Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe, IT, TN

Startet av vander, søndag 13. august 2017, klokken 09:48

« forrige - neste »

vander

Hei godtfolk!

Har fått med meg at Zoe trenger TN nett for å lade - eller en trafi for å lage et eget TN nett. Nå er det så at jeg i hovedsak trenger lade bare hjemme, på jobb - og hytta i Sverige. Det er forholdsvis nytt anlegg hjemme, og ser jeg har TN der. Det samme gjelder i Sverige, da dette er standarden der.

På jobb (stort parkeringsanlegg vi ikke råder over) har jeg derimot ikke mulighet til å sjekke hva slags nett det er. Er det skadelig på noen måte å forsøke med en vanlig lader uten TN-trafo rett i en Zoe, eller er det bare slik at den ikke vil klare lade?

Kjenner det hadde vært kjekt slippe en 13kg klump (eller kjøpe grisedyr Zaptec) bare for å lade på jobb. Nyinnkjøpt pendlerbil under leveranse..

-vander


Sent from my iPhone using Tapatalk

TB

Slik eg har forstått oppstår det ingen skade på bilen, men den tar ikkje lading på IT nett.

Metode for å sjekke om det er IT eller TN:
- Du skriv det er stort p-anlegg - ser du andre Zoe som lader uten trafo / Zaptec ?
- Sjå etter merking på sikringskap o.l. 400 V tavler skal være merka med rødt skilt 400 V.
- 230 V er merka med blått skilt, men stort sett berre nyare anlegg.
- Du kan måle spenning mellom fase og jord. IT skal være 130 V mellom kvar fase.
  TN vil være 230 V og 0 V på kvar fase.
  (Er det jordfeil kan det gi andre verdiar.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Barskog

Ikke noen skade skjer hvis du kobler i på et "feil" nett. Ombordladeren gjør først en sjekk av nettverket (av jording tror jeg), og i verste fall velger den å ikke starte lading. Du får også en mld om det i displayet på dashbordet.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

vander

Høres bra ut, om jeg ikke ser noe sikringsskap i nærheten så skader det iallfall ikke å prøve - det er positivt :) har dessverre ikke sett andre Zoes der, så vanskelig sammenlikne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

pudderjagar

Du kan og velge Zaptec ladekladden. Då kan du lade på kva strømnett du vil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

boxer72

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/. Tester shucko lett.  Hatt zoe med vanlig ladekabel uten trafo i snart to år.  Mye i hovedstaden. Ikke hatt ladeproblem en gang .  Man finner alltid en løsning

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

KjellG

"faseleder og nøytralleder forvekslet, "

Ikke stol fullt ut på den Juladingsen.

Rav4_EV

Du får opp en fastnøkkel som feilmelding dersom du er på feil strømnett.

Om du gjør det 3 ganger etter hverandre vil ikke fastnøkkelen (feillampe) slukke. Du må da låse bilen og la den "sove" i minst 5 minutter for å fjerne feillampen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Hinsides alle regler, men skal tro om Zoe ville ladet om en koblet jordleder fra bilen til den ene fasen? (Byter mao sikkerhetsjord.)

Rav4_EV

Det går helt fint inntil noen tar i bilen, gjerne barbeint  :'( :'( :'(
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Genialt mot biltyver, men noe uheldig om det er snakk om et uheldig barn. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Klar over farene ved "forslaget".  ;D En vil jo være noe beskyttet om en har jfa på kursen. I tillegg om en låser inn bilen i garasjen og har bare én nøkkel.

Var egentlig nysgjerrig på om det er tilstrekkelig for å lure elektronikken i Zoe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA