Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering

Startet av Birdstone, mandag 18. september 2017, klokken 12:37

« forrige - neste »

Birdstone

Jeg får min Ioniq i desember. Elsket bilen da jeg prøvekjørte den!
Det jeg lurer på er om det er mulig å programmere bilen slik at den starter på "mest" regen (3.trinn på spaken), sånn at en slipper å trykke tre ganger hver gang en skal ut å kjøre? Altså at bilen er programmert sånn den enkelte sjåfør foretrekker?

Kjetil1986

Ja, det går an å stille inn hvordan de tre forskjellige kjøremodusene skal se ut. Man kan stille klima på normal eller eco, regenerering på 1,2 eller 3 og max tilatte hastighet  :+1:
Men man kan ikke ha forskjellige oppsett for forskjellige sjåfører slik som man kan ha på førersetet.
Model 3 long range 2021

Birdstone

Akkurat det jeg håpet på. Takk for svar!

Turid Bones

Har du kjørt elbil før? Å kjøre med regenerering på er som å kjøre med bremsen inne. Tror ikke det lønner seg. Jeg slår på i nedoverbakker og inn mot rundkjøringer. På flater og slakke nedoverbakker lønner det seg å seile.

MrOtto

Kjører man mye i trafikk kan man ofte ikke seile, det samme gjelder om man er opptatt av å holde fartsgrensen.

larsif

Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Crown

Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

larsif

Sitat fra: Crown på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:14
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?


??
Har da bilen i D.Velger bort regenerering på høyre hendel.
Bremser som er mye i bruk er mer effektive enn bremser
som ikke blir brukt.Ikke ruster de sunt og må skiftes heller.
På tunge kjøretøy er det utrolig stor forskjell på ett "eldre"
kjøretøy`s bremser som er "godt brukt" og ett nytt kjøretøy,
eller ett med nye bremser.
Om bremsene blir brukt når regenerering velges bort?
Kjenn etter på skivene bak om de er varme,er de det
har du brukt de.Rust og bremsefeil bak på EU kontroll
er oftest på bremsene bak.

Crown

Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 13:15
Sitat fra: Crown på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:14
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?


??
Har da bilen i D.Velger bort regenerering på høyre hendel.
Bremser som er mye i bruk er mer effektive enn bremser
som ikke blir brukt.Ikke ruster de sunt og må skiftes heller.
På tunge kjøretøy er det utrolig stor forskjell på ett "eldre"
kjøretøy`s bremser som er "godt brukt" og ett nytt kjøretøy,
eller ett med nye bremser.
Om bremsene blir brukt når regenerering velges bort?
Kjenn etter på skivene bak om de er varme,er de det
har du brukt de.Rust og bremsefeil bak på EU kontroll
er oftest på bremsene bak.

Er klar over alt det der, men hvis du har den i "D" så regenererer du når du bremser, unntatt hvis du bremser hardt. Bare å se på ladeindikatoren det, går nedover de blå prikkene når du bremser. Skal du sikre at du bare bruker bremsene når du bremser, må bilen stå i "N".
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Birdstone

Sitat fra: Turid Bones på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:33
Har du kjørt elbil før? Å kjøre med regenerering på er som å kjøre med bremsen inne. Tror ikke det lønner seg. Jeg slår på i nedoverbakker og inn mot rundkjøringer. På flater og slakke nedoverbakker lønner det seg å seile.

Ja, kjører en E-Up nå. Der foretrekker jeg å kjøre med regen. Og det er IKKE som å kjøre med bremsene på!

geear

Sitat fra: Turid Bones på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:33
Har du kjørt elbil før? Å kjøre med regenerering på er som å kjøre med bremsen inne. Tror ikke det lønner seg. Jeg slår på i nedoverbakker og inn mot rundkjøringer. På flater og slakke nedoverbakker lønner det seg å seile.
Det har lite for seg å sitte å endre på det underveis, det er ikke slik at hvis du ikke vipper den over i regen så regenererer den ikke. Om du kjører i vanlig D og bruker bremsene så regenererer du allikevel akkurat som i regenmodus, frem til du bremser så hardt at den også må bruke bremsene. Liker du å kjøre med frirulling/coasting så setter du bilen i D og kjører slik, liker du at den bremser så fort du tar foten av gassen (slik er Tesla), så kjører du i regenmodus.

PS: Tesla er alltid i regen-modus, så der kjører alle slik, mens f.eks. VW har samme oppsett som Hyundai med frirulling.

Zimon

@gr - Ioniq har "formel 1 hendler" bak rattet, den ene siden justerer generering opp, den andre siden ned. Man har verdi 0, 1, 2 og 3 hvor 3 er mest regenerering. Så her kan man justere regenering raskt og enkelt fortløpende mens man kjører. Har man f.eks en svak lang nedoverbake så kan f.eks regen 1 eller 2 være perfekt til å holde farten + samtidig regen litt.

Men om man velger å bruke de hendlene eller ikke er opp til enhver.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elektrolux

Sitat fra: Zimon på torsdag 16. november 2017, klokken 14:11
Har man f.eks en svak lang nedoverbake så kan f.eks regen 1 eller 2 være perfekt til å holde farten + samtidig regen litt.

Eller sette på cruise kontrollen for enda bedre kontroll med regen og fart?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Zimon på torsdag 16. november 2017, klokken 14:11
@gr - Ioniq har "formel 1 hendler" bak rattet, den ene siden justerer generering opp, den andre siden ned. Man har verdi 0, 1, 2 og 3 hvor 3 er mest regenerering. Så her kan man justere regenering raskt og enkelt fortløpende mens man kjører. Har man f.eks en svak lang nedoverbake så kan f.eks regen 1 eller 2 være perfekt til å holde farten + samtidig regen litt.

Men om man velger å bruke de hendlene eller ikke er opp til enhver.
Jeg er klar over det, det er akkurat det samme som i VW bare at der sitter de på girspaken. Like fullt, hvis du justerer trykket på bremsepedalen til å gi tilsvarende "motstand", eller som elektrolux sier bruker cruise control, så er det akkurat samme funksjon som om du bruker trinnene på regen-modus. Forsiktig bremsing på bremsepedalen benytter ikke de mekaniske bremsene. Er det ikke display på Ioniq som viser negativt forbruk under bremsing?

Trinnene gir derfor liten mening å justere på under kjøring... man bør velge den grad av "motorbrems" man ønsker (Tesla tilsvarer vel alltid trinn 3, mens andre tillater frirulling), og så tut og kjør.

Zimon

Den har en bar nederst til venstre i dashboard, jo mer den blir fylt opp jo mer regen. Mulig at ACC vil også fungere, det har jeg ingen erfaring med. Får min første elbil til våren, så blir spennende å få erfaring om hvordan kjøre den best mulig. :)

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA