Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får støt av bilen...

Startet av Stigzy, onsdag 01. februar 2012, klokken 00:57

« forrige - neste »

Stigzy

De siste dagene når jeg har skrudd av bilen og skal til å gå ut, så har jeg fått støt av å ta på rattet eller på bildøren. Jeg er en person som ikke liker å få støt i kroppen i det hele tatt, å lurer derfor på om det er noen andre som har opplevd dette? Må jo være noe gale med leafen?
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Griffel

Sitat fra: Stigzy på onsdag 01. februar 2012, klokken 00:57
De siste dagene når jeg har skrudd av bilen og skal til å gå ut, så har jeg fått støt av å ta på rattet eller på bildøren. Jeg er en person som ikke liker å få støt i kroppen i det hele tatt, å lurer derfor på om det er noen andre som har opplevd dette? Må jo være noe gale med leafen?
Kanskje det samme?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4638.msg46010.html#msg46010
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Nå er det jo fluffy stoffseter i Leafen, så dette er nok statisk elektrisitet som bygges opp mellom dine klær og setet. Ikke noe særegent for Leafen egentlig.

Opplever det samme selv av og til, litt avhengig av hva jeg har på meg og hvordan jeg går ut av bilen.

Det som pleier å være et greit kjerringråd er å blande ut litt skyllemiddel med vann og fylle det på en sprayflaske. Spray så litt av dette på setene.

(Husk å teste ut på et sted det ikke synes først siden det er lyse seter.)

Kan hende møbelimpregnering gjør samme nytten. (I tillegg til at setene blir lettere å rengjøre.)

BE

Jeg har opplevd akkurat det samme på mange biler, nå også Leaf, og jeg syns ikke det er noe særlig behagelig. Av den grunn har jeg i mange år hatt som  vane å holde øverst på dørkarmen i det jeg snur meg ut av setet for å gå ut av bilen, dette fungerer 100%. Problemet med generering av statisk elektrisitet er spesielt fremtredende når det er kaldt og tørt i luften.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Aspiranten

Jeg får mye støt avhengig av hvilke sko og klær jeg går med. Merker jeg støt så bytter jeg sko, fungerer ikke det så forkaster jeg de klærne som genererte støt, og bruker ikke dem til kjøring mer.

Haaaater elektrisitet gjennom kroppen  :P
Nissan Leaf

SvenF

Det är tort i luften på vintern, då blir det mycket ESD... Håll i ett metallföremål, t.ex. ett mynt och låt stöten gå genom det till bilen. Det känns inte alls! ;D

cra

Sitat fra: SvenF på onsdag 01. februar 2012, klokken 09:40
Det är tort i luften på vintern, då blir det mycket ESD... Håll i ett metallföremål, t.ex. ett mynt och låt stöten gå genom det till bilen. Det känns inte alls! ;D

Ja, det er et bra triks. Lærte det fort for 20 år siden da jeg jobbet på hudstansa på Ekornes. Vi dro store huder opp på plastbrett som vi så la kniver på (som pepperkaker!  :D). Det genererte utrolig mye statisk elektrisitet, og det var ikke noe særlig når nærmeste metall var selve maskina, og den var akkurat i høyde med familiejuvelene.  :o :o :o  Å holde i saksa og berøre maskina med den først hjalp.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Jeg kjøpte for mange år siden en artig sak for noen kronestykker på nettet. En lite sylinder man har på nøkkelklippet med en glødepære inni. Man holder i den ene enden, og berører bildøren eller tilsvarende med andre enden. Utrolig hvor mye lys litt ESD kan gi gitt.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Griffel

Om det finnes lenger vet jeg ikke, men tidligere fikk en kjøpt jordingslisser av gummi/kobber til å henge under bilen.
Jeg brukte slik for en del år siden på en bil hvor jeg var plaget av statisk elektrisitet, og den virket.
Dette har vel mye sammenheng med stoffene i interiøret, jeg har ikke hatt tilsvarende problemer på senere biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: ravn på onsdag 01. februar 2012, klokken 10:35
Jeg kjøpte for mange år siden en artig sak for noen kronestykker på nettet. En lite sylinder man har på nøkkelklippet med en glødepære inni. Man holder i den ene enden, og berører bildøren eller tilsvarende med andre enden. Utrolig hvor mye lys litt ESD kan gi gitt.
Det var nok ikke en glødelampe, men en glimlampe, de lyser om de "lukter" strøm
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA