Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dø saxo etter ferien

Startet av gmagnus, onsdag 02. august 2017, klokken 10:25

« forrige - neste »

gmagnus

Hei!

Er ganske ny på PSA, har bare hatt den et års tid kun kjørt ca 1000 km på den.

Det er en Saxo som var helt død etter ferien. Ingen ting skjedde når jeg satte inn nøkkelen og bilen ville ikke ta lading. Jeg hadde kjørt den ned til ca 30% på driftsbatteriet før ferien.

Jeg prøvde å lade opp 12v batteriet først, men det hjalp ikke. Etter å ha lest på elbil wiki prøvde jeg å resete bilen. Da tok den lading og nå går den normalt. Oppdaget at bakdøren ikke var ordentlig lukket, så det kan være den som har tappet 12v batteriet.

Men antar jeg bør ta en sjekke av 12v batteriet slik det står beskrevet med lys på i en time.  Noen dager før ferien oppdaget jeg at vifta stod og gikk på kvelden flere timer etter sist kjøring. Koblet den da bare av. Men leste at en reset kunne fikse det. Derfor koblet jeg den inn igjen før jeg satte inn sikringen i forbindelse med reseten. Er det andre ting jeg bør sjekke?

Har lest at jeg bør fylle på vann før lampa kommer, ca 4000 km. Er det bare kjørte km som teller angående det eller går det litt på tid også. Hvis den ikke blir kjørt mer en ca 1000 km i året vil jo det si hvert 4. år. Bør jeg ikke etterfylle før det?

Angående vannfylling, noen som har en kabel jeg trenger for det og en link til et program jeg kan laste ned?

mvh Geir
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

Elmo

Bra at du fikk den igang igjen  :+1:
Sitat fra: gmagnus på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Jeg prøvde å lade opp 12v batteriet først, men det hjalp ikke. Etter å ha lest på elbil wiki prøvde jeg å resete bilen. Da tok den lading og nå går den normalt. Oppdaget at bakdøren ikke var ordentlig lukket, så det kan være den som har tappet 12v batteriet.
Hvis 12V batteriet tappes så vil (de fleste) bilene lade fra hovedbatteriet som da senkes enda mere.
Ved lang "lagring" bør du kjøre ned som du sa (til feks 30%), og i tillegg ta ut hovedsikringen og sette på en bilbatterilader på 12V batteriet.

Sitat fra: gmagnus på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Men antar jeg bør ta en sjekke av 12v batteriet slik det står beskrevet med lys på i en time. 
Ja, det kan være lurt.

Sitat fra: gmagnus på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Noen dager før ferien oppdaget jeg at vifta stod og gikk på kvelden flere timer etter sist kjøring. Koblet den da bare av. Men leste at en reset kunne fikse det. Derfor koblet jeg den inn igjen før jeg satte inn sikringen i forbindelse med reseten. Er det andre ting jeg bør sjekke?
Det skjer "noen ganger" og jeg tror ikke noen helt vet hvorfor. RESET er eneste nødvendig tiltak.

Sitat fra: gmagnus på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Har lest at jeg bør fylle på vann før lampa kommer, ca 4000 km. Er det bare kjørte km som teller angående det eller går det litt på tid også. Hvis den ikke blir kjørt mer en ca 1000 km i året vil jo det si hvert 4. år. Bør jeg ikke etterfylle før det?
Det går egentlig mere på antall full-ladinger. Det er særlig da det "brukes" vann.
Men NB NB, å ikke lade fullt er ikke noen løsning for de blir batteriene i ubalanse.
Det skader aldri å fylle vann enda oftere, men jeg mener 4000km er en grei regel.

Sitat fra: gmagnus på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Angående vannfylling, noen som har en kabel jeg trenger for det og en link til et program jeg kan laste ned?
Det er på gammel Think at man kjøper kabel og laster ned software.
For PSA kan du kjøpe en evLite (hjemmesnekret instrument) brukt, eller kjøpe original Citroen/Peugeot instrument med software (pirat !) på eBay. Søk på LEXIA.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA