Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste på elbil

Startet av PerBear, fredag 20. mai 2011, klokken 11:05

« forrige - neste »

PerBear

Hvilke elbiler, nye eller gamle, kan leveres med godkjent tilhengerfeste for å trekke en liten tilhenger?

Bør kunne dra 500 kg, gjerne mer ... ???
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Go-carter

Kewet og Buddy kunne man få tilhengerfeste til, men der var totalvekt på hengeren begrenset til 300kg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

#2
Mitt nyeste funn; en Berlingo 2004 model kom overraskende med hengerfeste ferdig montert.

Bilen står enda i Oslo, så jeg vet ikke tillatt hengervekt; eller om jeg i det hele tatt får skilt på gliset :-\

Sist jeg impoterte Elbil fra utlandet fikk jeg streng beskjed om at dette var siste bilen de ville godkjenne på unntaksregelen; om bil i original utførelse som har vært registrert i et EU land skal kunne registreres også i Norge....

Er jeg heldig hadde citroen på dette tidspunktet klart å lage CEC papirer på bilen slik at VD ikke kan nekte den uansett hvor mye de måtte ønske.

I værste fall er det en fin delebil til Elbjørg...

Se bildene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Truls

Ser denne posten er gammel, men jeg fikk levert min Ford Ranger EV med tilhengerfeste. Vet ikke hva det er godkjent for, men funker gjør det:

http://fordrangerelectric.blogspot.com/2011/08/elbil-som-arbeidshest.html

Truls
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018
BMW i3 2016

Haahov

Lurer på tilhengerfeste til min nye Ion. Bruken er for å frakte sykkel etc. til barnehage. Her selger de til imiev/leaf/ampera http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1046 Vil dette gå utover garantien? Kan jo ikke slite mer på batteriet enn f.eks skiboks på taket?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

jkirkebo

Sitat fra: Haahov på mandag 16. januar 2012, klokken 20:58
Lurer på tilhengerfeste til min nye Ion. Bruken er for å frakte sykkel etc. til barnehage. Her selger de til imiev/leaf/ampera http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1046 Vil dette gå utover garantien? Kan jo ikke slite mer på batteriet enn f.eks skiboks på taket?

Skulle ikke tro det. Men du må vel passe på å få det med 2" kule, hvis ikke passer neppe de vanlige sykkelfestene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Haahov

Dette er kun selve festet innunder bilen. Ikke med kule... Får kanskje tak i en kule her i norge? Uansett størrelse så kan sykkelstativet mitt justeres med skruer ;)
Her er link til videoer med montering på forskjellige biler

http://shop.tlcentral.com/store/pc/viewCategories.asp?idCategory=157

E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

dago01

Hei!

Har en Leaf som jeg ønsker å kunne ha med sykkel på.

Takmontrering synes jeg er veldig upraktisk. Har mye bedre erfaring med montering av stativ på hengerfeste.
Vurderer derfor å bestille en Stealh, men lurer på om noen der ute har erfaring med denne leverandøren og løsningen.

/dag

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: dago01 på torsdag 16. august 2012, klokken 10:48
Hei!

Har en Leaf som jeg ønsker å kunne ha med sykkel på.

Takmontrering synes jeg er veldig upraktisk. Har mye bedre erfaring med montering av stativ på hengerfeste.
Vurderer derfor å bestille en Stealh, men lurer på om noen der ute har erfaring med denne leverandøren og løsningen.

/dag

Husk at Europeisk Leaf har tåkebaklys der "hitch"'en sitter på en Nordamerikansk modell av Leaf. I tillegg ville du hatt behov for strøm skilttavle. Muligens det finnes sykkelstativ som passer på bakluken ??

leafster

Jeg prøvde å bestille tilhengerfeste fra USA via JetCarrier, men de klarte ikke å prosessere mitt Skandiabanken Visa kredittkort. Hyggelig service forøvrig...

sven erik

så lenge bil produsenten har godkjent dette vil en miste garanti + at biltilsynet vil kikke på det når en er på eu kontroll

har selv vurdert hengerfeste

Go-carter

Dette jeg fikk høre av R&S og. Nå bruker jo jeg ikke hengerfestet mitt til hengere, men sykkelstativ. Så garantien er trygg, men Statens Vegvesen likte angivelig ikke dette.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sven erik

ble en siklig feil så lenge ikke  produsenten av bilen har godkjent det vil garantien  utgå  å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der  hengerfeste er  bilen skal hvære orginal  for å ha garantien  hengerfeste går under ombyging av bilen  desverre 

dago01

Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 13:07
ble en siklig feil så lenge ikke  produsenten av bilen har godkjent det vil garantien  utgå  å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der  hengerfeste er  bilen skal hvære orginal  for å ha garantien  hengerfeste går under ombyging av bilen  desverre 

Det kan jo ikke være slik at produsenten frasier seg plikten til å erstatte for eksempel deler i bremsesystemet som følge av produksjonsfeil, så lenge vekt- begrensningene for bilen er overholdt. Det produsenten vil kunne si, er at dersom hengerfestet er montert i rammen, og rammen ryker som følge av dette, er ikke garantien gjeldende. (og det er snakk om å frakte en sykkel)

Eller???
/dag

dago01

Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 12:09
så lenge bil produsenten har godkjent dette vil en miste garanti + at biltilsynet vil kikke på det når en er på eu kontroll

har selv vurdert hengerfeste

Nå gjør man jo ikke EU kontrollen hos biltilsynet, men man kan jo tenke seg at de påpeker slikt i en teknisk kontroll...
Ellers har jeg vont for å se at dette kan medføre at bilen blir trafikkfarlig på noen måte. (utover det andre biler med hengerfeste er.)

... Med mindre man belaster dette hengerfeste med stor last selvfølgelig.

Ellers må jeg jo si at jeg synes det er veldig svakt, og dumt, av Nissan å ikke tilby en løsning for Leaf. (Det kommer kanskje med tiden..)
/dag

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA