Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering til blybatterier

Startet av Trygve B, torsdag 17. august 2017, klokken 22:02

« forrige - neste »

Trygve B

Noen som har byttet til blybatterier, eller har linker til noen som har gjort det?  hvor lang rekkevidde kan man regne med, og hvilke batterier anbefales?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

#1
Denne karen har tydeligvis gjort det, eller kjøpt en som allerede var konvertert.
Sitat fra: Morten Frydendahl Jespersen på fredag 11. august 2017, klokken 15:31
Bilen er ombygget til 10 stk. AGM batterier med 1 C-Tec lader på hvert batteri.
Bilen har begrænset rækkevidde, man har kørt perfekt indtil i går.

MEN hvorfor vil du det ??  Adskillig billigere å kjøpe en delebil med defekt originalbatteri. Da er som regel maks 2-3 batterier ødelagte og du har 17-18 brukbare ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trygve B

har brukt opp 2 sett med batterier fra delebiler, det går som regel bare noen uker mellom hver gang et batteri ryker, men slik er det vel med batterier som begynner å bli mange år gamle :)  tanken var at med nye blybatterier så kan bilen gå et par år uten batteribytter, jeg har bare bruk for 2 - 3 mils rekkevidde
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Trygve B

Laderen kan vel programmeres til bly?  trenger vel ikke ekstra ladere?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Mateusz

Det er flere grunner til å ikke konvertere.
1. Det er ulovlig å endre batteriene i Norge
2. Bly batterier er ikke miljøvennlige (hensikten med elbil er å bli miljøvennlig). De varer bare 3~5 år og blir kastet på dyngen.
3. Du må gjøre noe feil at du får ikke til de originale til å fungere
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Rav4_EV

Det viktigste argumentet for å droppe blybatterier er økonomi.

Batteriene er dyre og gir deg få kilometer før de er kassable.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trygve B

Feilen ligger nok i at batteriene jeg setter inn er gamle og nærmer seg oppbrukt når jeg monterer dem, alternativet er å selge hele bilen som delebil, noe som er litt trist med en 4 dørs saxo som er nesten strøken :) tanken var at hvis jeg kan forlenge levetiden på den med 2 - 3 år så burde det være bra :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

jkirkebo

Sitat fra: Mateusz på fredag 18. august 2017, klokken 10:15
Det er flere grunner til å ikke konvertere.
1. Det er ulovlig å endre batteriene i Norge
2. Bly batterier er ikke miljøvennlige (hensikten med elbil er å bli miljøvennlig). De varer bare 3~5 år og blir kastet på dyngen.
3. Du må gjøre noe feil at du får ikke til de originale til å fungere

Nr. 2 er feil, resirkuleringsgraden på blybatterier er over 95%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på fredag 18. august 2017, klokken 10:15
3. Du må gjøre noe feil at du får ikke til de originale til å fungere
Enig med Mateusz. 
Er det de samme batteriene (dvs eksakt de du byttet) som går, eller noen andre ??

Sitat fra: Trygve B på fredag 18. august 2017, klokken 01:12
det går som regel bare noen uker mellom hver gang et batteri ryker, men slik er det vel med batterier som begynner å bli mange år gamle :) 
Egentlig ikke. Gamle Saft NiCd batterier er er veldig forskjellige. Det kan komme av både små forskjeller i produksjonene eller (mere sansynlig) hvordan de er kjørt og vedlikeholdt.
Så saken er å taste alle batteriene ordentlig (les med CBA-III) og kassere de dårligste før du setter dem i bilen.
Enklere batteritestere (kanskje denne fra Jula ??) kan også gi relativt god indikasjon på om batteriene er OK. I allefall luke ut de aller dårligste.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Aller rimeligste er å montere LiFePo4 eller Lipo.

Helt ulovlig, men bilen vil takke deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trygve B

det er ikke noe mønster i hvilke batterier som ryker nei, virker veldig tilfeldig, jeg har laget meg et stativ med 5 H4 pærer som jeg bruker som last når jeg måler batteriene, ellers så har jeg Paktrakr så jeg ser med en gang et batteri begynner å bli dårlig, belaster batteriene minst mulig når jeg kjører, kjører på grønt, bruker bilen hver dag, kjører den ca 12000 i året, hvordan batteriene i delebilene er blitt behandlet av forrige eiere vet jeg ikke, hvi\s noen har forslag om hva jeg gjør feil, så er jeg takknemlig for svar, kjører ikke over 4000km mellom hver vannservice
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Trygve B

Hvordan er prisen på Lifepo nå?  har du linker til batterier?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. august 2017, klokken 15:24
Aller rimeligste er å montere LiFePo4 eller Lipo.

Helt ulovlig, men bilen vil takke deg.

Det billigste vil jeg tippe er LiMn-celler fra et trilling-batteri. Disse batteriene koster ca. 14.000,- brukt, og man får 80 eller 88 celler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: Trygve B på fredag 18. august 2017, klokken 16:44
Hvordan er prisen på Lifepo nå?  har du linker til batterier?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99902742&fks=99902742

Har selv et komplett P106 sett i PSA kasser til 6000 kr inkl BMS, men uten garanti verken for funksjon eller kapasitet. Kjøpt for videresalg
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trygve B

Elektrolux, er det bare å sette inn kassene og kjøre, eller må det mere modifikasjon til?  :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA