Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

V2G over eksisterende Type1/Type2 ladestasjoner?

Startet av goggo, fredag 20. oktober 2017, klokken 10:23

« forrige - neste »

goggo


Jeg har alltid sett for meg at V2G ville kreve dyre 2-veis DC ladestasjoner hjemme og derfor sannsynligvis aldri bli særlig utbredt.
Nissan har jo hatt en slik 2-veis Chademo løsning i Japan en stund, og skal nå markedsføre en kombinert hjemmebatteri og 2-veis Chademoløsning i Europa hvis jeg har skjønt det riktig.

Men så leser jeg denne artikkelen, og forstår at Hyundai ser for seg en annen løsning med 2-veis AC/DC konvertering i bilens lader.
https://insideevs.com/hyundai-mobis-v2g/

Dette vil åpne opp for at nye Hyundai/Kia biler med denne ombordladeren kan få full V2G funksjonalitet med eksisterende Type1/Type2 ladestasjoner, og til og med med Schuko nødladeren.
For disse ladestasjonene er jo egentlig bare en kontaktor som styres av bilen, og ladestasjonen i seg selv forstår ikke hvilken vei strømmen går gjennom den.

Hvis dette tar av så vil jo V2G kunne skje mye raskere og rimeligere enn tidligere antatt.

Eller har jeg misforstått totalt?




mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Veldig interessant i forhold til at variabel strømprising er på vei inn grunnlagt i nettkapasitet.

goggo

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:15
Veldig interessant i forhold til at variabel strømprising er på vei inn grunnlagt i nettkapasitet.

Ja spesiellt interessant hvis kostnaden pr V2G installasjon går fra størrelsesorden 50-100K for en DC løsning hjemme til kr NULL for å bruke en AC løsning som man har fra før.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Og det vil jo da være et strålende godt argument for flere elbiler tilkoblet nettet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA