Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny runde med bytting av batteriblokk(er)

Startet av Helge, torsdag 14. september 2017, klokken 09:36

« forrige - neste »

Helge

Da var'e på'an igjen... Med 3 gamle PSA i husstanden er det vel ikke annet å forvente  ;D

Vel den ene har jo en komplett batteriblokk som var ny i 2009 og i den har det ikke vært blokker som har blitt dårlige enda. I den ene 2003 Saxo'en måtte jeg bytte EN blokk sist vinter... (den har fortsatt igjen et flertall av blokkene fra da bilen var ny), men nå måtte jeg til pers med den andre Saxo'en. Begge de 2 førstnevnte bilene fungerer fint og man begynner ikke nærme seg ned mot 100 V med gasspådrag før man kommer ganske langt ned på SOC skalaen. En må være veldig sløv eller direkte uforsiktig for å få ladelampe før man i hvert fall er nede på oransje.

Den hvite Saxo'en jeg kjøpte for snart 2 år siden har ikke skreket om nye batteriblokker før nå. Dvs den har nok i det skjulte hintet i noe lengre tid, men i denne bilen er det ikke Robometer. Derfor var timingen fin mht Steens Checkelec når jeg for noen få uker siden i en oppoverbakke fikk ladelampe så tidlig som FØR jeg var kommet ned på 40 %. Kjørte da i noen uker etterpå konsekvent med Chekelec som viste strøm og spenning og tok også en sammenligningstur i den andre Saxo'en. Ut fra størrelsen på strømmen ved ulike nivå av SOC var det åpenbart lavere spenninger i den hvite Saxo'en enn i den sølvfargede. Jeg regnet med 1 eller 2 dårlige blokker. Så her var det bare å ta bilen inn i "varmen" (garasjen) og krumme nakken.^

Ved å koble til ladekabel i noen sekunder og kvittere vekk ladelampen fikk jeg først forsiktig kjørt et lite stykke til og fikk SOC ned i 30 % før ladelampen kom igjen. Med bilen i garasjen tok jeg "Fluke'n" og målte spenningen over hver kasse:
- 11'er: 66,95 V som er 6,09 per blokk
-  6'er: 35,3 V som er 5,88 per blokk
-  3'er: 15,6 V som er 5,20 per blokk

Med disse verdiene på 6 og 3 var det ingen grunn til å begynne med 11'ern i hvert fall. Litt overrasket ble jeg imidlertid da det viste seg å være hele 3 blokker denne gangen. Det var 2 blokker i 3'ern (en D og en G) og det var de to jeg regnet med på forhånd for det var de eneste 2 som jeg var litt i tvil om da jeg byttet ut 2 andre veldig dårlige batterier da jeg kjøpte bilen for snart 2 år siden. De varte jo faktisk i nesten 2 år da... Men det var også en dårlig D-blokk i 6'ern. Så jeg er ikke lenger i tvil på trenden mellom D og G blokker av de jeg har skiftet i alle fall - dobbelt så mange D-blokker (6 mot 3). Den dårlige D-blokken i 6'ern virker å ha fått en kortsluttet celle. Lav hvilespenning, men spenningen synker like lite (nesten mindre) enn på de friske batteriene ved stor strømbelastning. Begge de dårlige blokkene i 3'ern virket å ha flere dårlige celler, derav muligens en kortsluttet hver. Alle de "resterende gode batteriene" (6 stk) holdt en hvilespenning på 6,1 V  +/- 0,01 V. Med hvilespenning på 6,09 på 11-kassen lar jeg foreløpig den være. Ladet opp og overladet tre erstatningsbatterier og tappet disse ned til litt over 30 %

Glad og fornøyd skulle jeg bare montere alt tilbake i går kveld og det gikk overaskende kjapt med både 3'ern oppe og deretter 6'ern helt til et øyeblikk av "dette er for godt til å være sant" slo til. Når jeg helt til slutt skulle skru fast kabelen i den jæ\!&@.... sikringsholderen på 6'ern innser jeg at skruen/hylsa var ødelagt  >:( :'( :-1-:  Burde vel skjønt det allerede da jeg skrudde løs kabelen. Så da må jeg en tur innom lageret i dag og se om det fortsatt sitter igjen en helt lik holder på 6-kassen fra den 106'en jeg slaktet i fjor sommer. Om ikke kommer jeg og tigger Elmo  ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Så jeg er ikke lenger i tvil på trenden mellom D og G blokker av de jeg har skiftet i alle fall - dobbelt så mange D-blokker (6 mot 3).
Tror vi må slå oss sammen for både hos meg og en fersk PSA-eier jeg hjelper litt her går det omtrent bare G-blokker.

Sitat fra: Helge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Når jeg helt til slutt skulle skru fast kabelen i den jæ\!&@.... sikringsholderen på 6'ern innser jeg at skruen/hylsa var ødelagt  >:( :'( :-1-:  Burde vel skjønt det allerede da jeg skrudde løs kabelen. Så da må jeg en tur innom lageret i dag og se om det fortsatt sitter igjen en helt lik holder på 6-kassen fra den 106'en jeg slaktet i fjor sommer.
Jeg tror det som ødelegger torx'ene, i tillegg til irr >:( selvfølgelig, er at noen tidl har brukt nummeret under (27 ?). Det går fint noen ganger.
Jeg har begynt å smøre opp mine med "batteri-fett-spray".

Jeg fikk forresten et annet problem nylig. Ene ledningen ville ikke ut selvom skruen hva skrudd godt ut. Og til slutt så måtte jeg bare dra til. Da kom den ut uten det lille kvadratiske skjoldet :(  Så jeg måtte skjøte inn en annen ledning.

Sitat fra: Helge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Om ikke kommer jeg og tigger Elmo  ;D
:+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. september 2017, klokken 10:37
Jeg tror det som ødelegger torx'ene, i tillegg til irr >:( selvfølgelig, er at noen tidl har brukt nummeret under (27 ?). Det går fint noen ganger.
Mulig jeg ordla meg litt upresist. Det som hadde gått i stykker var gjengene på torx-skruen eller på hylsen/"mutteren" som skruen går i. Akkurat når skruen skrus inn så langt at den begynne å bite på kabelen så begynner skruen å rotere uten motstand og da er det ikke torx-skrujernet som rorerer i hodet på skruen.  :(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. september 2017, klokken 10:37
Sitat fra: Helge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Så jeg er ikke lenger i tvil på trenden mellom D og G blokker av de jeg har skiftet i alle fall - dobbelt så mange D-blokker (6 mot 3).
Tror vi må slå oss sammen for både hos meg og en fersk PSA-eier jeg hjelper litt her går det omtrent bare G-blokker.

Hos oss er D blokkene mangelvare. Går 2 av den for hver G blokk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. september 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Elmo på torsdag 14. september 2017, klokken 10:37
Sitat fra: Helge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:36
Så jeg er ikke lenger i tvil på trenden mellom D og G blokker av de jeg har skiftet i alle fall - dobbelt så mange D-blokker (6 mot 3).
Tror vi må slå oss sammen for både hos meg og en fersk PSA-eier jeg hjelper litt her går det omtrent bare G-blokker.

Hos oss er D blokkene mangelvare. Går 2 av den for hver G blokk.
Regner med "volumet" (antall batterier du bytter) er mye større hos deg Electrolux, men ellers har vi akkurat samme erfaringer mht D og G blokker. Jeg fikk heldigvis tak i 4 stk D i sommer og har nå 5 stående klar til senere batteribytter. Men jeg har en del flere G på lager.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA