Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ion-Zebra

Startet av LN-YOV, tirsdag 05. september 2017, klokken 12:49

« forrige - neste »

LN-YOV

Hei!
I Oktober er det 4 år siden jeg kom hjem med min 2010 Blå Think!
Det har vært en posestiv opplevelse, så for å forlenge den så langt som mulig kjøpte jeg i vår en dele bil, dette er også en 2010 modell, men viste seg å ha en gen1 PCU, den blå har en gen2 PCU!
Men det ville være svært greit å ha en reservebil, så da Vwspirit la ut et Li-ion batteri tilsalgs på forumet, så kjøpte jeg det (og fikk bilen med på kjøpet :-) ), var i Bergen å hentet bilen (godt råd!: unngå å kjøre på vestlandet med bil henger mitt i fellesferien ;-) )!
Så jeg har nå:
2010 Zebra gen2 (blå)
2010 Zebra gen1 (sort)
2010 Li-ion gen2 (Spy-gul,Gåen CPU)
Har tatt ut batteriet av begge delebilene.
Slik jeg forstår det så ville den logiske tingen være å sette Li-ion batteriet inn i den blå (gen2) og Zebra batteriet inn i den sorte gen1 bilen?
Det skulle bare være plug and play?
Problemet er at den blå, som nå nesten har passert 119 000 km (hvorav jeg har kjørt 100 000 km). 
Virker helt perfekt!
Når jeg kommer frem til jobben, efter 52 km, så står nåla på samme plass som den gjorde for 4 år siden!
Var en tur på byen for noen dager siden, da jeg var halvveis hjemme, oppdaget jeg at jeg hadde glemt noe, slik at jeg måtte kjøre tilbake!
Åkkesom, turen ble på 15,5 mil og det var 8% igjen!
Den fungerer derfor så greit, at jeg kvier meg meget for å begynne å ta ut batteriet av den!
Som Amerikaneren sier: «If it ain`t broke don`t fix it»! ;-)
Men jeg må jo finne ut om det batteriet jeg kjøpte, tar ladning og er ok, dessuten vil jeg jo gjerne få reservebilen opp å gå!
Så jeg ser to alternative løsninger:
      1. sette Li-ion batteriet inn i gen1 Zebra bilen!
         Er det noen som har/kan lage en konverteringa kabel gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
    Eventuelt har koblingskjema gen1 CPU<-->Li-ion BMI?
      2,   Prøve å få tak i en gen2 CPU!
   Hvis man fikk tak i en gen2 CPU, hvor vanskelig er det å få den til å snakke med  en «ny» bil? Og er                        lednings settet, CPU<--> bil gen1 og bil gen2 det samme?

Håper på svar         Walter Nyberg

VWspirit

Hei Walter 8)

Som vi diskuterte tidligere så er nokk den beste løsningen å sette Zebrabatteriet inn i Gen1 bilen.
Gen1 og Gen2 har helt forskjellige ledningsnett så Gen2 CPU vil ikke kunne settes inn i en Gen1 bil.
Du kan selfølgelig sette over hele ledningsnettet + motor fra Gen2 delebilen......
Eller du kan få tak i en fungerende Gen2 CPU og sette inn i Li-bilen.
Koblingskjema for å koble om Gen1 til LI-batteri skal jeg ha liggende hvis ikke så har Frederik her inne på forumet det
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

LN-YOV

Hei!
Du har nok rett!
Sikkert jeg som ser problemer der det ikke er noen. :-)
Skal se om jeg får byttet neste helg!

WN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA