Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

USA-flytur og -ferie avlyst pga Tesla-kjøp. Blir bilen da klimanøytral?

Startet av automat, lørdag 12. august 2017, klokken 00:58

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: automat på søndag 13. august 2017, klokken 10:32
Sitat fra: model3citizen på søndag 13. august 2017, klokken 09:44
Nå er det bare å kjøpe en kortrekkevidde elbil, så endrer dere kanskje adferd med tanke på biltransport også ;)
Jeg har ikke tenkt å selge trillingen vi har hatt i snart 3 år. Den er vel kortrekkevidde nok?

Samme her, trilling beholdes. Samme med fossilbilen som kun brukes til langturer og ved behov for henger/feste. Ingen tvil om at familiens atferdsmønster har endret de senere årene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

downlow

Kos deg med Teslaen!

Det viktigste her er vel at regenstykket ditt gir deg god samvittighet, og muligens bedre nattesøvn :D Man kan diskutere hypoteser som dette til det uendelige, men her er det så mange faktorer som spiller inn at jeg tviler på man kommer til enighet med det første...

Forøvrig er vel det beste å ta bena fatt, men sko slites, og produksjon av disse forurenser jo også :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Øystein16


downlow

Sitat fra: Øystein16 på mandag 14. august 2017, klokken 16:56
Sitat fra: downlow på mandag 14. august 2017, klokken 16:14
Kos deg med Teslaen!
...eller kanskje heller - Kos dere med Teslaen! Det er garantert stas for andre og.

Ja absolutt. Tesla er flotte biler. Ungene og kona koser seg nok også.

Forøvrig burde man jo strengt tatt ikke hatt mer enn en unge, om man er av typen som vil at karbonavtykket skal ligge på et lavest mulig nivå i løpet av livet . Det er jo ca 16,4 tonn CO2-ekvivalenter per ekstra unge per år ;D
2017 Leaf Tekna 30 kWh

AppleKnocker

Dere hadde bestilt privatfly som nå pga kanselleringen blir stående på bakken i den aktuelle perioden
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. august 2017, klokken 10:39
Dere hadde bestilt privatfly som nå pga kanselleringen blir stående på bakken i den aktuelle perioden?
Ruteflyet går vel uansett og slipper ut like mye enten dere er med eller ikke.

Seff. Tar ikke alle privatfly når de skal til USA da?

Men ruteflyet får jo bittelitt lavere startvekt da, uten oss. Så det vil jo få bittelitt lavere utslipp.

Og en bil til eller fra på Teslafabrikken spiller neppe så stor rolle på utslippene deres.

Så jeg er hellig overbevist om at dette går i null. :-)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på tirsdag 15. august 2017, klokken 11:24
Men ruteflyet får jo bittelitt lavere startvekt da, uten oss. Så det vil jo få bittelitt lavere utslipp.

Du kan også ta med at om mange nok kansellerer så blir nok også flygingen kansellert. Dere har i alle fall gjort deres for at det skal kunne skje :)

... og blir ikke flyet kansellert så er det i det minste ikke deres ansvar, da dere ikke har betalt for at dette flyet skal gå.
Model S 85D

Gardin

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. august 2017, klokken 10:39
Ruteflyet går vel uansett og slipper ut like mye enten dere er med eller ikke.
Med den logikken kan man trygt slå fast at Teslaen kommer til å bli produsert uansett, og at utslippene med produksjonen kommer uavhengig av om Automat kjøper den eller ikke? Tesla produserer jo så mange biler de klarer og får solgt alle sammen. Hvis ikke Automat kjøper Tesla kommer noen andre til å kjøpe den isteden og da er vi like langt?  ::)

Sannheten er at hva en enkeltperson gjør spiller ingen rolle for det globale klimaet, men man slipper ikke helt unna ethvert ansvar likevel. Det eneste riktig er at hver enkelt har ansvar for sin rettferdige andel av utslippene som kommer av produktene og tjenestene man benytter seg av. Flyet går bare dersom nok folk kjøper billett, og biler produseres bare dersom nok folk kjøper dem.

Det er uansett interressant at endringene i utslippene ser ut til å utligne hverandre dette tilfellet. Det er mye man kan tenke på :)

timingbeltkiller

Klimanøytral levemåte har du når du totalt ikke bidrar til å forverre klimaet på sikt.
Det betyr en endret levemåte de store flertallet verken kan eller vil underkaste seg.

Eksempelvis:
Leve hele livet på et geografisk lite område.
Helst bo i gåavstand fra jobben.
Friluftsliv kun i nærområdet.
Ikke yrke, medlemskap, hobby eller interesser som nødvendiggjør reisevirksomhet utover nærområdet.
Holde seg unna mat og alt annet som er produsert med bruk av fossil energi.

Vi kan trygt slå fast minst 99% av befolkningen kommer til å stryke på de fleste av disse områdene.
Følgelig er klimakatastrofen uunngåelig med de byrdene den påfører kommende generasjoner.

Gjett om de kommer til å ære eller forbanne nåværende generasjon!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. august 2017, klokken 12:54
Vi kan trygt slå fast minst 99% av befolkningen kommer til å stryke på de fleste av disse områdene.
Følgelig er klimakatastrofen uunngåelig med de byrdene den påfører kommende generasjoner.

Punkt 1 er jeg stort sett til dels enig i, men ikke i punkt 2.
Husk at det skjer en naturlig kretsløp av CO2 der alt levende bidrar, fra plankton til mennesker. Det er ikke meningen, eller nødvendig, at mennesker skal bli helt CO2 nøytrale. Kan utbrodere med ett par punkter du "glemte" å ta med i listen din: Ikke spis, ikke promp, og ikke pust.

Vi må bare få avtrykket ned på ett mer "naturlig" nivå enn det er i dag, og hjelpe naturen med å ta unna for det utslippet vi ikke kan unngå (ref. regnskogprosjektene etc).

På sikt - du kan helt sikkert argumentere at det er litt for lang sikt, men dog... - vil det aller meste av det vi forbruker, spesielt maten vår - bli produsert uten bruk av fossil energi. Bare det vil hjelpe kraftig. At selve transporten vår på sikt (jada, samme disclaimer som over...) vil også bli utslippsfri sett bort i fra evnt. utslipp fra produksjonen av transportmiddelet enten det er sko, sykkel, trikk/buss/tog eller personbil - som jeg altså i starten av avsnittet ville bli produsert uten bruk av fossil energi.

Kan derfor (altså på sikt) redusere listen din strengt talt til ett punkt:

Ikke forbruk mer enn du må.

... noe de fleste fortsatt kommer til å stryke på ;)

Mennesker har alltid vært mobile, og en god del av årsaken til at vi har vært så suksessfulle som art kommer av nettopp det. Så nei, menneskeheten kommer ikke til å begrense sin mobilitet så kraftig som du går inn for her. Det er en tapt kamp alt før du prøver... Noen av listepunktene er gjennomførbare, andre må man heller droppe, og heller sørge for at avtrykket på miljø og/eller klima blir så lite som mulig.
Model S 85D

HenryJac

De setene blir nok fylt opp uansett dessverre, så eneste som blir spart er lommeboken din.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Trekkoppbil

Denne kalkulatoren oppgir et ustlipp på 6,1 tonn for en rundtur
https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

Sjøfrakt over 8338 nautiske mil RoRo via Panama, skulle gi 50-60 g/tonn-km. For 2 tonn bil, tipper jeg det blir ca 2 tonn utslipp på sjøen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA