Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikontroller.

Startet av froland, tirsdag 25. september 2007, klokken 15:18

« forrige - neste »

froland

Hei elbilvenner. Lurer på om det er mange som kar kjøpt dingsen til Revne? Jeg vil råde dere til å kjøpe den. Den er helt topp for dem som ikke kan stoppe ladingen med klokke osv. Og spesielt for de som kjøper nye batterier eller har biler som er gått få km. Tror det er mye å spare på det i lengden. Vennligst hilsen Froland :)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

eldanz

Hei,

Er ikke ofte inne på forumet og spør derfor: hvordan får jeg tak i denne fantastiske kontrolleren?

Eldanz\Bjørn
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

froland

Hei igjen! Gir deg bare en link til hjemmesiden hans.
http://www.revnesystem.no/
Beste hilsner fra Froland ;D
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Griffel

Det er sikkert riktig som det står på siden til Revne at:
"Man kan nå starte lading på hvilket som helst kapasitetsnivå uten at batteriet overlades eller tar skade",

Men en bør nok allikevel sørge for at NiCa batteriet i alle fall av og til er nokså tomt før en starter ladingen, på grunn av en av de få ulempene et  NiCa batteri har. MAO den mye omtalte minne effekten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2007, klokken 18:02

"Man kan nå starte lading på hvilket som helst kapasitetsnivå uten at batteriet overlades eller tar skade",


Det kan man også uten denne dingsen. Overladingen som tilføres batteriet er en prosentvis sats av tilført Ahr til fulladet.

Er selv meget skeptisk til om denne dingsten gjør noe positivt i alle fall på PSA. På Think kan det være den har livets rett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#5
Sitat fra: Griffel på mandag 01. oktober 2007, klokken 18:02
Det er sikkert riktig som det står på siden til Revne at:
”Man kan nå starte lading på hvilket som helst kapasitetsnivå uten at batteriet overlades eller tar skade”,
Jeg burde ha skrevet. "Det kan godt hende at det er riktig at man kan...." jeg ønsker ikke på noen måte å gå god for produktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det jeg undres over er mangelen på informasjon om hva denne dingsten egentlig gjør. De viser til detaljert beskrivelse for så å skrive:

Computeren i SoftCharger produktene kalkulerer og beregner optimal ladning av batteriene ved å måle i det varierende spenningsnivået på batteriet for deretter å regulere ladestrømmen.

Dette er jo det alle intelligente ladere gjør, og på PSA, og Think er der i tillegg en ampertimeteller, som tilfører 15% overlading basert på tilført Ahr fra ladestart til oppnådd 8V / Blokk

På PSA fungerer dette utmerket, mens på Think virker det som om laderen tar litt ekstra i. I følge SAFT skal batteriene ha 15% overladingsfaktor, og vil miste kapasitet dersom de ikke får det, så her er der motstridende informasjon. I motsettning til Revne, er der masse info ute om hvordan batteriene skal behandles, og PSA sin lader gjør alt det SAFT sier skal gjøres.

Problemene oppstår på eldre batterier, som ikke lenger tåler mye overlading. Her kan redusert overlading helt sikkert holde batteriene i live en stund lenger. 

Jeg syntes Revne bør legge fakta på bordet om hva dingsten deres egentlig gjør. Er det kun en spenningstyrt avbryter, kan hvermandsen lage en selv for hundrelapper. Er den så avansert som tåkeleggingen på infosiden vil ha det til, er det ingen grunn til å frykte at produktet blir kopiert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

softcharger

Svar fra RevneSystem:
Tilleggsinformasjon vedr. funksjoner i Softcharger type 10.
Softcharger 10 veksler mellom avbrutt lading (batteriet er mettet) og original ladning, dette for å tilfredstille bilens elektronikk. 
Dette skjer etter en syklus som gjennom praktisk bruk er funner hensiktsmessig for å unngå vesentlig overlading. Computeren i Softcharger beregner denne syklys ved å måle tiden og spenningsnivået i sluttfasen av ladingen.  Omgivelsetemperatur måles og er en av faktorene i beregningene.  På denne måte begrenses overladingen.  Softcharger gir samme effekt på alle Elbiler den er montert. 
NB:  Målinger som er gjort av overlading og vannforbruk av bilmerkene Citroen og Peugeot viser ca. det samme som for Think, og vil derfor ha samme nytte av Softcharger.

Griffel

Mitt inntrykk er at mange tror at de må lade ut batteriene helt før de kan foreta en ny opplading, og at denne dingsen løser det problemet. Det er vell en av de tingene den ikke gjør.

Nå er det imidlertid bare tull å kjøre rundt i den hensikt å tappe batteriet før opplading, men det er derimot lurt å legge opp kjøring og lading slik at en kanskje løpet av en uke både har et lavt nivå (si 5-10%) og en full lade syklus. Dette kan de fleste klare å få til ganske greit med litt erfaring om hvor mye strøm de trenger fram til neste lading, og litt hoderegning. Enten kan en trekke ut pluggen manuelt basert på klokka, eller en bruker et koblingsur. Om en bommer litt, glemmer å trekke ut en dag, og lader litt mer enn nødvendig er ingen krise.

Fordelen med soft-c er vell at en slipper koblingsuret og hoderegningen siden det går automatisk.

Slik jeg forstår dette avbryter denne dingsen de fleste ladninger når nivået er rundt 100% men av og til, kanskje en gang av 8 eller noe slikt, lar den syklusen kjøre helt til full overlading som seg hør og bør. Dette sparer vann og skader sikkert ikke batteriet, men kan lure noen til å holde batteriet nær fulladet bestandig.

Hadde jeg hatt en slik ville de fleste ladinger starte på rundt 60% fulladet, slik jeg gjør det nå og har 60% på tanken og trenger 70% neste morgen lader jeg til 75% slik at neste påfyll går fra ca. 5% til 100%. Med soft-C ville jeg sjelden være komme under 30%-35%. Teorien sier da at at kapasiteten og rekkevidden blir redusert til dette etter noe tid. En kan si at det gjør kanskje ikke noe siden jeg så sjelden har brukt for disse siste 30% eller????
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA