Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvis du har en stjålet Tesla

Startet av Trekkoppbil, lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

elektrolux

Denne "tar jeg"  ikke.

Nærmere forklaring trengs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

#3
Eddison leste bøker. Jeg har hørt imponerende beskrivelser av Eddison før, men det begynner å slå litt sprekker.
Laboratoriet hans var på størrelse med 2 kvartaler.
Når jeg leser om ham på Wikipedia får jeg inntrykk av at han var mer industriutvikler enn oppfinner, og at han tynte forskerene sine til å utvikle det han ønska seg og de ansatte videreutvikla andres ideer og som han patenterte i sitt navn. Glødelampa kjøpte han rettighetene til, og det var mange andre oppfinnere som hadde sine glødelamper.

Denne morsomme historien sier vel mye om Edison som hadde mange kampajer mot vekselsstrøm:
"George Westinghouse og Edison ble motstandere på grunn av Edisons markedsføring av likestrøm for elektrisk kraftdistribusjon på bekostning av den lettere overførbare vekselstrømmen utviklet av Nikola Tesla og promotert av Westinghouse. I motsetning til likestrøm kan vekselstrøm transformeres opp til veldig høye spenninger og overføres over lange avstander gjennom tynnere og mindre kostbare ledninger for så å bli transformert ned igjen for distribusjon til sluttbrukere.

I 1887 var det 121 Edison-kraftstasjoner i De forente stater som leverte likestrøm til kunder. Da likestrømmens begrensninger begynte å interessere publikum, lanserte Edison en propaganda-kampanje mot vekselstrøm med det mål å overbevise folk om at vekselstrøm var for farlig til å kunne benyttes. Problemet med likestrøm var at det bare var økonomisk lønnsomt å levere kraft i en radius på omtrent 2,5 km fra kraftstasjonen. Da George Westinghouse foreslo å bruke høyspent vekselstrøm i stedet, siden den kunne føre elektrisitet hundrevis av kilometer med minimalt tap, innledet Edison en «strømkrig» for å forhindre vekselstrøm fra å komme i bruk."


elektrolux

Aner vi lignende tendenser i dag med hysteri om brannfare ved lading, lydgeneratorer på elbil, og kronglete betaling for hurtiglading...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Ja, jeg dro den samme paralellen sjølv.

I dag kan vi le av Edisons kampanjer mot vekselsstrøm. Men vekselsstrøm er vel en mye mer reel fare enn det ladehysteriet vi leser om på forumet her.
Tenk hvis du får en høyspentkomponent inn i huset ditt?

Hysteriet i dag om B-vern handler om at likestrøm er så farlig. Jeg leste en tråd på forumet her om at likerettere kan gi jordfeil med DC-komponenter som kan være farlige for nabolaget. En skribent mente han burde ha b-vern over hele huset, og hele menigheten på denne tråden syntes de ulike argumentene hørtes fornuftig ut.  Det var snakk om likerettere til forbrukerelektronikk som PCer. Det ingen skreiv var at disse typene likerettere er som regel på 5V eller 12V.

Enkelte tenker på hva slags farer man kan få ved lading av bil, dersom det oppstår en rekke feilsituasjoner samtidig, som kan gi dc-komponenter. Om disse feilsituasjonene og teoriene er reelle, er en annen sak.
(At bremsene på Leafen svikter hvis det er en laus ledning, er det derimot ingen som bryr seg om.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA