bilen skal funke så var den perfekt. Den bombarderer ikke akkurat brukeren med unyttig info... ;)

Det jeg savner minst fra i-Miev er:

- Kjøreegenskapne. Den har ikke dårlige kjøreegenskaper, men Leaf er i en helt annen klasse. Den takler spesielt dårlig kraftig sidevind... Vestlandet er ikke stedet for i-Miev. I tillegg ligger Leaf mye bedre på veien når hastigheten går opp på svingete veier.

- Varmeapparatet. Leaf har kraftigere varmeapparat som varmer tilstrekkelig også ned i -20. I-Miev ble faktisk litt kald på slike dager og fikk ikke tempen opp. Dessuten er all klima-automatikken milevis bedre på Leaf. Ulempen på Leaf er mindre manuell kontroll, men for meg har ikke det vært noe problem.

Dette er det jeg kommer på i farta. Vi hadde i-Miev i noe under ett år, og har kjørt Leafen siden desemer. Er det noe dere lurer på så fyr løs. ;-)

Begge bilene er gode biler, på hver sin måte, og knuser de "norske" alternativene på alt unntatt plastkarosseriet. ;) (Venter bråk fra den leiren... Hehe)

Joachim

...og untatt rekkevidde.

Fin sammenligning. Jeg har aldri testet en trilling, men visste bare at det måtte bli leaf :)

arnejorg1

Jeg prøvekjørte i-on. Jeg likte bilen, men Leaf har bedre plass, bedre ytelse, bedre rekkevidde og har mer utstyr. Så da falt valget på Leaf
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

gbzdoc

Den ekstra ytelsen er knapt nok følbar da, grunnet 500 kg ekstra vekt på Leaf... Ble faktisk litt skuffa over akurat det... ;-)

Men begge bilene føles som kjappe og fine så lenge de ikke sammenliknes med muskelbiler. :)

Kris

Takk for en god sammenligning! Du er jo en av ytterst få individer som har eid begge.
Interessant observasjon at ytelse er tilnærmet lik, og at batteritemperatur systemet kanskje ikke fungerte helt som forventet. Er det stor forskjell i rekkevidde?
Kan du si noe om hvordan du opplever systemet for regenerering ved bremsing på Leaf i forhold til imiev?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

cra

Sitat fra: gbzdoc på mandag 05. mars 2012, klokken 15:04
Begge bilene er gode biler, på hver sin måte, og knuser de "norske" alternativene på alt unntatt plastkarosseriet. ;) (Venter bråk fra den leiren... Hehe)

Hva skal vi bråke om? Du har jo i all hovedsak helt rett (muligens med unntak av rekkevidde sammenlignet med ny-Think'en), og jeg synes heller at ingenting overgår plastkarosseri.  :D

For ævrig en meget god sammenligning av bilene!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Rekkevidden på Leaf er vel på min bruk rundt 30-40 km lenger enn den var på i-Miev nå når det er kaldt. Noe av grunnen er nok forvarmet bil, samt at batteriet på Leaf er bedre isolert. Siden bilen brukes mye (Leafen runder straks 6000 km) virker det som batteriet holder en grei temperatur på tross av at varmeren ikke slår inn før det er vesentlig kaldere. I tillegg er selvsagt også batteriet noe større på Leaf.

Jeg regner med at forskellen i kjørelengde på de to vil bli mindre til sommeren. Men den ekstra kjørelengden er i vårt tilfelle med på å utvide bruksmulighetene på bilen betraktelig om vinteren. Da ble i-Mievens kjørelengde litt i korteste laget, og dieseldyret måtte luftes oftere.

Vi kjørte i-Mieven ca. 11000 km fra februar til slutten av november 2011. Leafen har gått nesten 6000 km fra desember til nå...

Den ekstra bagasjeplassen med alle fire i bilen er også med på utvide bruken. Dieseldyret stod mye i ro før, nå brukes den bare av kona til og fra jobb, samt når vi skal på fjellet. (Vi jobber på hver vår kant...)

Regen fungerer litt forskjellig på de to bilene:

I-Miev har tre "gir" som i realiteten er tre nivåer på regen når man slipper opp gassen. Leafen har to modus, der det er noe mer regen på "Eco" enn i "D". Men i-Miev regenerer vesentlig mer i "D" enn Leafen gjør selv i "Eco". Og i "B" er jo i-Mieven nesten brutal, og man være obs så bilen bak ikke kjører inn i deg bakfra siden bremselyset ikke kommer på. Men "B" er gull i bratte nedoverbakker, og fungerer bra så lenge man er obs på hvor brått den kommer om gassen slippes helt opp.

Når man bruker bremsen er de også veldig forskjellig. I-Mieven virker det som har en konvensjonell bremsepedal koblet til en bremsekraftforsterker. I tillegg har den trolig en elektronisk "sensor" som sørger for regen i tillegg. Når batteriet er fulladet merker man derfor at bremsepedalen oppfører seg litt annerledes og må trykkes lenger inn for å bremse like kraftig som når man får full regen. Dette var ikke noe som var plagsomt, men mer en observasjon jeg gjorde meg. Selve bremsen og bremsepedalen synes jeg hadde god følelse og fungerte bra.

Leafen har så vidt jeg vet helt elektronisk stryring av brems og regen fra bremsepedalen, og dette er nok litt på godt og vondt. I 99% av tilfellene fungerer dette veldig bra, men spesielt rolig oppbremsing til full stopp rett etter at man har startet bilen er "buggy". Da bremser den ofte alt for mye, og det er komplett umulig å få til en gjevn og rolig nedbremsing når farten er veldig lav. De som sitter på har lett for å tro det sitter en amatør bak rattet... Fordelen med systemet er nok at den regenerer helt uten at bremsene brukes, helt til bremsene faktisk MÅ brukes. Mulig man kan tyne noen ekstra KW ut av den kinetiske energien på dette systemet. Hvordan det vriker om bilen blir strømløs aner jeg ikke, for når bilen er skrudd av kjennes pedalen ut som man tråkker mot en gummikloss... Men som sagt, i 99% av tilfellene fungerer det veldig bra, og man merker ikke noe til at dette er styrt av en datamaskin. Regner også med at den har et backupsystem, ellers hadde den neppe blitt godkjent.

Noen liker å slippe å røre bremsepedalen, da er i-Mievens løsning fin.

Forøvrig inbiller jeg meg at det er en fordel med tromler bak på elbilen, siden bremsene da er mer beskyttet mot saltslaps og annet. Det er jo en kjent sak at hvis man ikke passer på å bremse ren bremsene innimellom så ruster de i stykker på en elbil.

Om det faktisk er en fordel med trommel får de som er eksperter på bremser uttale seg om...

Ser i hvertfall at jeg må passe mye mer på bremsene på Leafen, sikkert også pga. det elektroniske bremsesystemet.

(Mye skrivefeil skyldes at dette er knastet inn på mobilen... ;)

gbzdoc

Sitat fra: cra på tirsdag 06. mars 2012, klokken 09:50
Hva skal vi bråke om? Du har jo i all hovedsak helt rett (muligens med unntak av rekkevidde sammenlignet med ny-Think'en), og jeg synes heller at ingenting overgår plastkarosseri.  :D

For ævrig en meget god sammenligning av bilene!

Hehe, var bare ment som en spøk siden noen av Think-eierne virker litt hårsåre. ;)

Men dere har helt rett, rekkevidden glemte jeg at er bedre på ny-Thinken. :)

Akkurat rekkevidden er vel også det eneste jeg gjerne skulle kunne økt på begge bilene. Synd man ikke kan velge mellom noen alternativer der, slik som på Tesla. Alle har jo ikke likt behov, og siden å kjøre elbiler i dag er som å konstant kjøre med nesten tom tank på fossilbilen, kunne det vært fint å kunne spytte inn litt ekstra for lenger rekkevidde om man trenger det.

elektrolux

Hårsåre vi ???

Forstår ikke hva du snakker om.  ;D

Tror jeg ville ofret litt rekkevidde på NyThinken min mot hurtiglademuligheten til Leaf og trillingene, så heller ikke det er det store argumentet for Think.

Men så er det kjøreegenskapene, og bruksegenskapene på Think: De er i en klasse for seg selv. Tenk så fantastisk med en bil du setter deg rett inn i (grunnet høyden), men som tross utseende ligger på veien som en sportsbil.

Tror faktisk disse 3 bilene, har såpass forskjellige egenskaper at de appelerer til forskjellige folk:

Trillingene: Minimal pris, utstyr og kjøreglede, men traust og trygg transport.
Leaf: Fordi du fortjener det, og kan betale for det. Synd den er så tander.
Think: For entusiasten som liker spesielle biler, og liker å kjøre. Ofrer gjerne litt for å få det lille ekstra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gbzdoc

Er ikke enig i at trillingene gir minimal kjøreglede, tvert i mot. Men folk setter jo pris på forskjellige ting, som du nevner.

Synes den var morsom å kjøre jeg, selv om den kanskje ikke er noen sportsbil i svingene. :)

Forøvrig setter man seg jo rimelig rett inn i trillingene også. Der sitter man også relativt høyt, sammenliknet med f.eks. Leaf.

elektrolux

Helt enig. Der er masse kjøreglede bare å slippe å kjøre fossilt, og også i å se de flotte instrumentene.

Her var det relativt ment, og i forhold til de 2 andre bilene.

Likte veldig godt den ene turen jeg hadde i en I-miev, men tror jeg ville valgt en av de andre om jeg ble tilbudt alle 3 for to forskjellige turer:

Langtur. Leafen
Shoppingtur: Thinken
Tur gjennom Napoli: I-miev med forbehold om at jeg ikke måtte dekke skader på karrosseriet. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA