Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring av Ioniq EV

Startet av Ramnes, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 20:20

« forrige - neste »

Ramnes

For et par uker siden kjøpte jeg en Ioniq fra Auto Elite i Ski, og denne helgen fikk jeg ha en helt for meg selv fra lørdag morgen til søndag ettermiddag, og jeg kjørte som jeg pleier med min Golf stasjonsvogn og manglet ikke strøm en eneste gang.
Men, på søndag måtte jeg jo teste hva denne bilen jeg har lest så mye om er god for, og om den passer min kjøring til og fra Fornebu hver dag, og til og fra noen golfbaner på østlandet.
Jeg startet med å lade den helt full, og hadde da 201 KM på tanken. Jeg bor på Langhus utenfor ski, ikke så langt fra Oslo og her er det relativt flatt frem til Ryen hvor det går nedover og batteriet fikk tilført 4km med strøm på tanken på veien til Fornebu.
Jeg hadde hele tiden på stereoanlegget som jeg MÅ ha, og innetemperaturen var satt til 21,5 grader uten AC på.
Som nybegynner på elbil trodde jeg at jeg nå kom til å bruke masse drivstoff, men da jeg parkerte hjemme etter ca en times tid hadde jeg kjørt bort 47Km fra tanken på en strekning som er 62,5 KM med en gjennomsnittsfart 61KM/t
Her må det være no galt tenkte jeg, og tok frem kulerammen og startet å regne på det, og det viste seg da at jeg kun hadde kjørt bort ca 75% av strømmen ift KM kjørt, og det synes jeg er veldig bra i 9 varmegrader og regn.
En videre utregning sier da at om jeg alltid kjører slik så har jeg 25% mer å rutte med enn det antall KM bilen viser meg, og den utregningen havnet på en total kjørelengde på 251 Km som er veldig bra.
Men som jeg og andre vet så er det vel et 1:1 forhold når alt kommer til alt, eller hva sier dere som har bilen i dag? Min kommer ikke før i august neste år om ikke en Kona dumper ned før den tid.

Jørn
Jørn

Elmo

Du må ikke la deg lure for mye av gjettometeret (=estimert rest-rekkevidde).  Den er basert på hvordan forbruk bilen hadde de foregående xx km, og hva varmen i bilen et innstilt på akkurat nå, og utetemperaturen akkurat nå. Men stereoanlegget har ingenting å si.

Rent bortsett fra dette - JA Ioniq er veldig snill på forbruket.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ramnes

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:08
Du må ikke la deg lure for mye av gjettometeret (=estimert rest-rekkevidde).  Den er basert på hvordan forbruk bilen hadde de foregående xx km, og hva varmen i bilen et innstilt på akkurat nå, og utetemperaturen akkurat nå. Men stereoanlegget har ingenting å si.

Rent bortsett fra dette - JA Ioniq er veldig snill på forbruket.

Elmo
Det var derfor jeg skrev at den til slutt havner på et 1:1 forhold og ikke etter "gjettometeret" Men det var unektelig med på å fortsatt ønske bilen I DAG:-)
Jeg skal også prøvekjøre Kona og Kia Stonic før jeg atr den endelige avgjørelsen en gang på nyåret.

Jørn
Jørn

Masto

Ligesom Jørn fik jeg en Ioniq på prøve over 2 dage og jeg opnåede meget bedre resultat end bilens estimat. Som nævnt længere oppe er estimatet baseret på de akkumulerede kilometer og ærligt talt: testbiler bliver ikke kørt flinkt. Alle skal ud og prøve sportsmode og accelere hurtigt. Når du får din egen Ioniq til december vil du sikert opleve at estimatet hurtigt vil passe bedre fordi det vil være baseret 100% på din kørestil  :)
Vh,
Thomas
Hyundai Ioniq Premium 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA