Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eVLite og ikke gjennomført vannfylling

Startet av PSA106_2001, tirsdag 27. november 2007, klokken 21:54

« forrige - neste »

PSA106_2001

Jeg har tidligere fylt vann 2 ganger med eVLite. Jeg skulle fylle vann på nytt forrige torsdag da det var 5 varmegrader. Startet med vedlikeholdslading da bilen hadde 67% strøm, og trodde at det skal ta maks 7 timer (2 timer til 100% og 5 timer ekstra ifølget instruksen) før vanningslampen skulle dukke opp. Jeg ventet 8 timer uten å se vanningslampen og måtte avbryte prosessen p.g.a. dårlig tid. Det ble sjekket flere ganger at det sto * bak "Mantainence charge" under prosessen.

Jeg plugget inn eVLite et par ganger de siste dagene for å sjekke status. Det lå merkelig en * bak "Balance charge". Hva betyr det? Har det noe å si med at vanningslampen ikke kommer?

Det er veldig vanskelig å finne en dag over 0 grader fremover på østlandet, og selv om det er greit å avbryte vedlikeholdslading, legger det ganske mye på overladning (AH) under vedlikeholdsladning. Bilen er kjørt c.a. 3000km siden siste vannfylling og har relativt lav AH på 140 per i dag, men allikevel er jeg litt beskymret for neste forsøk.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

kanskje Lars kan legge disse manualene sammen med de andre manualene som nå er samlet slik at de er lett tilgjengelige.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PSA106_2001 på tirsdag 27. november 2007, klokken 21:54
Startet med vedlikeholdslading da bilen hadde 67% strøm, og trodde at det skal ta maks 7 timer (2 timer til 100% og 5 timer ekstra ifølget instruksen) før vanningslampen skulle dukke opp. Jeg ventet 8 timer uten å se vanningslampen og måtte avbryte prosessen p.g.a. dårlig tid. Det ble sjekket flere ganger at det sto * bak "Mantainence charge" under prosessen.

Jeg plugget inn eVLite et par ganger de siste dagene for å sjekke status. Det lå merkelig en * bak "Balance charge". Hva betyr det? Har det noe å si med at vanningslampen ikke kommer?

Det er veldig vanskelig å finne en dag over 0 grader fremover på østlandet, og selv om det er greit å avbryte vedlikeholdslading, legger det ganske mye på overladning (AH) under vedlikeholdsladning. Bilen er kjørt c.a. 3000km siden siste vannfylling og har relativt lav AH på 140 per i dag, men allikevel er jeg litt beskymret for neste forsøk.

Tja, det er ikke så lett å gi et godt svar her. Hvorfor står * etter Balance Charge, og ikke ved Maintnance Charge som du sier at du valgte. Det er tydelig at bilen ikke er fornøyd siden prosessen ikke ble ferdig.
Men problemet dit er egentlig ikke at det står en * etter det ene eller det andre, problemet er at du ikke har fått fyllt vann!

Hvor langt kan du vanligvis kjøre mellom hver vannfylling? Høres ut til at du er relativt tidlig ute uten at jeg kjenner til dine batteriers tilstand.

Vi legger oss jo vanligvis på et vannforbruk med et snitt på ca 0,5 l vann. Dette er halvparten av tørre batterier i snitt. Jeg ville tro at du burde kunne kjøre en ny vannservice uten de store utfordinger i dette. Har du mulighet til å stå i en garasje for få opp varmen? Vær da forsiktig med å lukke garasjen for mye siden det kan få temperaturen for høyt opp....

*'en din burde forsvinne ved en ny Maintnance Charge, og da er du tilbake til normalen.
Har mistanke om at *'en kan dukke opp både her og der når normale prosedyrer blir avsluttet unormalt.
Softwaren til Evan er ganske ny og inneholder nok noen bugs fremdeles.

Hvilken versjon kjører du? Jeg har versjon 1.0 og produksjonsnummer 0014, men har ikke sett noe slikt før. Har da heller ikke vært nødt til å avslutte før tiden tror jeg.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PSA106_2001

Takk for tips, El rayo og Boogie. Bilen har kjørt c.a. 59600km og batterien er bra, 70km på en fulllading om vinteren og 80km om sommeren. Jeg fyller vann ofte c.a. 2500-3000km etter anbefallinger fra forum :-). Jeg har eVLite 3.0.

Jeg fikk en forklaring fra EVAN om * bak "Balance charge": bilen trenger en vanlig fulllading hver 5-10 lading. Jeg bruker kanskje for ofte tidsuren. I de siste, har jeg også brukt tidsuren når jeg skal ta en fulllading hver helg, og det er visst ikke nok overlading til å fullføre en "Balance charge".

Jeg vet ikke om det også har noe med lavspenning å gjøre når jeg lader på jobben. Prøvde i går og bilen klarte ikke å fullføre "Balance charge" selv etter 8 timer fra 67%. Prøvde også i natt i garasjen, og det klarte å fullføre fra 40% i 11 timer. Hurra! Så er * bak Balance charge borte.

Skal forsøke å gjøre en vannservice nå i helg!

elektrolux

Har lagt merke til at utligningslading som sikkert er der samme som ballance charge ikke forsvinner før bilen faktisk får fullført en slik 125% opplading der de siste 25 % legges inn med 5A i 5 timer.

Har selv ved noen anledninger fjernet denne ladingen ved å bruke TEP 92 i V.3.3. (Med V 3.1 er der ikke meny for eliminering av programert lading.)

Vet ikke hvordan eVLite er satt opp, men kanskje den ikke gir en mulighet til å avprogramere utligningsladingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Som med Thinken min er ikke det  mulig å peke en vifte ovn rett på radiatoren om vinteren.  Dette fører inn varmen til blokkene men kreves tilsyn om kjølevann ikke blir for varm. Hvis kjøleviftene kjører ikke forvent kjøling! Hvis ikke jeg overstyre laderen til å gi service eller maintainance lading( 10ampere i 5  timer) jeg er nød til å bruke tilleggsvarme før vannfylling. 27 grader i kjølevannet er OK.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

#7
Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. november 2007, klokken 15:17
Har selv ved noen anledninger fjernet denne ladingen ved å bruke TEP 92 i V.3.3. (Med V 3.1 er der ikke meny for eliminering av programert lading.)

Vet ikke hvordan eVLite er satt opp, men kanskje den ikke gir en mulighet til å avprogramere utligningsladingen.

Nei, EvLite har nok ikke mulighet for å fjerne programmet igjen.

Jeg kom på en annen ting siden du bruker så lang tid på ladingen din.
Dersom du har mulighet til det sjekk hvor mye laderen din trekker fra nettet.  Det høres ut til at den er innstillt relativt lavt. Husker ikke hvilke verdier du kan velge på, men det burde vi finne ut av.

Jeg tror det er 10, 12 eller 14A. Endringen kan de gjøre på et verksted for deg.
Det påstås at du trenger å kjøre en vedlikeholdslading etterpå uten at jeg kan forstå hvorfor, men ihverfall får du utnyttet 16A kursene og laderen din bedre etterpå.

Kjøp en energimåler på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181003

Den vil fortelle deg hvor mye laderen din trekker, samtidig som den er grei å ha for å vise de du får låne ladestikk av hvor mye du faktisk trekker når du lader bilen din. Slipper da å diskutere hvor vannvittig mye strøm du trekker fra nettet deres.....

Jeg bruker ikke avbrutt lading så ofte. Det virker som om programmet til PSA bilene for fullading osv fungerer relativt greit. Har ikke følelsen av at vi har samme problemer på PSA bilene som det rapporteres om fra Think eiere.

Grunnen til den normale overladingen er jo nettopp for at du skal unngå ubalanse mellom blokkene/cellene dine. Og det er egentlig det som til slutt gjør at du får problemer med batteripakken din.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på torsdag 29. november 2007, klokken 23:34

Jeg tror det er 10, 12 eller 14A. Endringen kan de gjøre på et verksted for deg.
Det påstås at du trenger å kjøre en vedlikeholdslading etterpå uten at jeg kan forstå hvorfor, men ihverfall får du utnyttet 16A kursene og laderen din bedre etterpå.


Rette tallene er 10A-13A og 14 A , og er avhengig av opprinnelig salgsland.  Kommer bilen fra Belgia er den sikkert satt opp på 10A eller 13A.

Som en del av prosessen ønsker bilen Initiallading etter dette, så sørg for at batteriet er tomt for strøm før du bytter strømstyrke. Initialladingen er nok en slags kalibreringsfunksjon, men er farlig idet den ikke tar hensyn til opprinnelig ladetilstand, og er i så måte i stand til å overlade batteriet MYE.

Det virker som om ikke alle ladeboksene ha mulighet for å bytte strømstyrke. Vi greier i alle fall ikke å komme inn på dette i Think sin Saxo med V3,1 software, mens på egen AX med V3,3 software ligger strømbytte under fjernprogrameringsmenyen på TEP/Diag eller E.L.I.T.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Når det nå tydeligvis er flere her som har EvLite og utfører vannfylling selv håper jeg at jeg kan få svar på noen enkle spørsmål.
Jeg dristet med til å bestille en EvLite og fikk den her om dagen. Jeg kjøpte ikke vannfyllingskit av Evan og angrer litt på det nå.
Noen som vet hvor kan jeg få kjøpt vannfyllingskit her hjemme?
Og så var det vann da. Hvor kjøper jeg det best?
Er Biltema sitt batterivann godt nok renset?

Takknemlig for alle råd til en EvLite novise.

Hilsen Jørn

PS: Bor i Asker
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Toyota truck. Sønnak , Reva norge m.fl. selger vannfyllingsutstyr. De spesial nipler er brukt til truckbatterier som har sentralfyllingssystemer. Prøve å finne en komplett som består av nippel, Dunkkonnektor med kran, rød impeller som viser gjennomstrømning av vann og selvsagt slange. 700kr skulle dekke det.

Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Elmo på fredag 30. november 2007, klokken 23:23
Er Biltema sitt batterivann godt nok renset?

Er ikke sikker, men det står at vannet er demineralisert. Det er viktig.
En annen ting er alderen på vannet. Vi sier vanligvis at vannet ikke bør være eldre en 1 måned.
Vannet vil over tid trekke til seg CO2. CO2 vil reagere med anode/katode i batteriet og gjøre at batteriet ikke vil fungere. Det er også grunnen til at vi bruker propper på batteriene når vi demonterer dem fra bilen.

Jeg tror jeg ville prøve å få tak i "ferskt" vann fra Sønnak eller andre i området som kan levere, men jeg tror at Biltema sitt vann er greit nok i en nødsituasjon.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

legger bare inn et bilde av det vannfyllingsutstyr jeg har kjøpt, med de spesifikasjoner Ken oppgir.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Umar Afzal Ahmad

hvor kan jeg få kjøpt vannslange med (propell) for å fylle vann på truckbatteri?
Husker hva den heter;)

Mvh
Umar

Elmo

#14
Propellen trenger du ikke. Du ser jo om/at det synker fra beholderen.
Men nippelen som passer til bilen er viktig. Jeg vet dessverre ikke hvor du får tak i den. Jeg kjøpte min fra England for 10 år siden.

I følge elbilwiki så kan du få kjøpt nippel fra et lokalt truck-verksted. Skal være samme som brukes på batteriene til el-trucker, og de kjøper dem fra Sønnak.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA