Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil i borettslag- og gammeldags styre :(

Startet av laelbil, søndag 17. april 2011, klokken 20:14

« forrige - neste »

hdh

Bor selv i et borettslag som henger kraftig etter hva gjelder infrastruktur for elbil. Dog så er det greit om du har carport å få satt opp hjemmelader for egen regning. Ser at en annen i borettslaget har en i3 som har fått satt opp en ladeboks i carporten sin. Må bare få tildelt en carport,  så får jeg vel omsider montert min.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

TB

Sitat fra: ChristianDJ på fredag 05. desember 2014, klokken 19:47
Hei. Jeg har også bestillt en E-Golf. men blir nå nødt til å kanselere den da borettslaget el anlegg ikke takler El biler. det er flere her fra før men nå har alle fått forbud om å lade. Ønsker ikke å kanselere bilen. Forventet levering på bilen er neste uke så har vært i samtale med møller om kanselering evnt. ta ut en annen bil. Lurer på om det er noe som kan gjøres ang. ett lite samarbeidsvillig borettslag når det kommer til lade problematikken? Vil veldig gjerne ha E-golfen :D

Dette lar seg heilt sikker løyse, med dialog. Om dei andre elbil eigere har teke seg til rette, og lada uten løyve i forkant er det naturlig at styret har satt foten ned. Det er normalt best å spørje i forkant. Det er mange borettslag som har løyst dette, på ulike måtar. Det som er viktig å avklare er kva som skal til for å lade på ein trygg måte, kva måten kostnaden skal bli fordelt på.

Eldre anlegg er ofte dimensjonert for 550 W pr. plass / bil til motorvarmer. Dette blir knapt om det kobler seg opp 2-3 elbiler på samme kurs.

Om det lar seg gjere å samle alle elbil plassar på ein stad - der det er mulig å føre fram ekstra straum til ein akseptabel kostnad vil det ikkje koste så mykje. Det finnes og lade "bokser" som regulerer / fordeler den straum som er tilgengelig - t.d. 32 A om det er ein bil, 16 på to, 8 A på fire osv.

Informasjon + dialog kan løyse mykje.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jako

#32
Desverre så løser ikke altid dialog, har samme problem med lading da boretslaget sier det ikke er lov å lade selv om det ikke er noen som bruker motorvarmer på parkeringsanlegget. Likevel lader jeg på natten. Har også en sjef på jobben i en busselskap som nekter oss med elbiler å lade på jobben :(
Nissan Leaf Tekna 2014

kos

Jako - du er ikke alene om å ha de plagene. Ikke minst det er flere og flere arbeidsgivere i byene som ikke har parkeringsplasser til sine ansatte for at de nettopp skal gå, sykle eller ta kollektivt. Etter hvert som man bygger kollektivt ut, vil dette presset også komme til elbilene. Borettslag er litt verre - disse burde fått krav om at det skulle være minimum 20% (eks) plasser om de hadde parkering /garasje ( samme for eiere av parkeringsplasser og parkering i gaten) til beboerne som det var mulig å lade en elbil. Så ble det opp til borettslaget å finne ut fordelingsnøkkelen for ladingen / kostnader.

timingbeltkiller

I det aller minste bør det snarest inn i bygningsforskriftene krav om lademuligheter ved ny- og ombygninger.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Og da vil vel de første boligsameiene se denne løsningen om en fire/fem år? Har sett på leilighet i flere helt nyetablerte/nybygde leilighetskompleks og ingen av dem har noen løsning på dette problemet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

moonbuggy

Sitat fra: arthur på søndag 21. desember 2014, klokken 08:21
Og da vil vel de første boligsameiene se denne løsningen om en fire/fem år? Har sett på leilighet i flere helt nyetablerte/nybygde leilighetskompleks og ingen av dem har noen løsning på dette problemet.
Det er en måte å angripe dette på. Aksjoner for styreplass i borettslaget, kanskje sammen med noen likesinnede.
Ta saken opp der. Vanligvis er det kurant å bli valgt inn i borettslagstyre, om en virkelig ønsker det. Da skulle det være mulig å få fortgang i slike saker. Det lar seg løse ved å finne en fornuftig deling av utgifter. Borettslaget kan f.eks. ta grunnlagsinvesteringene, ekstra strøm frem til fellesgarasje, for så å hente pengene tilbake ved salg av ladeplasser til elbileiere, eller eie plassene selv og selge forhåndsbetalte kwt til elbileiere (kort), som brukes ved uttak av strøm ved ladeplassen(e), som man gjør det i f.eks. oppstillingsplasser i båthavner.

arthur

Vil tro at slike forslag som går ut på at sameiet skal ta de initiale kostnadene betinger minst et kvalifisert flertall, kanskje sågar mer enn det (?) og ved avstemning på et årsmøte som kan være langt frem i tid så det kan bli en oppover-bakke å få det til. Og hvordan ordner man seg i mellomtiden hvis/når man flytter inn med en el-bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

moonbuggy

Det er slett ikke sikkert. Man kan se på dette som en investering som også gir verdistigning på leilighetene. Som du allerede har påpekt, så har du sjekket muligheter for elbil i flere sameier/borettslag. Med lademuligheter blir enhetene mer attraktive, selger lettere og kanskje og kanskje også til høyere pris ?
I tillegg så trenger dette slett ikke være svære kostnader. Det finnes støtteordninger, og et banklån for en slik investering er billig i dagens marked.

TB

Det er viktig å argumentere saklig. For raskere framgang, kom med konkrete forslag på løysning, slik at det er enklere for styret å ta stilling til dette. Er det fleire som ynskjer lading bør desse organisere seg, med ein felles "talsperson" - som kan kommunisere mot styret. Ofte meir ryddig, enn mange enkeltpersoner som "maser".

Bur sjølv i burettslag der det i utgangspunktet i form av vedtekter var forbudt å trekke meir enn 550 W frå kontaktene. Søknad om å lade vart dermed avslått. Styre kan ikkje sette til sides vedtektene.

La dermed fram forslag på nye vedtekter, der teksten "For strømuttak som er avsatt for utvidet bruk gjelder egen grense, avtalt skriftlig med styret." var lagt til. Ingen proteststar på dette. Dermed var det mulig å tilby lading for eit mindre antall, betaler 1200 kr ekstra pr halvår. Ingen ekstra kostnader for kWh måler osv. i fyrste omgang.

Dette var i 2011/2012. Det er no fire elbilar burettslaget, der ein oppgradering snart vil vere nødvendig om det kjem fleire.

Fordel her med å vente litt er at det vil aktuelt med fleire plassar. Dermed fleire å fordele kostnaden på. Det finnes no smarte type 2 lade punkt til ein akseptabel pris. Dermed er det t.d. mulig å levere t.d. 32 A til ein bil, eller 16A til to osv. Om plassane er faste er det mulig å ha innebygd kWh teller pr. plass. Men, det er og mulig å ha eigne kort for tilgang.

Generelt: Forsøk å gjere det så enkelt som mulig - dvs. fast pris er mindre administrasjon. Men, enkelte kan meine at det betaler for mykje - og andre for lite...

Ein start kan vere å samle alle som har elbil i burettslaget ditt - og undersøke kven som treng / ynskjer tilgang lading. Kva dei vil vere villig å betale for dette.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: moonbuggy på søndag 21. desember 2014, klokken 17:37
Det er slett ikke sikkert. Man kan se på dette som en investering som også gir verdistigning på leilighetene. Som du allerede har påpekt, så har du sjekket muligheter for elbil i flere sameier/borettslag. Med lademuligheter blir enhetene mer attraktive, selger lettere og kanskje og kanskje også til høyere pris ?
I tillegg så trenger dette slett ikke være svære kostnader. Det finnes støtteordninger, og et banklån for en slik investering er billig i dagens marked.

Jeg er helt enig med deg i alt du skriver, men det hjelper ikke hvis flertallet i sameiet er uenig hvilket er mitt poeng og hva gjør man da når man har en el-bil og vurder kjøp av leilighet eller har tatt sjansen og kjøpt en leilighet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Om man er i vurderingsfasen bør en i alle fall gi klart uttrykk for at mulighet for lading er "et must". Alier deg gjerne med et par andre som også kan "være interesserte" men slå det fra seg med klar beskjed om at "uten lademulighet for elbil vil ikke leilighet her bli vurdert engang".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olatho

Nå bekymrer vel sjelden styret seg så veldig for hvem som (ikke) kjøper en leilighet, men gi for all del beskjed.
Dog er det jo ikke akkurat noen menneskerett å få ladeplass. Mange borettslag har ikke mange nok parkeringsplasser til alle. Man kan ikke av den grunn begynne å parkere hvor man vil på fellesområdet, eller kreve at det skal organiseres flere parkeringsplasser.
I verste fall får man lade et annet sted inntil videre. Ja, det er kjedelig, men det hjelper i alle fall ikke å bli sur og sint.

arthur

Sitat fra: cra på mandag 22. desember 2014, klokken 14:43
Om man er i vurderingsfasen bør en i alle fall gi klart uttrykk for at mulighet for lading er "et must". Alier deg gjerne med et par andre som også kan "være interesserte" men slå det fra seg med klar beskjed om at "uten lademulighet for elbil vil ikke leilighet her bli vurdert engang".

I mitt område er denne fremgangsmåten i praksis helt umulig da leiligheter selger som varmt hvetebrød og et bud med en type forbehold ikke vil bli vurdert av selgere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:25
I mitt område er denne fremgangsmåten i praksis helt umulig da leiligheter selger som varmt hvetebrød og et bud med en type forbehold ikke vil bli vurdert av selgere.

Jeg ser at det kan være et problem i selgers marked, ja. Regner med at det likevel kan hjelpe å spørre; en ekstra person med i budrunde kan jo være med å få prisen enda høyere opp, og de kan jo skilte med "framtidsrettet" i prospektet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA